En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under juli 2006

Av S - 31 juli 2006 20:49

Idag är Karizma på dygn 68. Gjorde rent i buren idag så nu hoppas jag att hon ska tycka att det är fint nog att föda sina bebisar. ;) Har gjort rent några fler burar idag också och även varit iväg till Fäboden och köpt spån och hö så nu räcker det ett tag.

Av S - 28 juli 2006 20:14

Idag har jag städat några burar (som vanligt...). Hann även sola en stund och ta en runda på stan på min lediga dag. :) Karizmas bebisar är livliga som sjutton, hela magen rör sig och den är verkligen stenhård och sprängfull trots att hon inte är så stor.På förmidddagen fixade jag ett exceldokument med all viktig info om marsvinen. Namn, födelsedatum, regnummer, planerade och födda kullar mm. Har fortfarande en del att skriva in men det mesta är klart iaf. Känns skönt med lite ordning och reda. :)

Av S - 26 juli 2006 21:39

Karizma är idag på dygn 63 av dräktigheten. Max en vecka kvar alltså innan bebisarna anländer. Spännande! Hennes svampbesvär i munnen är helt borta nu och hon äter helt obehindrat. Jätteskönt! Flyttade ut Ritari från henne och Julia idag (han är inte pappa till Karizmas bebisar utan fick fungera som medlare när jag ville ha ihop Karizma med Julia - Julia däremot är förmodligen lågdräktig med honom). Så nu är alla burarna i burskåpen upptagna igen... Kommer att behöva ta upp en extra gallerbur när jag måste sära på Edilona och Parsley snart. Edilona har 1,5 vecka kvar och jag vill inte att hon blir omparad direkt efter förlossningen eftersom hon förmodligen kommer att få många bebisar. Just nu är det väldigt många marsvin hemma, och dte jobbiga är att jag verkligen inte kan sålla. Det finns ingen som jag känner att jag kan avvara. :/ Knepigt. :p Skulle gärna lämna iväg ett par hanar på foder så att jag ändå har möjlighet att låna tillbaka till avel vid behov men hur lätt är dte att hitta någon snäll människa som vill ställa upp på det? Hojta om du är en sådan snäll människa!

Av S - 25 juli 2006 19:41

Det skulle visst komma ett riktigt dunder-åskväder ikväll enligt vädergubbarna. Men nu är det kväll och jag ser inte skymten ens av några mörka moln... :p Synd... Marsvinen som hade sett fram emot lite svalka.

Av S - 24 juli 2006 21:03

Idag har jag verkligen gjort nytta på hemmafronten. :) Var och köpte spån och tog en sväng till Ikea också och inhandlade diverse jätteviktiga saker. ;) Bl.a lite kraffs till badrummet och såna där förvaringshyllor i tyg som man hänger upp i garderoben och kan ha skor mm i. Jättefiffigt! Använde två av hyllorna till att stuva in alla prisrosetter jag har... Så nu är dte ordning och reda i den garderoben, tidigare låg rosetterna lite huller om buller och man fick vara på sin vakt när man öppnade garderobsdörren.Några burar har också blivit städade idag. Amabelle, som inte blivit badad på säkert 2 år, fick sig en välbehövlig schamponering. Aningen jobbigt bara att hålla henne påhanden/armen - hon är FET. Stackars gris. :/ Ska börja ha henne och Luck ute på golvet varje kväll nu så att hon får röra lite på fläsket. Dra ner ännu mer på maten är inget alternativ, då blir det inte många smulor kvar...Karizma är så gott som återställd nu! Tjoho! (vågar man skriva så..? Jag är ganska skrockfull. :p) och nu ska jag strax dela ut kvällsmaten som idag består av gräs och lite färsk vitkål.

Av S - 23 juli 2006 16:54

Idag har det regnat (och åskat) massor så nu är nog snart gräsåterväxten på gång och marsvinen kan få färskt, spätt gräs igen. :)

Av S - 22 juli 2006 20:59

Nu sitter grisarna och smaskar nyplockat gräs. Mitt vanliga gräsplockarställe är helt torrt och dte finns inte mycket fräscht gräs att plocka där men nu har jag hittat ett nytt ställe med grönsa saftiga tuvor i en liten dunge där det är skugga nästan hela dagarna. Hoppas iaf att det kommer en rejäl regnskur snart för annars finns det snart inget gräs att plocka alls. :/Vågar nästan inte skriva det här men Karizma verkar vara på bättringsvägen. Hon ser nästan helt bra ut i munnen nu och idag åt hon faktiskt lite gräs själv! Den jätteschyssta veterinären som jag har fått kontakt med kommer att ringa in ett recept på svamopmedel på måndag - verkligen jättesnällt!

Av S - 21 juli 2006 19:25

Idag har jag varit ute på min farmors lantställe och hälsat på. Passade på att plocka lite vitklöver och gräs innan vi åkte hem så grisarna smaskar för fullt nu.Karizma kämpar på men hon äter nästan inget själv. :( Hoppas att hon klarar sig på fortimelen och att hon antingen kastar kullen eller också piggar på sig snart. :/

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards