En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under juni 2007

Av S - 13 juni 2007 12:40

Det här börjar ju bli tjatigt... :/


Min fina satinhona Undine är dålig. Upptäckte det igår, hon såg ruggig ut och satt i ett hörn. Tog upp henne och kände igenom henne ordentligt och magen kändes lite spänd. Igen. Till saken hör att hon hade precis likadant för ca en vecka sen. Då gav jag henne 2-3 ml rapsolja och hon piggnade till igen, men den här gången verkar det sämre. Har varit och köpt Minifom, medicin mot spädbarnskolik, på Apoteket, vilket jag har hört ska kunna hjälpa mot gaser även på marsvin. Hon fick första dosen för någon timme sen så vi får väl se om det hjälper. Marsvinen fick mycket gräs i söndags så kanske beror gaserna på det, ingen annan av grisarna har dock blivit dålig (inte ens Leonoras småpojkar på 3 veckor) och de är ju invanda på gräs sedan länge nu men Undine kanske är känsligare än de andra då. Just nu ser hon verkligen inte pigg ut alls. Hon sitter alldeles ruggig (och oljig i pälsen efter gårdagens försk med matoljan) i ett hörn och kisar med ögonen. Funderar på om jag ska ge henne en bactrimkur för säkerhets skull. Om det skulle vara något annat, livmoderinflammation kanske? Någon som har en fundering?


Håller på och gör rent burar nu och Ellen och hennes skyddsling Yaloma är ute på köksgolvet. Har lagt en papperkasse ner på sidan och den är tydligen väldigt rolig att springa ut och in i för det prasslar för fullt där inne  nu. :) Ellen har repat sig bra efter sin pärs med för tidig förlossning och döda bebisar. Nu är hon samma nyfikna och pigga tjej igen och det är svårt att tro att hon nästan är två år när man ser henne busa runt med Yalima på golvet. 



Av S - 12 juni 2007 15:28

Oooh, jag är så glaaad! :) Tänk att dte finns så snälla och hjälpsamma människor! :) Skickade iväg ett mail till en marsvinsägare/uppfödare här i Gävle häromdagen och frågade lite försiktigt (jisses så fräck jag är... ;) ) om hon möjligen kunde tänka sig att mata grisarna en gång nästa vecka. Och idag fick jag svar och det var inga problem! Tusen tusen tack, Emilie, om du läser det här! :)


Nu måste vi bara komma fram till vilka dagar vi ska sticka iväg. Grisarna kommer att få massor med mat innan vi åker, sen matas dem en gång dagen efter och en gång dagen efter det och på fjärde dagen kommer vi hem igen. Det blir kanon. :)


Idag är det jättekvavt och klibbigt i Gävle. Höll på att flyta bort på jobbet fastän det inte är så varmt ute egentligen. På jobbet är ventilationen verkligen skitdålig, det går inte att få korsdrag hur man än gör och det är varmt även på vintern så ni kan ju tänka er hur det blir i varmaste sommarvärmen... Igår var det 28,7 grader inne.


Fotade Leonoras små pojkar idag. De är så vansinnigt söta! Så attans synd att de är hanar, och har öronveck. Nu är de tingade till kel av en jättegullig familj i Hudiksvall så dte blir säkert jättebra, men ändå. Det hade väl kunnat vara åtminstone en veckfri hona som jag kunde få spara. :)

Av S - 11 juni 2007 12:11

Så var det måndag och fem lediga dagar är redan förbi. Jag fattar inte hur fort tiden går! Jobbar kväll ikväll och börjar kl 14, så nu ska jag strax hoppa in i duschen och sen fixa något att äta innan jag sticker iväg.


Både Petri och jag är lediga nästa vecka och vi skulle vilja göra något mer än bara vara kvar i Gävle. Vi hade lite planer på att åka upp till Luleå en snabb sväng (tar ju nästan en hel dag att köra bil enkel väg) men som alltid när man har djur är det svårt att vara spontan. Och i Gävle känner vi tyvärr inte så mycket folk ännu så det är svårt att få tag på djurvakt. Petris snälla kompisar som bor några mil utanför Gävle har erbjudit sig att mata dem en gång men det räcker inte så långt om vi ska åka ända till Luleå. En matning till är nödvändigt isf, då kan vi vara borta i fyra dagar.Någon djurvänlig människa i Gävle som känner sig manad att mata 13 glada, charmiga och hungriga marsvin? :) Hojta till isf!


Nu har vi bokat båt till Finland i juli. Vi kommer att vara där en vecka och snälla mamma har lovat att hjälpa oss med marsvinen den veckan. Hon och Becke kommer att bo i lägenheten och passa på och göra lite utflykter i trakten. Det är ju faktiskt himla fint här och det är nära till t.ex Dalarna där det finns massor med mysiga utflyktsmål. De har ju sina motorcyklar också så de kommer säkert att ge sig ut på en massa hojturer. :) 


Av S - 10 juni 2007 19:16

Just nu är jag ensam hemma, Amabelle och Lucky motionerar i köket (Lucky har f.ö fått ny kortkort sommarfrilla), och tvn skrålar i bakgrunden. Petri är ute och kör motorcykel och eftersom jag inte har några kläder eller hjälm så får jag glatt stanna hemma. :/


Dagen har spenderats på diverse olika ställen. Det blev en ganska utdragen förmiddag, vi sov länge och sen tog det ett tag innan vi hade ätit frukost och packat bilen. Till slut kom vi iaf iväg och styrde vår kosa till Gävles återvinningscentral. Jag har faktiskt aldrig tidigare varit på ett sånt ställe (skäms på mig!) men jisses vad med folk det var där! Antar att folk passar på påen söndag när de är lediga och inte har något annat för sig.
Vi fick iaf slängt alla Ikea-kartonger som vi smalat på oss underhelgen och dessutom mitt gamla datorbord. Så nu är det tomt på skräp och bråte i lägenheten. :) Trevligt värre.


Sen bar det av till Lidl där jag handlade vitkål, morötter, broccoli och paprika till marsvinen och så lite annat småkraffs till oss människor. På väg till Lidl körde vi förbi en folksamling runt en massa bilar och enligt Petri var det någon sorts tävling i hur högt/bra man kunde få sin bilstereo att låta (!!??) Jag säger då det... Det finns visst andra intressen som är lika knasiga som marsvineriet... ;p


Sen tog vi en runda till Rusta och inhandlade ett stycke grenuttag + förlängningssladd så nu kan vi ordna till det ytterligare med alla kablar till tv och dvd och boxer och modem och router och gud vet vad. :)


En runda på Willys hann vi också med och fastän vi bara skulle köpa mjölk så blev det två fulla matkassar. Det är lustigt det där. :) Väl hemma blev det middag bestående av stuvade makaroner och köttbullar. Mums!


Nu ska jag ta itu med sladdhärvan bakom tvn. Se upp! 


Av S - 9 juni 2007 22:32

Dagen spenderades mestadels i Uppsala. Köpte en bal med jättefint grönt och väldoftande hö på Fäboden och sen bar det av till Ikea där vi handlade den efterlängtade skrivbordsskivan.  MEN självklart skulle något jäklas iaf... När vi kom hem till Gävle och hade monterat ihop skrivbordet och vänder det på rätt håll  så vad får vi se om inte en spricka i faneren på ovansidan. *suck* Det är ju inte direkt så att vi packar ihop det och åker iväg med det till Ikea  i Uppsala igen. Det syns inte mycket men det finns ju ändå där och det är irriterande. Hur som helst så blev det himla snyggt med skrivbordet + hurtsen till. Jag är mycket nöjd. :)


I Uppsala passade vi även på att träffa pappa och Flora en stund. Käkade mjukglass och tog det lugnt en stund i skuggan. Flora var som vanligt helt överlycklig att se mig. Sötnosen. :) 


Nu ska jag slänga mig i soffan en stund ocjh njuta av att vardagsrummet faktiskt börjar se okej ut. Bara lite kartonger till som ska bort och någon hylla och lite tavlor + tvn som ska upp på väggarna. Sen så är det perfekt.


Godnatt på er! 

Av S - 8 juni 2007 23:46

Idag har jag och petri shoppat på Ikea. Alltid liak trevligt. :) Fast det blev inte så mycket som det var tänkt för de hade inte skrivbordsskivan som vi ville ha. Vilket ledde till beslutet att ta en sväng till Uppsala imorgon och köpa den där för där fanns den i lager. Ska också passa på och köpa en bal med hö på Fäboden, det bara måste vara bättre än det skithö som grisarna får nu iaf.


Inhandlat på Ikea idag blev:

* Lämplig, skärbräda

* Tupplur, rullgardin

* Dryckjom, liten tillbringare som vi ska ha som mjölksnipa

* Årstid, bordslampa som nu står i vårt sovrumsfönster

* Montera, låda med olika smågrejer för att samla ihop sladdar och få lite ordning

* Kvartal, såg att såga av den för långa rullgardinen med

* Mikael, hurts på hjul som jag ska ha under skrivbordet


Sen tittade vi även på gardiner men kunde som vanligt inte hitta några klockrena varken till sovrum eller vardagsrum. *suck* Knepigt värre. Undrar om vi någonsin kommer att få till några gardiner. :p 



Av S - 7 juni 2007 14:36

...har jag fått ändan ur vagnen och uppdaterat min hemsida. Har bara känts jobbigt att behöva plocka bort alla väntade kullar och lägga upp Tindra på minnessidan så jag har verkligen dragit mig för det. Men nu är det gjort. Skönt...


Nu ska jag hoppa in i duschen och duscha av mig sololjan och tvätta håret, sen blir det en sväng ner på stan. Sen hem igen och baka lite och sen burstädning. Hej och hå. Jag ska nog lyckas hålla mig sysselsatt tills Petri kommer hem.


Lyckades få tag på vår vaktmästare/hyresvärd också. Han hade lovat att han skulle hämta tapetbordet (detta helvetes bord!) + diverse tapetseringsattiraljer redan i måndags men det hade ännu inte blivit gjort. Sen fick jag syn på honom på gården och gick och frågade, och han hade visst glömt bort det. Nu är ddet iaf bortburet! Äntligen!


Fick en jobbig längtan efter Uppsala när jag låg ute och solade. Kom att tänka på förra sommaren när jag och F tog tillvara på varenda lediga dag och låg och solade, antingen i stadsparken eller också på Fyrishov. Det var härliga tider! Det blir så mycket roligare om man hjälps åt med att uthärda stekningen. ;p Nåväl, jag fick iaf plötsligt en väldig hemlängtan efter Uppsala både som stad och till vännerna där. Här i Gävle känner jag mig faktiskt rätt ensam och stan här är inte "min" stad. Att gå på stan här är inte samma sak som att gå på stan i Uppsala där jag känner varenda liten affär och vartenda litet kvarter, där man känner igen folk med jämna mellanrum och kanske springer på någon bekant. Här känner jag mig nästan som en turist när jag strosar runt och det känns inte bra. Gävle ska ju vara min stad nu men det känns inte så. :( Utan Petri skulle jag vara helt vilse. Känner mig lite ledsen just nu och skulle gärna åka hem till Uppsala och hälsa på lite och traska runt på välbekanta gator.

Av S - 7 juni 2007 09:28

Ännu en ledig dag. :) Har en del att pyssla med idag och det känns bara bra för Petri skulle på någon föreläsning med jobbet efter ordinarie arbetstid så han är inte hemma förrän efter kl 20. Ska strax äta frukost och sen cykla iväg och hämta mitt HM-paket som kom förra veckan som inte har kunnit hämtas ut ännu. Sen tänkte jag lägga mig och sola en stund och försöka läsa ut Jerusalem så att jag kan börja på Stieg Larssons nya någon gång. *längtar* kan varmt rekommendera hans böcker! Det går knappt att lägga ifrån sig dem när man väl har börjat. Och såna böcker gillar jag.


Efter att solningen är avklarad tänkte jag nog ta en promenad ner på stan en sväng. Skulle behöva köpa något mer vardagslinne för det har jag så dåligt med. Nu har ju skattepengarna kommit också så man är stenrik. Hela 454:- fick jag tillbaka! Wohoo! ;p


Ska ta och städa ett par burar idag också och låta grisarna springa lösa på golvet i omgångar. Det har blivit lite lite av den varan på sistone, mycket pga tapetsering och en massa annat pyssel på lediga stunder. Men idag ska de få lite motion. :) Våran innergård skulle egentligen vara perfekt betesmark för ett gäng grisar men jag är inte så säker på att hyresvärden tycker det. En gång när Petri lite försynt nämnde att vi har marsvin så hade han muttrat något om att såna där kunde man väl göra cykelsadelskydd av... Trevlig gubbe det där... :/

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards