En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under januari 2009

Av S - 20 januari 2009 11:59

Har passat på och städat burar på förmiddagen idag så grisarna har fått springa lösa på köksgolvet. Högdräktiga Pannacotta och Bedelia och deras gentleman Åssian fick persilja utspridd på golvet och Daisy var inte sen att hugga in. ;-p Kolla in Bedelias tjockmage. Hon ser sprickfärdig ut och har gått exakt 7 veckor idag... Så än är det 3 veckor kvar innan det är dags att föda! Pannacotta däremot har lagom stor mage för sina 8 veckor tycker jag.



Sen upptäckte jag att Yalima var högbrunstig. Hon var på sin burkompis Gizelle hela tiden och tryckte upp rumpan när Gizelle nosade på henne. :-p Så Lucky Me och Yalima fick dejta ett tag vilket resulterade i ett antal parningar. Snabbt och smidigt. :-) Så om det nu tog sig behöver jag inte sära på Yalima och Gizelle för att sätta Yalima med hane, det är ju redan klart! Himla praktiskt. :-)

Av S - 20 januari 2009 11:51

Idag kommer jag nog inte att spendera så mycket tid i nya lägenheten. Just nu kan jag nämligen inte göra så mycket nytta där. Igår däremot körde jag fem lass med betongrester till återvinningen så nu ser det inte ut som ett katastrofområde längre - all betong är borta! Det blev X antal Ikea-säckar som kanske vägde 15 kg styck som bars ner för tre trappor och sedan in i bilen. Fick hjälp två vändor av min lillebror och hans flickvän så det underlättade förstås. Men idag känns det i kroppen. Det värker lite här och där men bara träningsvärk, inget annat. Känns skönt att använda kroppen till något vettigt! :-)


Upptäckte att det läcker från ena elementet i köket. :-/ Alldeles nere vid golvet är röret sönderrostat vilket gör att vatten sipprar ut, inte mycket men ändå. Så det blir förmodligen till att bila upp golvet, byta rör och element. Inte riktigt vad vi har tid med, men men, vi slipper iaf betala det själva eftersom elementen är föreningens ansvar. Tur det! Tur var väl också att jag upptäckte det nu och inte när vi hade lagt nya golvet... Isf hade vi ju varit tvungna att riva upp allt igen.


Ska nog ta en promenad till Colorama och spana på lite tapeter innan jag åker till skolan för kvällskursen i CAD som börjar idag.

Av S - 19 januari 2009 08:40

Hej och hå! Nu är vi igång på riktigt! Nya lägenheten ser nu ut som ett katastrofområde kan man säga. :-) Betongrester, slipdamm och gammalt bråte överallt! Väggen som skulle rivas är riven och kvar att riva är bara en dörröppning som ska bort. Det är mycket, mycket jobb kvar men det är ju nu det roliga börjar - att bygga nytt! :-)


Lite bilder från spektaklet...

Väggrivningen har börjat...


 

Väggen är borta!


Jag i röran...


Tentan är avklarad, jag tror att jag bli godkänd iaf, och nu kan jag ägna den mesta av tankeverksamheten åt lägenheten. Ska nog dit och slipa lite skåpluckor idag och ev åka med ett lass betong till återvinningen. En fördel med detta är den gratis träning det innebär att springa 3 trappor upp och ned hela tiden med 15 kg betong eller något annat tung. Jag har upptäckt att man kan få träningsvärk i muskler som jag knappt visste att jag hade. :-p


Och till sist - tusen tusen tack till alla snälla som hjälper oss med detta projekt!

Av S - 15 januari 2009 21:51

Idag har pappa varit och hjälpt oss att fixa med elen inför renoveringen. Så nu är det bara att ta fram det tunga artilleriet och jämna köket + väggen med marken... ;-p


På lördag kör vi igång, mamma och hennes man kommer och hjälper oss. Ev kommer även en kompis som har stor erfarenhet av renovering (visserligen av hus men ändå) också och hjälper till - ju fler desto snabbare går det!


Vi tog också mod till oss och plingade på hos två grannar som har gjort ungefär så som vi har tänkt göra, dvs rivit väggen helt eller delvis mellan kök och matrum. Båda två var väldigt positiva och trevliga och vi fick komma in och kika utan problem. Intressant och kul att se hur fint det faktiskt kan bli! Och när vi är klara med vår lägenhet så kommer ju den att vara ännu finare förstås, eftersom den är precis så som vi vill ha den. :-) Den ena lägenheten var det flyttkaos i just nu eftersom den har sålts nyligenoch säljarna nu var på väg att flytta ut. De hade sålt sin renoverade lägenhet för 1 050 000 kr! Vilket mycket mer än vad vi har betalat för vår, så det känns som om vi kanske har gjort en riktigt bra affär! :-)


Nu ska jag göra mig lite te och slänga mig i soffan. Imorgon är sista pluggdagen inför tentan och vi ska vara på banken kl 10 för att skriva på de sista papprena.



Av S - 14 januari 2009 11:55

Nu är det bårda dagar för Sophie. :-p Samtidigt som jag inget hellre vill än att planera och klura på nya lägenheten så måste jag plugga inför statistiktentan på lördag. Dessutom har vi haft ett helt meningslöst PM som ska in den här veckan i en annan kurs. Det är tack och lov avklarad nu, men vi la inte ner särskilt mycket arbete på det.


Handpenningen är nu inbetald och vi har fått en ny hyresgäst på vår nuvarande lägenhet redan från den 15 februari så nu gäller det att starta med renoveringen så fort som möjligt. De sista bankpapprena ska fixas på fredag och sedan är lägenheten helt och hållet vår! Imorgon kommer pappa och kollar på elen och hjälper oss att märka upp alla ledningar samt förbereda inför rivningen av köket och väggen. På lördag skriver jag tenta på förmiddagen och sedan kan jag helhjärtat ägna mig åt rivningen. Köket är så gott som helt bestämt nu. Vi har ändrat oss ang luckorna, det blir troligen Ikeas Ädel i vitt istället för Lidingö som vi var inne på förut.


Så bloggen kommer nog att gå i träda en del framöver skulle jag tro... Blir inte mycket tid över till bloggande med flyttförberedelser, renovering och skolarbete samtidigt. Men OJ! vad bra det kommer att bli till slut. :-) Ska försöka fota före och efterbilder, det kan ju vara kul att se när allt är klart. Man kommer nog inte att känna igen sig riktigt när väggen är borta och nya köket installerat. :-)

Av S - 10 januari 2009 15:46

Nu har det bannemej flyttats om bland marsvinen! Hela fyra av sex burar fick nya konstellationer.


Elodie fick flytta ihop med Lucky Me så att de kan göra söta bebisar tillsammans. Lucky Me blev väldans glad medan Elodie blev mindre glad.


Calaisa fick flytta ihop med Yalero som jag har fått låna igen av Anki. Sist föddes ju kullen för tidigt så nu hoppas jag att det går bättre den här gången.


Nonne fick sällskap av sin son Hermann (som är till salu!) vilket gick bra. Det kurras och pratas en hel del men inget allvarligt.


Yalima och Gizelle fick flytta ihop eftersom de blev utan burkompis iom att Elodie och Calaisa sattes med varsin hane. Jag var beredd på slagsmål men det uteblev helt. Satte ihop dem på golvet och det var som om de alltid hade bott ihop. "Tjena tjena, är du här!" Satte in dem i buren och förberedde mig än en gång på slagsmål iom den mindre ytan men nejdå. Det går hur bra som helst! Trevligt med honor som inser att man inte måste slå varandra på käften bara för att man inte har bott ihop förut. ;-)


Av S - 8 januari 2009 16:40

Och så en bild på hans framtida fru Elodie. Som ser mer typad ut på bilden än vad hon egentligen är. :-) Elodie har inte några jättestora ögon så jag tror att Lucky Me kommer att komplettera henne bra där.


 

Av S - 8 januari 2009 16:33

Här kommer två bilder på nykomlingen Lucky Me (eller Finska Pinnen som Ewa säger... ;-) ). Han är fortfarande lite blyg men äter bra och rör sig i buren. Det är bara när han är uppe i famnen som det är lite läskigt. Utseendemässigt så är han en riktig snygging! Jättehärlig djup och varm färg samt helt okej underfärg. Jättefin typ med brett nosparti! Även om han är väldigt typad så har han det där maskulina uttrycket i ansiktet vilket jag bara ser som positivt. Öronen är inte så jättestora men de ligger fint och är fint ansatta. Och ögonen sen då. De är helt enorma! Och eftersom han var lite nervös under fotosessionen så spärrar han upp de extra mycket vilket gör att de ser ÄNNU större ut. Han är 3,5 år gammal men det märks verkligen inte. Om jag inte hade vetat åldern på honom så skulle jag tippa på 1,5-2 år. Han är riktigt fast och härlig i kroppen. Får se om jag ställer honom i pet så småningom. :-)


 

 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards