En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under september 2006

Av S - 17 september 2006 19:21

Idag har grisarna fått massor med gräs. Höet är nämligen på upphällningen och jag var optimistisk nog att tro att dte skulle räcka under helgen iaf. Så nu har marsvinen fått bara lite hö men istället massssssor av gräs eftersom matte får så dåligt samvete. ;p Har hittat ett jättebra gräsställe nu där det är alldeles lagom långt och uppblandat med klöver, maskrosblad och lite andra örter som jag inte vet namnen på. Tror att det är återväxt efter att de har slagit gräset där tidigare så nu är det alldeles lagom långt och frodigt och jättegrönt! Går dessutom på ett kick att få ihop en hel kasse, kan det bli bättre!? :)

Av S - 16 september 2006 21:15

Nu börjar det lugna ner sig i Gits och Leonoras bur. Men stackars Git har flera rejäla sår på baken, det ser dock ut att läka fint och hon är inte skräckslagen längre utan vågar röra sig i buren. Ruuben är riktigt duktig som medlare och går på Leonora när hon blir alltför taskig mot Git.Häromdagen kände jag fosterrörelser på nya honan Ellen! Hon är alltså längre gången än vad jag först trodde. Men magen är inte särskilt stor så jag tippar på få ungar, kanske bara två.Tindra däremot är riktigt tjock om magen trots att hon har ca 3 veckor kvar. Hon får säkert många bebisar, kanske 4-5. Till sin första och enda kull tidigare var hon inte någon jättebra mamma men jag hoppas att hon har mognat lite nu, dessutom har hon ju burkompisen Humlan som är en riktig supermorsa. :)

Av S - 14 september 2006 18:51

Alltid ett hett ämne... Och bland mina honor är det alltid ett gissel när nya honor ska sättas ihop. *suck* Flyttade idag ihop Leonora och Git, båda två är därktiga men med oliak hanar och eftersom de nu har gått ungefär halva dräktigheten tyckte jag att det var bäst att försöka få ihop dem nu än att vänta tills de är högdräktiga. Ruuben fick gå kvar som medlare (han är pappa till Leonoras ungar) och det går väl sådär... I början var Leonora riktigt elak mot stackars Git men som tur var fattade Ruuben vinken och gick emellan. Nu har det lugnat sig lite men jag tycker ändå så himla synd om Git. Hon är skräckslagen för Leonora. :( Men det gäller att slå dövörat till, om några dagar är de säkert kompisar.

Av S - 13 september 2006 19:17

I måndags var jag och hämtade hem två nya grisar. Eller snarare en ny och en "nygammal". Den nya var satincrestade pethonan Ellen som jag ska göra lite roliga satinpettar med. :) Efter att ha blivit parad av Happy day's Urd, en satinbärande tort & white-hane hos uppfödarkollegan Karin kom hon så hit. Och vilken fantastisk hona! SÅ himla läcker och med ett underbart temperament också, kan inte bli bättre. :) Fick även hem Melchior som jag har fött upp och som såldes som liten men som nu får flytta hem igen efter att tidigare ägaren bestämt sig för att inte avla och då tyckte att det var synd att en så fin hane "går till spillo". Och det är jag absolut tacksam för! :) han är jättefin! Ska bli spännande att ställa honom i Kallhäll, då har han gått upp i seniorklass. :)

Lilla Karizma-sonen Sahrami flyttade hemifrån i samma veva som nya grisarna kom hit så nu är farbror Ritari lite ledsen igen och jag har bestämt mig för att sälja honom. jag har ju kvar två avkommor - en hona och en hane - efter honom så tyvärr blir han lite överflödig nu. Det blir tufft att sälja storpojken för han är enormt mysig och charmig med sin hängläpp - skulle passa utmärkt som kelgris ihop med en liten bebispojke. bebispojkar tycker han nämligen jättemycket om. ;) Han är jättesnäll mot dem och gör inte en fluga förnär. :)

Av S - 8 september 2006 17:55

Igår fick min älskade satinhona Emilia somna in. Hon hade ju en cysta i magen och hade trots det blivit dräktig och jag trodde nog ändå att det skulle gå vägen... Men inte då. :( För några dagar sedan såg jag antydan till lite ruggande men hon åt ändå och jag trodde att det var lugnt. Tills igår när jag kom hem från Stockholm på kvällen (hade lämnat iväg lilla saffronhonan Rondinella som skulle vidare till NM och därefter till Norge). Då satt hon med huvudet in i ett hörn, ruggig och dan i pälsen, kladdiga ögon och tom blick, hakan var alldeles nerdreglad och hon ville naturligtvis inte äta någonting självmant. Alla som har fött upp marsvin ett tag vet att det oftast är helt kört när en högdräktig hona uppvisar sådana symptom. :( Så för en gångs skull skärpte jag till mig och åkte iväg med henne till veterinären på en gång och lät henne få somna in. Jag har många gånger tidigare försökt klara sådana honor och kämpat med handmatning och medicinering men det leder ändå bara till en sak. Det kan gå upp och ner i upp till en vecka men det är så gott som alltid lönlöst i slutändan och man tvingas inse att det faktiskt är bäst för honan att få somna in. Nu besparade jag Emilia kanske en veckas lidande, och även om det känns förjävligt att inte ens ha försökt rädda henne så vet jag innerst inne att det ändå hade slutat så här, hur mycket jag än ville ha henne kvar.Sov gott Smilian!

Av S - 6 september 2006 21:06

Ikväll har jag badat fyra marsvin, städat fem burar, pysslat lite med kloklippning och vägning. Var också ut en sväng och plockade gräs, främst för Emilias skull. Hon ser lite smårisig ut. Är lite ruggig i pälsen och kisar lite med ögonen men gräset åt hon med god aptit och hon såg faktiskt mycket piggare ut efteråt. Bebisarna rör sig fortfarande i magen så jag hoppas verkligen att hon behåller dem tiden ut och att hon får förbli pigg! Nu ska jag strax ge grisarna kvällsmaten som idag består av vitkål, morötter och resten av gräset. Imorgon bär det av till Annie i Stockholm efter jobbet. Madeiras saffrondotter Rondinella ska nämligen flytta till Norge och snälla Annie låter henne lifta till NM i Lysekil dit nya ägaren kommer. :)

Av S - 5 september 2006 21:16

...är bra och billig mat för marsvin. :) Var och handlade vitkål och morötter idag och upptäckte en hel låda full med blomkålsblast som folk hade plockat av. Plockade förstås snabbt på mig en fullproppad påse som blev gratis i kassan. :) Så nu kalasar marsvinen på blomkålsblast och morötter. Smaskens tycker de!Emilias mage växer och hon är riktigt stor nu! Det skumma är att jag har känt foster på båda sidorna av magen nu, även alldeles bredvid "cystan" - om det nu är det!? Verkar ju ytterst märkligt om hon har lyckats behålla foster från samma äggstock som cystan sitter på. Eller!? Någon som har någon idé?På lördag (9/9) kl 10-16 kan den som är intresserad komma till Länsförsäkringar på Svartbäcksgatan 44 i Uppsala och hälsa på SMF Norrort där vi står med lite info, försäljning av material, klappmarsvin, drive-in-petutställning och lite annat smått och gott. :) Gratis inträde och en del annat att titta på också.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards