En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under februari 2010

Av S - 28 februari 2010 13:24

Alltså jag håller på att bli galen. Telia driver mig sakta men säkert till vansinne! Vi har haft problem med digitaltv:n till och från ända sedan vi flyttade till nya lägenheten. För några månader sedan kulminerade det med så pixlig bild och hackande ljud att det inte gick att titta på tv överhuvudtaget. Ringde då telia som förstås säger åt en att man måste kolla tusen olika saker innan man får göra en felanmälan... "Har du kollat så att sladden är i?", "Har du startat om modemet?", "Har du startat om digitalboxen?", "Har du testat en annan splitter?", "Har du testat att ställa modemet närmare digitalboxen?", "Har du testat att titta på tvn upp och ner?"... Ja ni fattar... Efter mycket om och men så skickade de iaf hit en gubbe som kollade upp vårat telefonjack och det visade sig mycket riktigt vara trasigt! Hur svårt hade det varit att bara kolla upp det på en gång för att sedan eventuellt gå vidare om det inte var problemet liksom!? Alla problemen försvann iaf direkt när telefonjacket byttes men nu har det börjat hacka igen.  


Vad ska man göra!? Vi håller på att bryta ihop snart och att ringa telia igen känns som ett jätteprojekt eftersom man måste dra hela historien igen för att sedan vara tvungen att svara på alla tusen frågor igen (och därmed vara tvungen att testa alla olika alternativ IGEN innan de skickar en tekniker). Tja, ni kan väl säga upp telia helt enkelt kanske ni tycker... Men det är inte så lätt. Vi har även bredband och fast telefon via telia så vi får någon sorts rabatt för att vi har alltihop hos telia och om vi säger bort tvn så försvinner rabatten vilket innebär att det förmodligen kommer att bli dyrare för oss. Men det kanske det iofs är värt för att få en fungerande digitaltv. :-/


Usch vad jag inte gillar telia.   

Av S - 25 februari 2010 17:42

Har man tråkigt så kan man roa sig med sin tunnel säger Kokostopp. :-)


Kokostopp möblerar om from Sophie Eberhorn on Vimeo.

Av S - 25 februari 2010 12:38

Här kommer två bilder på min lilla sockersöta buffis Meya. :-) Det är alltså hon som har väldigt bra underfärg men är lite liten i storleken. På profilbilden ser hon dock inte alls liten ut tycker jag men det är helt klart en liten och ganska "cobby" hona, MEN proportionerlig och absolut inte tunn på något sätt.


   



Det börjar trilla in anmälningar till Kungsgården nu och jag ska väl själv anmäla när som helst också, måste bara bestämma mig först. :-p

Av S - 24 februari 2010 08:42

Igår var det stora marsvinsomflyttardagen hemma. :-p Eftersom Odion snart blir 5 veckor och då ska flytta hem till E med Chippen så satte jag ihop dem igår. Först gick det inget vidare, lilla Odion mopsade och hackade tänder(!?) fast han alltså är knappt 5 veckor bara. Då badade jag båda två och fixade iordning en neutral yta i köket åt dem. Det var fortfarande lite småtjaffs men jag chansade och satte in dem i buren. Lite tjaffsigt i början men nu funkar det jättebra. Odion verkar ha fattat nu att det faktiskt är Chippen som bestämmer så nu är det mest Chippen som går och kurrar på lillkillen men han bara skuttar iväg och så är det bra med det. Det är inget som helst tandklapprande längre och det känns skönt. Imorgon flyttar de hem till E igen. :-)


Och eftersom Leanna gick med Chippen tidigare så måste ju hon få nya kompisar, badade henne och Gizelle och satte ihop dem + Gizelles lilla dotter Odelia i den neutrala inhängnaden i köket och där fick de gå under hela kvällen. Satte in dem i buren när det var matdags och visst har det jagats runt en del (det är Gizelle som jagar Leanna) men inte så farligt. Det knepiga i hela situationen är ju att veta om Leanna verkligen är dräktig med Chippen, det har bara gått exakt 2 veckor sedan parningen så jag vet ju inte ännu om det tog. Men det kan inte hjälpas, Chippen måste ju flytta ihop med sin nya kompis så jag får helt enkelt chansa. Mina honor brukar i princip alltid bli dräktiga på första parningen så jag tror nog att det blir så här också (eller så blir det inte det bara för att jag hars krivit så här nu. :-p)


Under alla dessa omflyttningar fick Smoothie och Semifreddo flytta in i vardagsrummet. De är nämligen fortfarande väldigt kurriga och hormonstinna och jag ville inte riskera att de gick igång och började bråka när de hör alla andra marsvin kurra och ha sig. De står fortfarande i vardagsrummet nu och det funkar mycket bättre där än inne hos marsvinen. Jag antar att de är inne i en väldigt hormonstinn period just nu (3,5 månader gamla) och då krävs det nog tyvärr inte mycket mer än en brunstig hona för att det ska gå överstyr. Det allra bästa vore förstås om de fick ett nytt hem så snart som möjligt men det är nog tyvärr inte så lätt. Satte ju ut en Blocketannons förra veckan men ingen har nappat ännu. Fick ett mail från en tjej som ville ha två bebishonor och jag tipsade om de här killarna istället (de är ju otroligt sociala, nyfikan och roliga marsvin!) men sen har jag inte hört något mer så det var väl inte intressant då.


Melba däremot kommer att flytta upp till Ånge så fort transporten har löst sig, förhoppningsvis redan nästa fredag. :-) Där ska hon få bo med två yngre honor och det blir nog kanonbra tror jag. :-)

Av S - 23 februari 2010 12:22

Jag funderar och funderar på vilka grisar som ska få följa med till Kungsgården den 13 mars. Jag har egentligen inte så många att ställa ut just nu så det blir nog inte många som följer med. Meya och Nellike kommer jag nog att anmäla till varsitt BIS, de är ju juniorer och self buff båda två så annars kommer de ju att konkurrera med varandra. Bättre då att ställa en i varje BIS... :-) Min favorit av dem är Meya, hon har riktigt bra underfärg vilket inte är särskilt vanligt på buffarna. Dessutom är hon väldigt söt och trevlig också. Hennes enda nackdel är de lite korta öronen och storleken - hon är ganska liten, inte tunn men liten och kompakt liksom. Hon väger till och med mindre än Nellike som är född nästan en månad senare. Nellike då, ja hon har jättefina platt liggande öron och fin typ. Färgen är dock lite flammig och underfärgen aningen ljus. Dessutom har hon väldigt "fluffig" päls fortfarande medan Meya har jättetrevlig, naturligt kort och mjuk päls.


Men förutom dessa två tjejer vet jag inte om jag ska anmäla något mer. Funderar på att anmäla Smoothie och Semifreddo eller iaf en av dem till pet men vet inte riktigt hur jag ska göra... Vanilla, Tosca och Leanna är ju dräktiga så de är uteslutna, och sedan har jag mest pensionärer och pettar med fatty eye. ;-)

Av S - 21 februari 2010 14:05

Vilket väder vi har! Igår snöade det och yrde mest hela dagen och det enda vi tog oss för var en sväng ner på stan. Idag ska vi ut till Järbo och hämta hö, är inne på sista balen nu så det känns skönt att få hem lite nytt igen. Höet finns tydligen i en lada som man inte kan köra ända fram till så dte här lär bli dagens träningspass också med tanke på all snö. :-) Förena nytta med nöje heter det ju... Eller det här kanske är nytta med nytta iofs. :-p


På torsdag blir Gizelles bebisar 5 veckor och de väger redan nu över 300 gram. Lille Odion ska ju flytta till E och bli kompis till Chippen som just nu går med Leanna här hemma. Leanna är parad och jag hoppas att det tog för Chippen och Odion får nog flytta hem till matte igen så snart Odion är leveransklar. Lilla Odelia däremot är fortfarande till salu. Det är bara att slå till! :-)


Vanilla är helt klart dräktig och ökar fint i vikt. Nu är hon uppe i 1240 gram och hade gått 7 veckor i torsdags så hon kommer förmodligen att bli stoooor innan bebisarna dyker upp. :-/ Det är ju Krokas som är pappa till kullen och jag hoppas verkligen att allt går bra så att jag får en sista kull efter honom.

Av S - 17 februari 2010 15:18

Igår la jag in en annons på Blocket om alla mina grisar som är till salu... Vi får väl se om någon nappar. Det ringde en kvinna idag men hon hade inte hittat mig via Blocket utan på SMFs sida, dock var hon ute efter långhår och det har jag ju inga.


Annars så ägnar jag mestadelen av dagarna åt att läsa vetenskapliga artiklar... Jättekul... *NOT* Varje söndag är dte deadline för att lämna in en s.k "assignment" där man ska ha läst X antal sidor i en bok och Y antal vetenskapliga artiklar och sedan sammanfatta detta samt svara på ett antal frågeställningar. Man ska även jämföra de olika författarnas teorier och försöka hitta likheter och olikheter. Det är INTE kul och jag sliter som ett djur onsdag till fredag varje vecka för att hinna bli klar innan fredag kväll för när det är helg så vill jag vara ledig. Vill inte känna att jag har den där assignmenten väntandes på mig på söndagen. Hittils har jag läst allt i boken (ca 50 sidor,  på engelska förstås) och har nu två vetenskapliga artiklar (givetvis även de på engelska) kvar att plöja igenom innan jag kan börja skriva på veckans assignment. Suck och stön, hör min bön.   

Av S - 16 februari 2010 10:58

Som många säkert vet vid det här laget blir många satiner sjuka i förtid, pga det har jag och flera andra uppfödare valt att lägga ner satinaveln. Det har forskats (och forskas fortfarande) en del på satiner i utlandet och jag har fått ta del av en studie som gjorts i Belgien. Desirée har skrivit ihop en sammanfattning på engelska om vad som framkommit i studien och jag har översatt den till svenska. Läs gärna artikeln, titta på bilderna och ha den i åtanke när ni röstar på motionen ang satiner på era årsmöten.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards