En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under april 2008

Av S - 29 april 2008 17:24

Är ensam hemma. Blev något strul på Petris jobb så han är kvar där än. Jättekul när det är så härligt väder ute... :/ Vi hade tänkt åka på en motorcykeltur men vi får väl se om vi hinner det när han kommer hem.


Har anmält till Valbo nu och det blev bara två grisar den här gången. Crested saffronhonan Bedelia som går som senior för första gången och lilla söta self buffhonan Calaisa som gör debut 2,5 mån gammal. Ska ju döma petclass så det känns skönt att bara ställa två rasdjur så att jag slipper känna mig stressad. Vet ju själv hur irriterande jag tycker att det kan vara om domaren måste avbryta bedömningen hela tiden för att ställa ut egna djur så jag vill helst undvika det när jag själv dömer. Ska iaf bli jätteroligt! :)


Har badat klippt och badat Lucky nu på eftermiddagen. Det behövdes kan jag lova! Det var längesen hon badade och hon var rejält fet i hårbotten på ryggen där pälsen är som tätast. Nu har hon fått superkort sommarfrisyr och det verkar hon tycka är skönt. :)


Den jättefina (men dyra) lägenheten som vi var så intresserade av
blev det inget av... Innan någon budgivning ens hade startat ångrade säljaren sig tydligen och mäklaren ringde idag till Petri och ursäktade sig skamset. Lite intressant är att mäklaren berättade på visningen att säljaren hade haft lägenheten ute till försäljning för något år sedan men ångrat sig så fort den kom ut på nätet så mäklaren hade fått plocka bort annonsen igen. Tydligen har säljaren väldigt svårt att skiljas från sin lägenhet. *s* Nåja, känns ändå ganska skönt, nu slipper vi fundera mer på den iaf, den hade säkert dragit iväg i pris och då hade vi grämt oss över det istället.

Av S - 28 april 2008 20:23

Så var det ny vecka igen då. Hej vad tiden går fort! I lördags hade jag besök av Malin och vi gick på stan under dagen och var sen och åt på Church Street Saloon på kvällen, en jättetrevlig och lite halvgalen "cowboy-restaurang" som jag varmt kan rekommendera om någon skulle passera Gävle någon gång. Underbar mat, jättegoda drinkar och stooora portioner så man blir garanterat mätt! Varken jag eller Malin orkade äta upp maten... Sen drog vi vidare till ett café och tog varsin kaffe i väntan på att Malin skulle åka hem igen med nio-tåget. När jag hade lämnat av Malin på tåget så tog jag bussen till Petris jobbarkompis och hans tjej där det var liute festligheter. De andra skulle vidare ut på krogen men jag och Petri promenerade hem eftersom vi skulle iväg i hyffsad tid och fira lilla mamma på söndagen. Hon fyller år idag så grattis grattis mamsen! :) Så gårdagen spenderades alltså hos mamma med god tårta och mat. När vi kom hem drog vi till macken och tvättade bilen så nu är den så ren och fin så.


På marsvinsfronten har jag satt ihop ett nytt par, eller snarare ett nygammalt par. Quilla och Åssian som bara fick en överlevande bebis sist (Dunderhonung) ska få göra ett nytt försök. Och redan dräktiga Yalima får också vara med eftersom hon och Quilla är kompisar. De tre fick en dubbelbur och det var mycket uppskattat, nu hoppas det mellan burarna helt utan problem. Bra med lite motion för dem, särskilt för dräktiga Yalima. :)

  



Av S - 25 april 2008 11:55

...grejer bland hoyorna! Lacunosan blommar och knoppar sig för fullt och sätter massor med nya små blad. Så söt! Och igår upptäckte jag att Australisen, som har surat jättelänge och först för ett par månader satte fart med nay blad och slingerutskott, tänker blomma! Har hittat tre pedunklar hittils och jag hoppas det blir fler. Petri trodde att det hade hänt något allvarligt när jag igår stod i fönstret och spejade (på hoyan då förstås men det hade lika gärn akunnat vara ut på gatan) och plötsligt ropar "Nej men TITTA!!!!". Haha... :) Tänk vad några pedunklar kan få en gott humör. :) Skulle gärna vilja att cumingianan blommade också men den sätter bara massa nya blad hela tiden.

Av S - 23 april 2008 15:18

Har precis städat lite burar och nu är Bedelia, Lucky och Madeira ute på köksgolvet och rastar sig och mumsar bladpersilja.  Imorgon ska jag åka  och lämna iväg lilla Dunder till A som är snäll och tar med honom till Rävlanda där han flyttar vidare till en annan A. :) Så jag ska strax ta och bada lillkillen så att han blir ren och fräsch tills imorrn.


Glömde ju skriva igår att kissarna fyllde ett år! Tänk att de har blivit så stora redan. :) Snart är det dags för vaccination men det ska nog gå bra, de var ju så duktiga sist hos veterinären.


Funderar på vad jag ska ta med mig för grisar till Valbo i maj. Jag ska döma petten så någon petgris blir det inte iaf men däremot blir dte debut för lilla Calaisa som just nu är vansinnigt söt och med väldigt trevlig färg- och pälsutveckling. Tror att hon kommer att "mogna" snabbt för redan nu känns pälsen inte alls sådär bebisluddig som den brukar kännas i den här åldern. Bedelia följer förstås med (såg att hon ligger 2:a bland crestarna på årets marsvin nu - inte illa pinkat :) ) men sen är frågan om jag ska ta med Åssian eller inte. Han blev ju champion sist och "behöver" egentligen inte ställas men samtidigt så är han otroligt fin nu med så himla snygg färg och den bästa underfärgen jag har sett på en buff. Däremot har han lite problem med ena ögat så jag får se hur jag gör. Lite synd egentligen att Yalima är dräktig nu för det hade varit kul att ställa henne. Hon har maffat på sig rejält sedan jag ställde henne innan hon sattes i avel och har även hon jätteläcker färg. Hon är antagligen i 4:e veckan nu och kommer alltså, om allt går enligt beräkningarna, att föda i början av juni vilket innebär att ungarna kommer att vara flyttklara till SM. Men Yalima själv kommer nog inte att kunna ställas då tyvärr, hon är nog knappast i form redan då. Men men det kommer ju fler utställningar. :)


Nu ska jag stoppa Dunder i badet. :) 

Av S - 22 april 2008 13:02

Härligt vårväder ute! Synd att det ska blåsa så mycket i Gävle bara. :/ Aldrig är man helt nöjd... :p


Katterna ligger och lapar sol och grisarna fick första smakprovet på kirskål idag. Små, späda blad och slank ner fortare än jag hann utfodra. Fick inte ihop mycket alls för det är skugga där kirskålen växer här i närheten, på väg till skolan däremot finns det massssor med kirskål på ett ställe. Funderar på att ta med en påse och stanna och plocka någon dag (fast det är nära en cykelväg och lite pinsamt att stå där med rumpan i vädret...).


I helgen flyttar lilla Dunderhonung. Velade ju fram och tillbaka om jag skulle sälja honom eller inte men nu ska han iaf flytta till A och det blir nog jättebra tror jag. :) Lillkillen blir fem veckor på lördag men väger redan en bra bit över 300g så han har vuxit på sig väldigt bra. 


Häromdagen trodde jag att jag skulle behöva säga hejdå till Madeira. ./ Vid frukosten kom hon inte fram till matskålen som vanligt men jag hann inte fundera mer på det utan var tvungen att skynda iväg till skolan. Dagen innan hade hon varit ute på golvet och knatat runt medan jag städade burar så då var hon definitivt inte dålig. När jag kom hem igen satt hon i ett hörn och såg jätteruggig ut och med kisande ögon. Jahapp... Tog upp henne och klämde och kände överallt men hittade inget fel någonstans. Försökte muta med persilja men inte ens det ville hon äta. Så fort hon kom in i buren så gick hon och satte sig i ett hörn och ruggade. :/ Vet inte varifrån jag fick idén men jag gav henne ett par droppar minifom (mot spädbarnskolik egentligen, men som jag gav till Undine när hon var uppblåst och förstoppad förut). Bara några timmar senare såg hon märkbart piggare ut och jag testade med lite selleri och det åt hon! Gjorde kligröt vilket också slank ner liksom persilja. Upptäckte lite senare att hon hade bajsat massor men det var väldigt löst och kladdigt så hon fick lite potatismjöl utblandat med vatten. Efter det stabiliserade sig magen och nu mår hon prima igen. Himla skumt det där, jag var nästan helt säker på att det skulle gå åt skogen, men man ska inte ge upp så lätt alltså. Är så glad att gammeltanten vill hänga med ett tag till, hon är ju egentligen inte särskilt gammal, bara drygt 3 år och hon är verkligen en stor personlighet. Jag brukar alltid lägga ut ett gammalt påslakan med lite olika leksaker på som grisarna får vara på när jag städar burar. Alla håller sig innanför det trygga lakanets kanter utom två grisar... Och det är Blazé och Madeira. :) De travar modigt runt i hela köket och sovrummet alldeles ensamma medan kompisarna står kvar på lakanet och ser förvånade ut. :)


Nu ska jag ta itu med lite skolarbete innan Petri kommer hem och vi ska på visning. 



Av S - 18 april 2008 14:47

Oj vilket härligt väder idag! Solen gassar och det är varmt ute, har alla fönstrena på glänt för det alldeles för varmt inne när jag kom hem från skolan.


Har nu fått tillbaka alla tentor jag skrev för några veckor sen och alla gick bra! Tjihoo! Inga omtentor alltså, vilket känns oerhört skönt! :)


Idag har jag varit till återvinningen här i stan och kastat lite kartonger och julgranen(!!). Den har stått styckad i en sopsäck i vardagsrummet sen början av januari. Är vi sega på att få saker gjorda? Näää inte alls. :p


Igår var vi på visning igen. Och lägenheten ifråga var jättefin, väldigt smakfullt val av tapeter och färger och den hade  jättemysigt kök och öppen planlösning mellan hall och vardagsrum. Den kostar hyffsat mycket för att ligga där den ligger men på tisdag ska vi kika på en precis likadan men i trappuppgången brevid, den är i lite sämre skick (det är isf tapetsering som gäller, men badrummet var fräscht och köket hyffsat fräscht, behövs bara byte av bänkskivor och kanske kakla om - skåpluckorna var gammeldags fina i ljusgrå nyans) men också nästan 200 000:- billigare. De här lägenheterna känns iaf helt rätt och både jag och Petri känner att vi absolut skulle vilja bo där.


Trevlig helg allihop! 



Av S - 16 april 2008 13:34

Denna förbannade huvudvärk tar knäcken på mig. :( Hade migrän i förrgår och tog migränmedicin. Vaknade utan huvudvärk igår men under dagen smög den sig på igen, stod dock emot och tog ingen tablett, inte ens ibumetin. Jag och Petri tog en riktig långpromenad  på 1,5 timme på kvällen och då kändes det bättre men när vi kom hem igen blev huvudvärken värre. Gick och la oss i hyffsad tid för en gångs skull men jag orkade inte ens läsa utan ville bara somna på en gång och sova bort huvudvärken, för det brukar ju funka. Sen sov jag oroligt hela natten, vaknade flera gånger alldeles kallsvettig och fortfarande med dunkande huvudvärk. När Petri åkte till jobbet imorse strax efter kl 6 kapituelrade jag och tog en migräntablett. Vaknade drygt 2 timmar senare helt utan huvudvärk. Vilken befrielse! Men nu börjar det smyga på igen. :(


Börjar tro att uppfödarkollegan, tillika optiker, T har rätt. Jag borde göra en synundersökning. Märker ju själv att jag ser riktigt pissigt, särskilt på höger öga. Har inte gjort någon synundersökning för linser på många, många år och jag borde nog göra det snarast tror jag. MEN jag beställer ju mina linser på nätet (vem har råd att köpa linser hos optikern längre!??) och hur får man en optiker att bara göra en linssynundersökning utan att jag kommer att köpa linserna därifrån? Det vill väl ingen optiker göra? Kan farbror optiker T svara på det tro? Kan man ringa och beställa tid för linssynundersökning och be att få receptet utan att sedan köpa linserna hos optikern ifråga?


Nu måste jag och mitt arma huvud städa burar och plugga matte. Stackars oss... 

Av S - 15 april 2008 10:18

Tack vare snälla vänner har dte löst sig med SM för min del. :) Jag kommer att ta mig till Uppsala på något sätt antingen fredagen eller lördag morgon och får åka med J, sen får vi båda två sova i U & co :s stuga, wee vad roligt vi ska ha! :D Och SM-fest och allt!


Måste börja spara pengar bara... Det är inte lätt när man är fattig student och jag förstår egentligen inte hur det ska gå till med tanke på att jag inte får mycket till studiestöd i slutet av maj och sedan ska klara mig på det lilla ända till slutet av juli(!!) eftersom det är först då som första lönen från sommarjobbet kommer. :/ Det blir en tuff försommar, och vi som ska på bröllop och allt. :(

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards