En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under mars 2008

Av S - 30 mars 2008 18:33

Så var den sista tentan för denna gången avklarad, skööönt! Ikväll ska jag bara unna mig ledighet och mys för det har det varit dåligt med på sistone!


Gårdagen i Valbo gick över förväntan får jag väl verkligen säga! Snyggingen Åssian knep sista certet och är numera champion, men han blev även enda selfen på 89p och därmed BIR, dock ingen placering i finalen.


Lilla crestade saffrontösen Bedelia fick 89p, blev BIR-jr med cert och, tada!, BIS-jr 1!! När BIR-Rjr cresten blev placerad som 5:a (tror jag) insåg jag ju att min lillplutta måste få en placering hon också men rosett efter rosett delades ut och till sist var det bara en kvar. Och den fick Bedelia! :D Min första BIS-jr placering och det känns såå kul! Nu börjar det hända grejer. :) Extra roligt också att Bedelia är efter en Luneas-Luneas parning.

Av S - 28 mars 2008 21:09

Valbo imorrn! Idag har det pluggats en del (men inte så mycket som jag hade tänkt förstås...), hämtats priser, ätits lunch på IKEA, ställts iordning i utställningslokalen, ätits goood mexikansk mat och badats marsvin. Typ så. Om drygt en timme dyker J upp i Gävle för att övernatta hos oss inför utställningen imorrn.  Får väl se om hon får sova något eller om hon får sällskap av två klättrande katter i soffan. :p


Nu ska jag glutta på Let's Dance och också hinna duschainnan jag beger mig till tågstationen tänkte jag.


Vaknade med migrän imorse igen och var klok nog att ta en migräntablett direkt så när jag vaknade en timme senare var värken puts väck! Nu på kvällen börjar den göra sig påmind igen men jag hoppas att det bara är vanlig huvudvärk som går att sova bort.


Vi ses i Valbo alla som ska dit! 

Av S - 27 mars 2008 10:02

Nu hittar jag på massor med bra anledningar till att inte plugga... :p Men jag måste ju bara rapportera om radhuset vi var och tittade på igår. :)


Det var i risigt skick. Och med risigt så menar jag verkligen RISIGT. Men samtidigt så finns det sååå stor potential och när allt (och det gäller verkligen precis allt...) är fixat så kommer det att vara så fint och trivsamt! Även om det är enormt mycket jobb så är vi nog inte helt avskräckta. Köket måste renoveras helt, förutom skåpstommarna som var fräscha - nya luckor på bara så är det okej. Men nya vitvaror behövs, nytt kakel, nytt golv och nya tapeter. Hallen och trappen måste renoveras med nytt golvskikt  och måla/tapetsera väggarna. Badrummet måste renoveras helt och hållet och där skulle tydligen föreningen gå in och stambyta i samband med en renovering, nu fanns det en gjutjärnsbrunn som tydligen måste bytas ut också (fråga mig inte vad det innebär men det låter jobbigt). Sovrummet på övervåningen hade fint parkettgolv (jippie! nånting som är okej!) men ena elementet läckte från termostaten vilket innebar att det hade blivit fuktskador på parketten precis under plus att det har runnit ner till undervåningen och orsakat fuktskador på tapeten och dörrlisten ut till altanen, syntes även lite "rinnmärken" i källaren rakt under. Det var väl det som gjorde oss mest tveksamma. Vi är inga vana lägenhetsrenoverare men vet ju att det är illa om det läcker vatten någonstans. Vad tror ni som kan sånt här? Är det helt dödsdömt att ta sig an något sånt? Hur tar man reda på hur allvarliga skadorna är? Det har ju inte forsat vatten utan droppat sakta från termostaten på elementet, kanske en droppe var 30:e sekund eller nåt sånt. De flesta vi pratar med (läs: föräldrar och syskon) är skeptiska. Och visst, det kommer att ta tid och kosta pengar att renovera. Utgångspriset på radhuset är 750 000 och så renoveringen på det. Men å andra sidan så sa mäklaren att likadana radhus i området men nyrenoverade hade sålts för 1,2 miljoner.


Usch så svårt! Vi ska iaf ringa till föreningens ordförande och fråga lite kring det här med stambytet och också om det läckande elementet, vad föreningen tar för ansvar för det och om de står för kostnaden att byta element (gamla radiatorer som borde ha bytts för längesen).


Och så lite marsvinsprat innan jag sätter mig med skolböckerna.

Av Quillas bebisar återstår nu bara lille saffronhanen men han är pigg och går upp i vikt. Och är sööt! Funderar på att behålla men det är ju det där med att behålla hanar... Måste klura ut ett namn åt honom nu när jag vet att han kommer att klara sig, D ska det börja på - några förslag? Kanske med anknytning till att han är ensam överlevande. Såg igår att Yalima kurrade på Quilla och höll på och fjantade sig, lyfte upp henne och kollade och jodå, nog brunstade hon alltid. Trodde att hon hade blivit dräktig med Audi för det är nästan 3 veckor sen hon blev parad. Hon fick iaf hoppa in till Audi igen och efter några timmar hade hon en rejäl propp och fick flytta tillbaka till Quilla och bebisen. Så praktiskt med honor som visar så tydligt när de brunstar. :)

Av S - 27 mars 2008 09:38

En ledig dag. Eller tja, ledig och ledig, måste ju plugga hela dagen och så hämta lite priser till utställningen. Ska ringa dem strax och höra hur mycket det är - om jag kan ta det på cykeln eller måste ta bilen (hehe, jag KAN faktiskt ta bilen nu om det skulle behövas! Har fortfarande inte riktigt smält körkortet... :) ).


Vaknade och mådde skit idag. Ont i vänstra halvan av huvudet, det dunkar bakopm ögat och spänner i köken, dessutom mådde jag illa och trodde att jag skulle behöva kräkas. Tog en ibumetin och la mig igen men nu när jag har vaknat igen och varit vaken i en timme mår jag fortfarande dåligt. Sitter med en kopp kaffe och hoppas att koffeinet ska hjälpa. :/ Annars blir det till att ta en migräntablett - de funkar ju magiskt bra. Har varken ork eller framförallt tid att ligga däckad i migrän idag. Måste plugga!!


Leonoras lille pojke Calvin, som var tingad till utställning och avel, har visat sig ha ett pälsriktningsfel på ryggen. En liten "vinge" som inte alls vill ligga som den övriga pälsen. Han är galet söt, ett riktigt championämne, men det hjälper ju inte när man har en flärp på ryggen. Så, han är alltså till salu igen, till kel och petutställning den här gången. Har lagt ut annonser på marsvinsnätet och marsvinifokus, finns även bilder på plutten där så gå in och kika! Har fått fullt på bild-kontot här på bloggagratis och det är ju så himla jobbigt att ta bort gamla bilder. Först måste man radera dem från inlägget de är med i och först därefter kan man radera dem från bildlistan. Dumt! :p



Av S - 26 mars 2008 16:02

Så var två av tre tentor avklarade. Jag hoppas att jag åtminstone blir godkänd på dem. Matten igår är jag rätt säker på att den gick bra men logistiken idag är inte lika självklar. Nåja, det är bara att vänta och se.


Av Quillas bebisar lever nu bara tre och jag har inte mycket hopp för två av de kvarvarande heller. Den enda som går upp i vikt och verkar dia är saffronhanen så en liten kille borde det iaf bli kvar. Har försökt hjälpa dem andra att dia genom att ha bebis och mamma uppe i knät men de vill inte ta spenen. :/


I eftermiddag är det visning på radhuset, håll tummarna för att det kommer jättelite folk är ni snälla! ;p Och jadå Tomas, nog kan du får komma på grillning och vindrickning om det blir så att vi köper huset. :) Tänk så trevligt med en liten marsvinsuppfödarsammankomst i all enkelhet utan att det är utställning! Grilla, dricka vin och snacka skit - vilken idé! Vi kan väl slå fast det - alla som vill är hjärtligt välkomna på grillparty i radhuset i sommar. :)


Imorgon ska jag pluggapluggaplugga igen (tar nog ledigt från pluggande ikväll faktiskt) och hämta upp sponsrade priser på en zoobutik här i Gävle. På fredag är det pluggapluggaplugga som gäller och så lite utställningsförberedelser inför Valbo. Ska iväg till utställningslokalen vid 14-tiden och hjälpa till att ställa iordning allt. Sen får vi se om det blir så att J dyker upp här eller om hon löser det med samåkning istället. Funderar fram och tillbaka på om jag ska bada grisarna som ska med på lördag... De blev ju badade inför kallhäll, vilket är två veckor sen och jag tycker att de har jättehärlig pälskvalitet nu, lagom återfettad, så det känns lite synd att "förstöra" det med ett bad. Pannacotta ska givetvis badas för hon ställdes inte ut i Kallhäll, och så är hon ju viiit, eller tja, ska vara iaf. :p


Snart är det dags för henne att sättas med hane också. Hon är 6 månader nu men kan gott lägga på sig lite till innan det är dags. Ska leta reda på någon trevlig hane att para henne med tänkte jag. :) Vill ha en flerfärgad, gärna chokladbaserad eller iaf chokladbärare. Någon som har och kan tänka sig att låna ut? Behöver inte vara korthår utan kan vara rex eller teddy. Men inget långhår eller virvligt för jag vill ha släta korthåriga bebisar. :)





Av S - 23 mars 2008 20:41

En liten revidering av D-kullen blev det mycket riktigt. Det är två self buffar, en self saffron och en crestad buff. De väger mellan 63-76g och är alltså inte så stora så vi får se om alla klarar sig. De har mörk fin färg allihop men jag föll lite extra för cresten och saffronhanen. Sååå fina!


Hittegrisen Lucky blev ju ensam igår när hennes älskade livskamrat gick bort så det blev till att få ihop henne med någon annan istället. Lät henne flytta ihop med Madeira och lilla Bedelia och efter lite småtjaffs och runtjagande främst från Luckys sida så kommer de nu bra överrens. Tanken är att Lucky och Madeira ska få kampera ihop resten av sina liv eftersom Madeira nu är pensionerad från avel. Bedelia kommer ju så småningom att sättas i avel men då har alltså Madeira och Lucky varandra.


Nu ska vi vara fruktansvärt onyttiga och åka iväg och äta på Max... Har inte fått i oss någon mat ännu idag och det börjat bli dags! Jag har tentapluggat hela dagen lång och Petri har spelat Patapon på PSP:t och bakat jättegott brytbröd! :) Nu på kvällskvisten tog vi en långpromenad och snokade runt i kvarteren där radhuset som vi är jätteintresserade av ligger. Jodå, ni läste rätt - RADHUS! Tänka sig... Jag som alltid har varit helt emot radhus kan nu faktiskt tänka mig ett och det här har verkligen potential! Boytan är egentligen bara 58 kvm men sen finns det en källarvåning med gillestuga och matkällare som inte räknas in i de kvadraten. Perfekt för marsvinen med andra ord! Och så får man en egen altan med tillhörande gräsplätt = man kan odla roliga saker! Det är massor med jobb som måste göras men radhuset uppfyller verkligen alla våra kriterier och det kan bli sååå fint när man har renoverat klart. Och tänk att få sitta på altanen i solnedgången med en nygrillad köttbit och ett glas vin och ett helt persiljeland framför sig! ;)




Av S - 22 mars 2008 19:39

Tänk så nära liv och död är egentligen. Samma dag som pojkarna i D-kullen såg dagens ljus somnade gammeltanten Amabelle, 5,5 år, in lugnt och stilla i sin bur med kompisen Lucky vid sin sida. Jag såg imorse att det var nära, hon andades tungt och såg väldigt trött ut. La in en handduk i buren som hon bökade in sig i och så fick hon favoritmaten gurka och persilja. Tittade till henne flera gånger under dagen och hon låg och vilade varenda gång. På eftermiddagen åkte vi iväg en sväng och när vi kom hem hade hon gett upp, med ett höstrå i munnen hade hon somnat in.


Sov gott älskade Amabelle!

Av S - 22 mars 2008 13:00

Här har Quilla klämt fram fem bebisar på förmiddagen men tyvärr hann hon inte få av hinnorna i tid på en av dem. Kanske ändå bäst så med tanke på att de ska kunna matas upp ordentligt också. Fyra överlevande pojkar blev det (den döde var också en hane), preliminär rapport är en self saffron och tre self buffar, har dock inte tittat så jättenoga på dem så utförligare rapport kommer.


Igår blev det ett Uppsalabesök med gratulerande av lillebror samt utrensning av pappas förråd. hittade en del msått och gott men det mesta fick vara kvar i pappas förråd eftersom vårt eget är fullproppat redan. Men med hem kom iaf bla en hamsterbur (kan vara bra att ha i marsvinssammanhang någon gång ;) ) ett Nintento 8-bitar med tillhörande spel t.ex Bubble Bobble!! Wehoo!


Nu borde jag egentligen plugga och det ska jag göra också när jag har skrivit klart det här. Tre tentor nästa vecka som helst ska bli godkända också. :p

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards