En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under juni 2009

Av S - 25 juni 2009 13:14

Har legat ute på en filt och läst och slumrat till en stund på lunchen. Härligt! Även om jag jobbar hela sommaren så är det bra mycket trevligare med fint väder än regn så jag hoppas att solskenet håller i sig länge!


I förrgår fick bebispojkarna, som har hunnit bli hela 4 veckor nu, flytta ut från mamma Crepes och systrarna och in till lite farbröder istället. maple fick flytta ihop med Kokostopp och Jonah eftersom han ska flytta tillsammans med Jonah så småningom. Banana Split och Lemon Curd fick flytta till en egen bur tillsammans med Musse (som ju bodde med Crepes och bebisarna förut) så de kände sig ju hemtama på en gång, samma farbror som de är uppväxta med ju. Kokostopp och Jonah däremot blev det ett väldigt liv på. Ååååh så söt de tyckte att Maple var. ;-) Det kurrades och vickades på rumpor och de visste inte hur de skulle bete sig för att få Maples all uppmärksamhet. Nu har de dock lugnat ner sig lite skönt nog. Stackars Maple tyckte nog att de var lite väl framfusiga i början.


Crepes hade börjat tröttna rätt rejält på bebisarna de sista dagarna och det märks nu att hon är nöjd med att bara ha sina döttrar hos sig. De får fortfarande snutta om de vill men de gör det mer och mer sällan och hon har bara mjölk kvar i ena tutten (som är låååång jämfört med den andra ;-) ). Crepes har tappat otroligt i vikt och vägde som minst ganska precis 800 g - hon var bara skinn och ben och två stora tuttar! Nu hoppas jag att hon ska lägga på sig igen när hon inte har en hel bebisliga att mata. Minst 200 g upp ska hon för att komma till ursprungsläget igen.



Av S - 24 juni 2009 14:10

De ringde nyss från veterinären och det första preliminära svaret visar inte på någon ringorm! Yey! :-D Fast kan man lita på det..? Om ytterligare två veckor kommer det definitiva svaret. Nonne har ju fortfarande sår och skorpor och kliar sig en del men kan det röra sig om sellnick istället då? Jag hoppas verkligen det - jag tar ju mycket hellre sellnick än ringorm... Någon som vet hur lång inkubationstiden för sellnick är?


Håll nu tummarna för att det inte växer ut någon ringorm de kommande två veckorna...

Av S - 22 juni 2009 13:31

Så var långhelgen över i ett naffs! Och inte har vi gjort särskilt mycket heller. :-( Det började med ont i halsen i torsdags och i lördags kulminerade det med feber och sängliggande. Jättekul när man för en gångs skull är ledig lite längre. Midsommarafton blev iaf trevlig, vi var hemma hos pappa tillsammans med lite släktingar och åt och drack och hade trekamp och frågesport. Världens minsta midsommarstång gjorde vi också, den blev så söt så. :-)


Nu är jag på jobbet igen och det är nu det börjar på allvar - den ena av de två ordinarie produktionsplanerarna har gått på semester så nu är det tänkt att jag ska sköta ruljansen ensam på en av pappersmaskinerna. Skönt iaf att det finns en ordinarie kvar att fråga om något problem skulle dyka upp. Det är iaf rätt så kul och det känns som om jag kommer att ha väldigt stor nytta av detta i framtiden. En väldigt bra arbetslivserfarenhet och viktig del i CV:t med för den delen.


På marsvinsfronten händer det inte så mycket just nu. Jag avvaktar svar på ringormsodlingen... Jag hoppas på att få ett preliminärt svar den här veckan men det kan dröja till nästa också är jag rädd. Ingen mer gris visar några symptom iaf men Nonne har skorpor och skorviga partier lite här och var. Doppade honom i virkon + virkonade buren igen i lördags. Det verkar som om alla bebisar faktiskt är tingade nu. Jonah och Maple kommer förmodligen att flytta tillsammans till ett kelhem, så det blir nog jättebra! Jag har dock beslutat mig för att sälja lilla Jolantha, som är syster till Jonah. Hon är en söt hona men har inte riktigt den där färgen och typen som jag är ute efter. Lustigt nog så är hon utseendemässigt väldigt lik sin fostermor Elodie och inte alls lik sin mamma Calaisa eller pappa Yalero. Eventuellt är även Pannacotta (crested saffron dalmatinerhona) till salu till kel och petutställning. Jag har bestämt mig för att inte ta någon mer kull på henne och jag har ju hennes dotter och dotterdotter sparade så ev får Pannacotta flytta vidare till någon som vill ha en väldigt tam och rolig hona. Maila vid intresse! sophie@luneas.se


F.ö så väntas tre kullar i mitten/slutet av juli. Magarna växer på Calaisa, Yalima och Gizelle och det är Lucky Me som är pappa till alla kullarna. Nu hoppas jag att det inte blir några pälsriktningsfel den här gången men gärna lika fin typ som sist. Lucky Me är ju pappa till Isaiah som är vansinnigt söt i typen och har väldigt härlig färg men däremot fick en liten ridge... Yalimas förra kull var ju också tillsammans med Lucky Me men där klarade sig ingen av ungarna tyvärr, nu hoppas jag att det ska gå bättre och att jag ska få någon buff att spara - det har varit lite väl mycket saffrons på sistone! Har även ev två nya grisar på ingång men inget är spikat ännu. Vi får se... :-) 



Av S - 17 juni 2009 18:52

Och syrran Peach Melba, som dock inte är till salu. Hon stannar helt klart här!


 

Av S - 17 juni 2009 18:46

Här kommer två bilder på godsaken. :-) Maple Walnut Pie är alltså till salu!


Kolla in de svarta tårna!


Och trampdynorna som är doppade i svart färg!

Av S - 16 juni 2009 09:26

Usch, jag tycker så synd om Nonne. Just nu behandlas han som pestsmittad, han får bara sitta där i sin bur och jag ger honom mat men lyfter inte upp honom någonting. De andra grisarna har också fått sparsamt med hantering de senaste dagarna - jag vill ju inte öka risken att sprida smittan om det nu är ringorm. Ingen annan verkar iaf visa några symptom på ringorm, inte Crepes småttingar heller. De växer f.ö och frodas. Är riktigt söta nu men det börjar bli trångt i buren. Banana Split som är störst av pojkarna har börjat kurra litegrann på sina systrar men de diar fortfarande så jag vill inte flytta ut dem ännu. Hade ju tänkt sätta de här småpojkarna med Nonne så att han fick sällskap men nu är det ju helt uteslutet förstås. Jag får nog sätta någon av dem med Kokos och Jonah och de andra två med Lucky Me. Lucky Me går just nu med Yalima och Gizelle men de är båda dräktiga så han behöver inte gå kvar där längre. Han får nog bli bonuspappa istället. :-)


Lille Maple Walnut Pie är förresten fortfarande till salu - och han är sötare än någonsin nu! Ska se om jag hinner fota honom i eftermiddag. Han har riktigt runt och sött huvud, fina öron och jätteläcker teckning. Och hans tassar är hur söta som helst när det ser ut som om han har trampat lite på ytan på svart målarfärg. :-)

Av S - 14 juni 2009 18:36

Gårdagen försvann i ett naffs medan jag virkonade och Petri fogade klinkers i hallen. Rätt som det var så hade klockan blirivt sex och vi hade inte ätit något ännu, det var med lite smådarriga ben som vi åkte iväg till affären för att handla middag. Väl hemma igen hyrde vi film från Telia, det blev Benjamin Button's... En väldigt bra, tänkvärt och också lite sorglig film. Helt klart sevärd! Grisarna verkade konstigt nog väldigt obekymrade över att sitta blöta i sina burar, de skulle ju självtorka efter virkondoppet och det är ju något som jag aldrig annars låter dem höra. Jag fönar alltid jättenoga efter bad inför utställningar så jag var lite orolig för hur de skulle reagera. Men det var tydligen inget märkvärdigt tyckte de, de knaprade hö, tiggde mat och vilade som vanligt. :-)


Idag fick vi spontanbesök av mamma och Becke. Trevligt med besök! Innan de dök upp hade vi hunnit åka en sväng till återvinningen med en massa skräp (det blir mycket skräp när man renoverar...). Efter lite fikande här hemma fick mamma en snilleblixt och vi åkte iväg till Kybacka älgpark! :-) Vi hade sån tur att det skulle vara en guidad visning kl 15 som vi precis hann till. Regnet fullkomligt öste ner men vi fick låna regnkläder. Tack vare regnet så var det bara vi som ville gå på älgsafari så vi kunde komma riktigt nära älgarna, guiden berättade att det annars kunde vara svårt att komma nära om man är en grupp på 20-25 pers som det kan vara när det är fint väder. Jag och mamma fick till och med klappa en av älgkorna! Riktigt mäktigt och de 2 veckor gamla älgkalvarna var hur söta som helst!

Av S - 13 juni 2009 17:16

Så har jag gjort första rycket i denna härligt långdragna sanering som jag har framför mig. :-p Har doppat alla grisar i virkon och sanerat burarna med detsamma. Men självklart är det inte så enkelt som det låter... Först virkona två transportburar, sedan doppa den marsvin som visar symptom, stoppa in marsvinet i en av transporterna, tömma buren på innehållet, skölja av buren i duschen, spraya virkon, gnugga med svamp, torka ur, fylla med spån, sätta tillbaka marsvinet. Och så vidare till nästa bur - virkondoppa alla burinvånare, stoppa dem i transporterna, städa buren, skölja och virkona buren, fylla nytt spån osv osv. Nu är 21 marsvin och 8 burar virkonade. Hepp!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards