En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under november 2010

Av S - 25 november 2010 15:26

Just nu:


Äta Paradis-ask-choklad

Fixa iordning två hyacinter med grönmossa

Adventspynta

Lyssna på julmusik med Bing Crosby


Myyyys! :-D

Av S - 22 november 2010 10:31

Idag på förmiddagen är jag barnvakt åt Jonas. Just nu ligger han och sover men tidigare har vi matat marsvinen med selleri (mycket roligt enligt Jonas!), lyssnat, sjungit med och dansat till barnvisor, ätit lite mellanmål, läst en bok, lagt lite pussel, ritat fina blyertsteckningar och så har Jonas rumsterat om bland blockljusen i vardagsrummet. ;-)


Vi ska möta upp Jonas mamma vid 11.45 på stan igen så vi får se hur länge lillplutten har tänkt sova och om vi hinner med något mer idag.


Resten av veckan är det tänkt att jag ska ta itu med sovrummet. Sätta upp Easy Cover på tre av väggarna och kanske hinna måla också. Fondtapeten som vi ska ha på en av väggarna vågar jag inte ge mig på själv utan det får jag och Petri fixa tillsammans någon kväll/helg. Den var så dyr så jag vågar inte riskera att det blir fel... :-p


Sen ägnas (tyvärr) en del tid åt att spela Sims3 just nu också. Jag fick nämligen det i födelsedagspresent av Petri. :-) Jag borde kanske göra nyttigare saker men ibland måste man ju få ägna sig åt nöjen också. ;-)

Av S - 21 november 2010 12:43

Häromdagen slog det mig hur fruktansvärt lika Pimpinella och Tosca är! Lika som bär faktiskt - fast ett väldigt stort och ett lite mindre bär då förstås... ;-)


  

Pimpinella till vänster och Tosca till höger.



    

"Vadå hamster? Snacka inte skit, matte!" säger Tosca.  ;-)


Av S - 10 november 2010 21:51

Ja så här ser tallrikarna ut. Visst är de fina! :-)


 


Ida tipsade om att jag kunde titta på stämpeln men jag hittar ingen stämpel som stämmer överrens med våra tallrikar. Någon läsare kanske kan komma med tips? Stämpeln ser ut som nedan.


 

Av S - 9 november 2010 09:38

Nu är det sista graderobsdörrarna färdigmålade och uppsatta igen. Åh så fint det blev! :-) Idag ska jag fortsätta med fönstrena och även påbörja målningen av fönsterbrädorna och elementen. Tror nog att jag kommer att hinna klart till helgen med åtminstone kök och vardagsrum.


På marsvinsfronten är allt lugnt. Jitterbugg är nu tingad av L med familj och det känns jättebra! De är flitiga utställare och jag tror verkligen att Jitterbugg kan bli en liten petstjärna så det känns jättekul att han kommer att ställas ut så småningom. Troligtvis åker jag till Uppsala på torsdag och möter upp L och överlämnar Jitterbugg. Tänkte passa på att gå på Ikea och kanske en sväng på stan också så om någon Uppsala-bo är sugen på en fika ställer jag gärna upp som sällskap. :-)


Måste städa några burar idag också men det blir nog framåt kvällskvisten. Skulle gärna vilja hinna åka runt till lite olika loppisar och leta porslin... Hittade nämligen sex jättefina tallrikar på Kupan förra veckan för 100:-, det är Rörstrands Milano, och nu vill jag hitta koppar och assietter i samma serie. Var med på några auktioner på Tradera men de spårade ur totalt (eller så är jag inte beredd att betala så mycket) där två koppar med fat och assietter gick för 430:- + frakt. Galet enligt mig men jag antar att det är efterfrågan som styr priset så jag får väl finna mig i det... Sen vann jag iaf en auktion på ett stort fat av Rörstrands Drott som liknar Milano väldigt mycket - samma färger och nästan samma mönster. Så nu ska jag på fyndjakt! :-) Men först måla!

Av S - 8 november 2010 10:25

Nu är snart garderobsrenoveringen klar! Håller på och målar de sista luckorna nu och ikväll eller imorgon bitti är det klart! :-) Det blir jättefint, väldigt fräscht jämfört mot de gamla smutsgula garderoberna... Lite synd att jag aldrig tog någon "före-bild" så att ni kunde få se vilken skillnad det blir!


Och garderobsrenoveringen har smittat av sig så nu håller vi även på att fixa till fönstrena som vi har dragit så länge på. Vi har visserligen inte kunnat göra det förrän fönstrena blev bytta så det är ju inte bara vårt eget fel att det har dragit ut på tiden. Idag ska jag åka iväg och köpa färg att måla runt fönster + fönsterbrädor med och i helgen har vi slipat och spacklat och slipat och spacklat osv... ;-) Nu har jag precis slipat lite till samt förhoppningsvis spacklat sista gången kring köksfönstret som var det som var i absolut sämst skick. Det kommer nog att bli riktigt fint i slutändan iaf. Tänkte försöka hinna klart med iaf kök och vardagsrum innan helgen så att det är fint tills det kommer folk hit och firar mig på lördag.


Med grisarna är det bara bra. Pimpinella blev parad i helgen och i den flocken råder lugn och ro. Man märker på Nellike att hon trivs mycket bättre med lite mer sällskap än bara Lucky Me för hon har verkligen levt upp sedan Pimpinella flyttade in. De känner ju varandra sedan tidigare också, de bodde ju ihop tillsammans med Rosmarin innan Nellike sattes med hane.


Nej, nu ska jag sätta fart!

Av S - 2 november 2010 10:05

Igår satte jag ihop Pimpinella med Nellike och Lucky Me. Jag har ju inte så många hanar att välja på och Pimpinella och Lucky Me är inte släkt alls så jag gör ett försök. Lucky Me är ju en gammal farbror numer och man vet aldrig hur länge han hänger med så det är lika bra att passa på. :-) Ihopsättningen gick förvånandsvärt lätt, lite golvtid och sen in i buren. Nellike har visat vem som bestämmer och Pimpan accepterar det. :-)


Har ju glömt att berätta hur det gick på helgens utställning. Pimpan fick cert och Chokladbiskvi fick silverkort och blev BIS pet 8 trots att han blev 2:a i sin klass! :-) Han är ju sjövild här hemma men på utställningsplattan blev han from som ett lamm, satt stilla mesta delen av tiden och pussades till och med. Duktig pojke! :-) För Quinta gick det inte så bra, hon fick bara 86 poäng, men vi kommer igen när hon har vuxit på sig lite. Lilla Rosmarin flyttade i samband med utställningen och hennes nya matte ställde även ut henne i pet. Där fick hon 91 poäng, silverkort och blev 2/10 i en helt gigantisk bebishonklass! Dessutom fick hon HP för Sötaste babyflickan. :-) Och det håller jag helt klart med om! Har fått rapport från A att Rosmarin har funnit sig väl tillrätta i sitt nya hem och att ihopsättningen med de nya kompisarna gick jättebra. Så skönt att höra!


Och jag fortsätter med min garderobsmålning. Målade första varvet imorse och kan måla igen först vid 12.30 eftersom det måste torka ordentligt. Så fram tills dess tänkte jag göra som Ewa och spela lite The Sims! :-) Lääängesen jag spelade dte men blev sugen när jag läste om det på Ewas blogg. Jag har dock bara 2:an så det får bli det.


Trevlig tisdag allihop!

Av S - 1 november 2010 14:02

Lilla söta Jitterbugg blev tittad och "ååååhh:ad" på i lördags i Kallhäll men det var ingen som köpte honom så han fick följa med hem igen. Idag tog jag nya bilder på lillkillen som ju är leveransklar och redo att flytta när som helst. Han har extremt mjuk päls och jag tror att han kommer att bli något alldeles särskilt! Om han inte blir såld innan anmälningstiden till kallhäll i januari har gått ut så ska jag anmäla honom till pet där. Jag tror att han kan bli en ritkig liten petstjärna. :-)


 


   

Söta magen med ridge! :-)

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards