En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under februari 2008

Av S - 28 februari 2008 22:40

Hittade ett galet roligt filmklipp, tårarna bara sprutade! Så titta inte om ni inte vill riskera att bli tårdränkta. ;p



Kossan.se
Av S - 27 februari 2008 20:40

Här kommer lite bilder på nykomlingarna. De är verkligen toksöta alla tre men den ena honan är lite mer typad än den andra så hon får stanna. Och de är numer döpta också. Får jag presentera Calvin, Calaisa och Calantha! :)



Av S - 27 februari 2008 17:38

Jajamänsan, nu har Leonora ploppat ut sina små. :) Fyra stycken varav en död saffronhona (förmodligen hann hon inte få bort hinnan från nosen i tid), så kvar är två self buffhonor på 97 resp 101g samt en self buffhane på 78g. Alla tre är sååå fina! Helt gudomligt söta och knubbiga (vilken skillnad mot de senaste två misslyckade kullarna!) med tjock härlig päls och sååå söta ansikten. Hanen är nog en av de mest typade bebisar jag fått, helt ljuvlig! Och någon av honorna stannar definitivt! Duktiga, duktiga Leonora pysslar med bebisarna som den erfarna mor hon är.


Märks det att jag är glaaaad? ;D

Av S - 27 februari 2008 10:46

Nu har jag dubbelkollat almanackan... Och Leonora blev faktiskt parad för exakt 70 dagar sedan. Men fortfarande inga bebisar i sikte. Hon är så vidöppen som man bara kan bli, både i bakre och främre fogen. Jag lyfte upp henne nyss för att kolla så att allt står rätt till och blev nästan orolig för att en bebis skulle halka ut närsomhelst. Så öppet är det! Men jag ser inga tecken på att hon skulle sätta igång och föda de närmsta timmarna. Annars ser jag  ofta att högdräktiga honor ligger i samma hörn och kisar med ögonen emellanåt, vänder och vrider på sig utan att hitta någon riktigt bekväm position, precis innan de föder. Men Leonora gör inte alls så utan sitter mest och tuggar hö eller rotar runt i spånet efter ev kraftfoderrester som ramlat ur skålen. Hon tigger mat så fort jag går in i marsvinsrummet och står där med sin stoooora mage med tassarna på burkanten. Jag undrar just vilka bjässar till bebisar som gömmer sig därinne. Petri konstaterade igår att Leonora är den största dräktiga hona han sett. Jag blir lite orolig för att det ska vara en rekordkull igen... Leonoras mamma, Edilona, är nämligen född i en kull på 7 ungar så det finns ju i släkten. Men inte 17 kan en hona hålla sig till dygn 70 med 7 ungar i magen? (haha... nästan som 7 sjösjuka sjömän.. ;) ) Nåja, det är väl bara att hålla sig till tåls, förr eller senare kommer de ju ut.

Av S - 26 februari 2008 16:20

Det blev en trevlig shoppingdag med lilla mamma, även om det inte blev så himla mycket shoppat. :) Men med hem kom iaf två nya hoyor! Stora vuxna plantor båda två men inköpta i olika blomaffärer, en lacunosa som hänger så fint i en ampel i köket nu, och en urläcker stargazer MED blommor! De är ju bara för häftiga och doftar så gott! En jättestor planta för 149:- på plantagen, värsta kapet. :)


Leonora har fortfarande inte fått några bebisar. Enligt mina beräkningar borde de verkligen komma idag! Sist födde hon på dygn 70 men då var det bara tre ungar, den här gången måste det vara fler. Förmodligen fem stycken med tanke på magens storlek, och då brukar de föda tidigare. Men neej då, inte Leonora. Nu är jag iofs väldigt glad och tacksam att hon går tiden ut för det ökar ju faktiskt bebisarnas chanser här i livet, om de har fått växa sig riktigt färdiga i magen, men det är ju så tråkigt att vänta!


Nu ska jag sätta mig med skolböckerna, mattedugga på torsdag. Suck... 

Av S - 26 februari 2008 08:33

Nejdå, inga bebisar ännu. Leonora håller fortfarande inne med dem men är pigg och hungrig som vanligt. Allra senast imorgon måste de komma ju! Då har hon gått 70 dygn.


Idag är det skola kl 10.15-12 och sen kommer min kära mor hit för en liten shoppingrunda. Alltid trevligt med lite besök. :) Ska plocka lite här på morgonen och sticka till skolan lite tidigare så att jag hinner skriva ut lite grejer innan lektionen börjar. Någon frukost ska jag väl se till att få i mig också.


Hoppas ni får en trevlig dag allihop! 


Av S - 25 februari 2008 22:22

Jaha ja, nu får man tillbaka. ;p 


Väder utanför ditt fönster:  Jättemörkt men det är ju kväll.

Lyssnar på just nu: Tv 4:s nyheter på tvn.

I går gick du och la dig: Vid halv elva ungefär

Idag vaknade du : 7.18 

Vad har du på dig: mjukisbyxor, tunika och huvtröja

Senaste som ringde dig: mamma

Som du ringde: farmor faktiskt!

Senaste som skickade dig sms: Telia... :p

Senaste som du skickade till: min kusin Hanna

Senaste vän du addade på Facebook: Minns ej, har lagt ner facebook...

Som addade dig: Samma som ovan.

Senaste person som mailade dig: Anki, en "marsvinsuppfödarkollega"

Sista hemsida du besökte/läste: Ewas blogg och det är därför jag skriver detta nu...

Ska/har gjort/göra idag: Har varit i skolan kl 8.30-15, sen städat burar, varit på gymme, ätit middag, duschat och tittat på tv.

Bra eller dålig dag idag: Bra, en rätt normal dag.


Jahapp, då utmanar jag Ulle (JumJums) och Denise. :) Hehehe... 

Av S - 25 februari 2008 16:58

Så här ser Leonora ut just nu. Hon har kilat in sig mellan benen på ett av husen i buren, magen är så stor att den inte kommer emellan. :p

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards