En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under oktober 2010

Av S - 29 oktober 2010 19:18

Det här blir nog ett långt inlägg... I brist på annat att göra innan Idol börjar så tänkte jag ge mig på en personlighetsbeskrivning av alla mina grisar. :-) För det är ju faktiskt så att marsvin ofta utvecklar väldigt olika personligheter.


Då börjar vi...


Bokhylleburen

Tosca: Är väldigt tam och nyfiken och man ser ofta hennes nos sticka rakt upp i luften när jag är i närheten av buren. Hon står ofta med tassarna på burkanten också och kan stå och nosa länge, länge på mina händer. Gillar inte riktigt att bli upplyft utan spjärnar emot väldigt mycket vid själva lyftet men när hon väl är uppe i famnen slappnar hon av. Pussas!


Crepes: Är en riktig latmask (vilket också syns på henne... ;-p) Ligger helst och vilar på något mysigt ställe men är också väldigt matfixerad. Är inte jättetam men hennes hunger kan få henne att göra mycket... ;-)


Calaisa: Är en ganska anonym hona i den här flocken. Hon är varken jättetam eller helt otam utan någonstans där i mitten. Alla mina vuxna grisar är så pass tama att de tar mat ur handen men i Calaisas fall sträcker det sig inte så mycket längre än så. Hon sitter dock alltid stilla när man ska lyfta upp henne och backar ofta lite bakåt istället för att springa väg framåt.


Yalima: "Gammeltanten" som egentligen inte är så gammal men känns gammal i kroppen och till sättet. Hon spankulerar ofta omkring i buren och ibland får jag för mig att hon är lite halvdement. En väldigt söt och rar hona som är väldigt tam, nästan på gränsen till dumsnäll. :-)


Meya: En frisk fläkt i buren! Meya har energi så att det skulle räcka till tre marsvin. ;-) Hon är väldigt nyfiken och orädd men är inte medvetet tam på samma sätt som Tosca eller Yalima. Hon står gärna på baktassarna och balanserar eller med framtassarna på burkanten om jag är i närheten, förmodligen mest för att hon är så nyfiken på vad som händer utanför buren.


Quinta: Lilltjejen i buren. Är väldigt framåt och kavat och även lite kaxig när det gäller mig, dock inte mot burkompisarna - där är hon helt klart lägst i rang. Har Meya som sin stora idol och är lite lik henne till sättet. Full fart och fläkt. Sitter ofta på hustaken och spanar.


Lilla burskåpet:

Nellike: Är inte så jättetam utan en ganska försiktig hona. Uppe i famnen är hon dock väldigt mysig och go. Ligger gärna och sover som en banan i buren. ;-)


Lucky Me: Min gammelgubbe som nu är över 5 år och fortfarande väldigt pigg och vital. Har tagit lång tid på sig att bli tam men är nu så pass tam att han tar mat ur handen och går att lyfta upp ur buren utan att plocka bort all inredning. Älskar att springa på golvet och kan då köra riktiga race trots sin höga ålder! Är en superbra avelshane som är väldigt lugn och tålmodig med sina honor, han gör inte mycket väsen av sig förrän honan brunstar och då är han snabb och pricksäker. ;-) Alla honor han har gått med har blivit dräktiga på första försöket.


Pimpinella: Min lilla piplisa. ;-) Är en jättego och mysig hona som jags kulle klassa som väldigt tam men som inte gillar själva upplyftandet, då skriker hon ofta rakt ut. Väl uppe i famnen är hon hur snäll och rar som helst. Är en riktig mattegris som inte alls trivs med att andra håller i henne men matte får göra precis vad hon vill. Mig pussar hon även ofta på händerna. ;-)


Stora burskåpet:

Leanna: Är en snäll och tålmodig hona. Tyvärr lite rädd i buren men väl uppe är hon jättemysig och orädd. Pussas väldigt mycket på händerna men mot andra marsvin är hon däremot inte lika kärvänlig. ;-p


Musse: Är inte så tam utan håller sig ofta på sin kant (men tar givetvis mat ur händerna). Är en riktig fena på att hålla ordning på bråkiga honor och det är ju hans uppgift också. Bestämd men väldigt tålmodig med honorna.


Vaniljhjärta: Är än så länge bara en liten bebis och har inte utvecklat så stor personlighet ännu. Är ganska springig av sig fortfarande men dte jobbar vi på. :-)


Nonne: Är en lugn och väldigt snäll hane som ofta står med tassarna på burkanten vid matdags. Han gillar dock inte alls att bli upplyft utan springer då för sitt liv och är hal som en ål. Älskar att springa på golvet!


Teodor: Är en kavat liten kille som ända sedan födseln har varit väldigt framåt och självsäker. Han kommer troligen att bli en riktigt tam gris så småningom, det märks redan nu.


Kokostopp: Min mysfarbror! Är världens snällaste, nästan på gränsen till dum. ;-) Är dessutom otroligt tålmodig med sin övernergiske och jobbiga burkompis Chokladbiskvi. De har haft sina duster men jag är rätt säker på att en annan hane inte hade accepterat Chokladbiskvis fasoner så som Kokostopp gör.


Chokladbiskvi: Extremt hormonstinn just nu och har hur mycket energi som helst. Han är överallt på en gång och kurrar gärna på Kokostopp, ibland lite för mycket så att Kokos blir irriterad. Bor längst ner i stora burskåpet och eftersom han är väldigt intresserad av honor måste jag stänga för buren när de är ute på rastning på golvet - annars får han spunk och riskerar att luta sig ut så mycket att han ramlar över kanten. :-p Förhoppningsvis lugnar han ner sig med tiden, han är ju fortfarande en ung och hormonstinn tonåring. :-)


Det var allihop det! Har inte tagit med Rosmarin och Jitterbugg som är tingade/till salu utan bara mina "egna" grisar. Vore kul om ni andra med marsvin följde mitt exempel och gjorde en liknande presentation! :-)


Trevlig helg allihop!

Av S - 29 oktober 2010 12:11

Nu har jag badat fyra av tre av fem grisar men jag ska bara bada en till. Pimpinella får däremot stå över bad eftersom jag inte vill förstöra hennes pälskvalitet med ett bad. Hon badade ju för bara två veckor sedan innan Valbo-utställningen och jag tyckte att hon blev så fluffig efter det. Nu har hon äntligen återfettat sig lagom mycket och pälsen är spänstig och elastisk så för första gången struntar jag i att bada ett marsvin inför utställning! Vi får se om min taktik blir lyckad eller inte...


Har även städat några burar och tagit emot två honor från Anki som ska med - den ena ska ställas och den andra lämnas iväg på parning. Så ett grisbad kvar samt fixa iordning transporterna, sen är jag redo inför morgondagen. :-)


Imorgon bitti åker jag förbi G i Uppsala och plockar upp henne + grisar, det blir trevligt med lite sällskap. :-) Just G har jag aldrig samåkt med tidigare så det ska bli kul! Och så får jag en snabbtitt i mina gamla kvarter i Eriksberg i Uppsala.


Vi ses imorgon alla utställare!


Pssst! Jitterbugg finns med för beskådning och flytt till nytt hem imorgon. Varning för sötchock! ;-)

Av S - 27 oktober 2010 13:49

Nej, alla tänkta grisar följer inte med till Kallhäll på lördag. Leanna får stanna hemma. Hon har av någon anledning börjat fälla jättemycket päls vilket har gjort henne glespälsad mitt på ryggen och det gynnar ju henne knappast varken i ras eller pet som hon var anmäld till. Jag vet inte om det är någon hormongrej efter kullen men mycket päls tappar hon iaf.


Chokladbiskvi, Quinta och Pimpinella följer i alla fall med samt Rosmarin som ska flytta till A i samband med utställningen (och även ställas av henne i pet) och lilla Jitterbugg som är till salu. Jag har precis rengjort öronen på Rosmarin och jag måste säga att det tar emot att skicka iväg Rosmarin på lördag. Hon har kommit att bli en riktig favorit och är så makalöst söt och personlig. Hon står jämt med tassarna på burkanten när det är matdags och det det har hon gjort sen hon var 5-6 veckor vilket bland mina grisar är ovanligt tidigt! Nästan alla mina vuxna grisar gör så men väldigt sällan så unga djur. Hon är pigg och framåt och redan tam. Dessutom har hon en kropp som heter duga - som en stadig och kompakt bakad potatis. :-) Framtida petclasskonkurrenter får se upp tror jag! Även om det känns sorgligt att sälja henne så vet jag ju att hon får det jättebra hos A och jag kommer säkert att få se henne i framtiden i samband med utställningar.

Av S - 27 oktober 2010 07:49

De senaste två dagarna har jag ägnat åt lägenhetsrenovering. (Ibland är det en fördel att vara arbetslös.) Jag har köpt tillkapade MDF-skivor som passar våra fönster, de ska nämligen målas vita och användas som fönsterbrädor. Det finns naturligtvis färdiga fönsterbrädor men de passar inte våra fönster alls vad gäller längden så därför fick vi ordna helt egna. Våra tidigare fönsterbrädor är i mörk marmor som visserligen är helt okej men de passar inte riktigt vår lägenhet längre. Vi kommer nog ändå att spara dem uppe i förrådet för det känns dumt att sälja dem (om någon nu ens vill ha dem?).


Men själva inköpet av fönsterbrädorna tog inte så mycket av min tid, nej huvuddelen av tiden har spenderats med att slipa, spackla och måla om alla inbyggda garderober. Och det tar tiiiiid! Att måla är ganska kul men att slipa är pest och pina... Nåja, fint blir det iaf! Runt och bakom själva garderobsdörrarna blir det vitt - samma vita färg som på väggarna, och själva dörrarna blir ljust gråa. Innan operation garderobsmålning satte igång så var färgerna smuts-gul/ännu-mer-smuts-nikotin-brun-gul så det blir en riktigt lyft! Idag ska jag fortsätta med samma syssla dvs att måla. Och så ska jag klämma in lite marsvinsvård mellan varven - trimma, fila tassar, peta öron och kanske bada någon också.


Nej, nu ska jag dricka upp mitt te, äta min satsumas och och dra igång med målandet!

Av S - 22 oktober 2010 13:21

Jaha ja, en önskelista fanns det önskemål om från pappsens sida. Den 12 november smäller det! Då har jag bara ett år kvar tills jag blir 30! Ujejuj...


  • Presentkort på Ikea, HM, Indiska, Vila, Granngården (haha... Jamen jag är ju stor spånkonsument där!)
  • Massagebehandling
  • Bodyscrub från Body Shop
  • Face Mist från Body Shop
  • Boken One more Slice, av Leila Lindholm
  • Spritstyllar i metall med liten öppning (typ såna här
  • Ett jobb, helst roligt och välbetalt. ;-)

Kommer inte på mer just nu... Jag får återkomma!

Av S - 21 oktober 2010 15:36

Siiiiri!   


 


Av S - 19 oktober 2010 21:06

Idag har det flyttats om hej vilt bland marsvine:


  • Nellike och Lucky Me har flyttat ihop i en egen bur. Nellike var måttligt road i början men nu har de lugnat ner sig.
  • Nonne har fått sällskap av lilla Teodor och blev alldeles överlycklig. Så härligt att se!
  • Meya och Quinta som tidigare bodde i egen bur tillsammans med Teo har fått flytta tillbaka till bokhylleburen. Det har varit lite livat under dagen och Meya och Quinta har spenderat en hel del tid uppe på hustak men nu börjat det lugna ner sig och alla satt tillsammans och åt kvällsmat.

Efter Kallhällutställningen kommer nästa bekymmer och det är att sätta ihop Pimpinella med någon eftersom hennes nuvarande burkompis Rosmarin flyttar hemifrån då. Hon ska ju paras så småningom men jag vet inte med vilken hane. Jag måste klura lite på det...


Lucky Me kom ju hem igen helgen som var efter att ha varit iväg en sväng på parning. Sen i lördags kväll har han alltså suttit ensam i väntan på ihopsättning med Nellike och han har verkligen sett deppig ut. :-( Mest legat i samma hörn och bara masat sig fram till matskålen när jag har varit där och skramlat. Lilla gubben... Men nu sken han upp igen s fort han fick sällskap av Nellike. Skönt! :-) Helt fantastiskt egentligen vilken kondition han är i trots sina dryga 5 år! E och R-M berättade att han hade poppat runt som en bebis tillsammans med sin "fru" hemma hos dem. :-)


Och så hintar jag lite igen om att toksöte lille Jitterbugg fortfarande är till salu! Konstigt!

Av S - 18 oktober 2010 09:11

Sådärja, då har jag anmält till Kallhäll. Det blev hela fyra grisar som följer med dit: Pimpinella i ras, Quinta i ras, Leanna i ras och pet samt Chokladbiskvi i pet. Det återstår att se om alla följer med men jag hoppas på det. Det som skulle kunna hända är att Chokladbiskvi och Kokostopp börjar bråka igen och att Chokladbiskvi därför får något sår som gör att det inte är någon idé att ställa honom. Men vi hoppas på det bästa! Nu har de ändå bott ihop i några dagar utan bråk.


Leanna får alltså göra comeback och jag hoppas förstås på att hon ska få både cert och silverkort. Om hon får cert så blir hon champion men det kanske är för mycket att hoppas på med tanke på vecken. Jag tror att det vara lättare att få cert för svenska domare som dömer med poäng än för utländska domare som bara går på omdömen men jag chansar. Hon är jättefin nu trots att hon har bebisar som är bara drygt 3 veckor gamla. De slutade dia för ett tag sedan och har över huvud taget varit väldigt självständiga ända sedan födseln. De är nu stora och fina båda två och väger 238 resp 285 gram redan. Meyas son Teodor som är lite äldre väger 289 gram. Kraftiga och duktiga bebisar. :-)


I lördags var det ju utställning i mina trakter, nämligen Valbo, och därifrån kom vi med trevliga resultat. :-) Nellike är numer champion - hon fick 89p och cert, lilla Quinta fick 89p och CK och Pimpinella fick 88 poäng men tyvärr räckte det inte till cert. Jag dömde petten tillsammans med Ida och finalen var faktiskt ovanligt lätt att döma, vi var överrens om alla placeringar. :-)


I lördags fick jag återse en av mina uppfödingar, nämligen Pimpinellas bror Pimento. OJ vad han hade vuxit! Han var en riktigt maffig hane nu och matte E berättade att han var så lugn och mysig. Sånt värmer i ett gammalt uppfödarhjärta. :-) Förhoppningsvis får jag se honom igen i Kallhäll för hans matte fick tydligen blodad tand i lördags... ;-)

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards