En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under mars 2009

Av S - 31 mars 2009 21:58

Vågar inte hoppas på för mycket men efter ihärdig tvångsmatning av Yalima ser hon lite piggare ut och har ätit lite persilja själv.


Den ena av Calaisas bebisar är dålig och jag tror inte att den kommer att klara sig även om Calaisa skulle börja pyssla med dem. 


Elodies bebisar är skönt nog pigga och popcorniga. :-) Äter kraftfoder gör de också, eller sitter åtminstone i matskålen och ser ut att knapra lite.


Har faktiskt ett nytt marsvin på ingång också. En herre vid namn Ponytail's Musse. Men tro nu inte att jag har skaffat ett långhår - för så är inte fallet. ;-) Nej, Musse är korthårig brindle och kastrerad så tanken är att han ska hålla lite ordning på min honflock som jag så småningom ska fixa till. Jag har ju haft två kastrater tidigare - buffen Playboy som var fenomenal på att hålla ordning på bråkiga honor, och rexen Rasmus som var lite för snäll och blev rädd när honorna började bråka. Musses uppfödare hade flera kastrater till salu men efter lite diskussioner fram och tillbaka blev det Musse som får flytta hit, han är en bestämd hane och blir inte rädd för bitchiga honor vilket är en förutsättning när han ska få hålla ordning på en honflock här. Musse flyttar hit på lördag och lite längre ned på den här sidan kan ni se en bild på honom. :-)

Av S - 31 mars 2009 08:19

Säg den lycka som varar...


Elodie är en jätteduktig mamma och mår bra och tar hand om sina bebisar! Hon har fått mjölk och bebisarna (även Calaisas dotter) snuttar och är rena och fina. 


Calaisa verkar må hyffsat, är ren och fin nu men hon vill inte ta sig an bebisarna i buren. Hon går och lägger sig i andra änden av buren. Satte dem i en liten transportbur under natten och då gick det ju bra, bebisarna satt vid Calaisa och de var tvättade och fina. Imorse tänkte jag att nu har hon fattat att det är hennes bebisar så jag provade att sätta in henne + bebisarna till Madeira igen. Men nejdå, då börjar Calaisa som igår igen. Går iväg till andra även av buren. Istället är det Madeira som pysslar med bebisarna, men hon har ju ingen mat åt dem. Nu sitter lilla familjen i transportburen igen.


Yalima då. Ja, hon tar hand om sina bebisar och sitter vid dem hela tiden men hon verkar tyvärr inte må särskilt bra själv. :-( Vill inte äta och ser allmänt ruggig ut. Har tvingat i henne critical care och vatten med askorbinsyra i men det är kämpigt och hon vill inte alls att jag ska tvinga i henne mat. *suck* Jag visste att något skulle gå fel när jag väntade så många kullar på samma gång...

Av S - 30 mars 2009 21:43

Så var babyboomen över för den här gången. Bra tajmat att pricka in hela tre kullar på en och samma dag... ;-)


Yalima födde fyra bebisar för ungefär en timme sen men tyvärr var en dödfödd och en dog strax efter födseln. Kvar är två bebisar - en self buffhona och en crested buffhane (se där kom äntligen buffarna!). Honan vägde 77 g och hanen 82 g. Båda två är jättesöta (det är förresten Calaisas bebisar också, glömde skriva det) och honan kommer att stanna. Yalima pysslar med sina små men Calaisa däremot verkar inte riktigt helt kry. Hon var väldigt blodig efter förlossningen så jag fick tvätta av henne lite och nu vill hon helst inte sitta med bebisarna. Jag hoppas att hon tar sig an dem så småningom när hon har fått vila lite. Jag satte ändå in hennes lilla dotter till Elodie istället för att avlasta Calaisa litegrann. Elodie har visat sig vara en supermorsa som knappt lämnar sina små en sekund och hon tog sig genast an och började tvätta Calaisas lilla hona.


Så kontentan av denna dag är alltså sammanlagt tio ungar varav tre döda. Av de levande är fem hanar och två honor (kunde det inte ha varit tvärtom!?). Så om någon vill ha en supersöt self saffronhane så har jag ett gäng på lager. ;-) Den ena av Elodies hanar och båda Calaisas hanar är riktigt söta i typen. Någon har dock lite korta öron. Har inte kikat jättenoga på dem allihop ännu utan det får bli imorgon när alla har torkat och tvättats ordentligt.

Av S - 30 mars 2009 19:53

Nu har Calaisa fött sin kull. Jag har förstås sprungit in till marsvinen säkert 100 gånger idag och när jag gick in för ungefär 45 minuter sedan så såg jag att Calaisa hade fått värkar. Satt och tittade men det hände inte så mycket, hon verkade ha svårt att få tag på ungen så jag kände efter lite försiktigt och då är det två baktassar som sticker ut! Inte undra på att det var svårt för henne att dra ut ungen. Jag lyfte ut henne och på nästa värk hjälptes vi åt. Bebisen var slapp och slö men efter att ha "slungat" den några gånger piggnade den till. Sedan föddes det tre bebisar till men en var extremt liten (vägde bara 32 g!) men fullt utvecklad med päls och så. Den klarade sig väntat nog inte trots en massa försök från min sida. Den såg väldigt speciell ut med mycket kort huvud och stora, nästan utåtstående, ögon. Jag har ingen erfarenhet av golfbollshuvud men jag kan tänka mig att det här nästan var något sånt? Fotade den så om någon vill se kan jag maila bilder (vill inte lägga ut bilder på döda marsvin här...). I kullen fanns även ett pyttelitet stenfoster som inte var mer än 2 cm långt. En skrumpen, hård och helt vit moderkaka hörde också till... :-/ Fotade även den (ja, jag är lite knasig som tycker att sånt "spännande och intressant" ska dokumenteras) och kan maila bilder om något skulle tycka att det vore intressant.


Men jag funderar på om jag har gett mina marsvin rödögdsfoder!? Även här blev alla bebisarna saffron trots att mamma är buff. En hona och två hanar blev det, två på 73 g och en på 87 g.


Bilder kommer förstås så småningom! :-)

Av S - 30 mars 2009 18:37

Elodie fick två söta söner, båda self saffron vilket innebär att Lucky Me är pe-bärare! Det var inte alls säkert men nu vet jag alltså det. Det föds nästan bara saffrons här nuförtiden. :-p


Den ena hanen är verkligen sockersöt med brett kort huvud och stora fina ögon! Han är också mörk och fin i färgen. Den andra hanen är lite ljusare (men inte för ljus) och längre i huvudet men fortfarande himla fin. De vägde 97 och 94 gram. Elodie är en utmärkt mor som nu ligger och myser med sina bebisar och använder en av dem som huvudkudde. ;-)


Inga bebisar från Calaisa eller Yalima än...

Av S - 30 mars 2009 14:56

Nu börjar babyboomen! :-) Och gissa vem som födde först? Jo Elodie! Som jag inte alls hade förväntat mig skulle föda först. Hon lyckades dessutom att på något konstigt sätt föda I mysrullen. :-p En bebis är ute hittills och nu har jag tagit bort mysrullen, går ju inte att föda därinne!?

Av S - 30 mars 2009 12:49

Det blev visst ett till blogginlägg utan att några bebisar har dykt upp. Blev ju tvungen när jag lyckades fånga Kokostopps udda sovstil med kamerna. Se bara nedan...


Hur han lyckas har jag ingen aning om! Han ligger alltså dubbelvikt inuti röret och både huvud och bakben syns åt samma håll. Och hur ligger han med frambenen!? Kanske ska tillägga att Kokostopp är en stor och stadig kille på 530g och ingen liten bebis längre. :-)  

Av S - 30 mars 2009 12:12

Nixpix. Det har inte kommit några ungar än. Men idag MÅSTE ju Calaisa få iaf. Hon är på dygn 70 idag.


Var till Willys efter skolan enkom för att köpa bladpersilja (vi var där igår och handlade men då var persiljan slut). Fick tag på ett knippe (någon mer än jag som har märkt att persiljan är hutlöst dyr nu?) och köpte även salladskål. Väl hemma igen utfodrades alla grisar med varsin liten kvist och de dräktiga fick extra mycket. Bladpersilja är verkligen populärt hos mina marsvin - inte ens Yalima som är kinkig med maten just nu kunde motstå det. Skönt! 


Nästa gång jag bloggar är det förhoppningsvis för att det har kommit bebisar...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards