En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under januari 2008

Av S - 3 januari 2008 13:57

Snöööö! Det är helt vitt och fluffigt ute, men så synd att det är två veckor för sent...


Hetsen inför Sollentuna har börjat och kvar att bada är sex djur... Hmm... Igår fick två småpojkar bada och idag blir det några till. Madeira får stanna hemma på lördag, hon har fått svamp på ett öra och det ser inte helt okej ut ännu så hon får vänta till nästa utställning. Quilla och Åssian följer däremot med och sex bebisar ska flytta, det blir skönt att få lite mer plats igen.


Yalima är högdräktig nu och ska ha om drygt 2 veckor. Jättespännande! :) Jag tror att det kan bli riktigt fina ungar och dessutom får de nog kanontemperament. Både mamma Yalima och pappa Audi är riktigt roliga mysgrisar som är jättetama, trots att de inte är så gamla.


Betty är jag fortfarande osäker på. Hon går ju sedan ett tag tillbaka med en rexhane och jag har sett henne bli ordentligt parad en gång för drygt tre veckor sedan. Jag har inte hört några nya parningar (och det brukar höras när det gäller Betty, tro mig...) men igår när jag lyfte och kände på henne så såg jag att hinnan var lite öppen. Rexen Ikaros verkar dock måttligt intresserad  så jag har svårt att tro att det skulle vara brunst på gång. Himla skumt...


Imorgon bär det av till Stockholm där snälla I & J låter mig husera natten till lördagen. Jag hade jättetur och får åka med U och hennes dotter både ner imorgon och hem igen på lördag. På söndag åker jag med E och hennes mamma, trevligt med lite resesällskap. :)


Nej, nu är det snart dags att cykla hemåt från skolan och fortsätta med alla förberedelser.



Av S - 2 januari 2008 10:57

Jahapp, jag tänkte följa andras exempel och skriva en egen liten årskrönika, eller årssammanfattning om man hellre vill kalla det det. :)


På det stora hela skulle jag vilja säga att 2007 gick i glädjens och kärlekens tecken men givetvis fanns det en del dippar och ledsamheter också.


Året inleddes med planer på att flytta ihop med pojkvännen Petri och så blev det också. I början av april gick flyttlasset från min hemtama födelseort Uppsala till det nästan helt obekanta Gävle. Det var en omtumlande första tid med både glädje och sorg och det blev ett tårfyllt farväl när vi slutligen hade städade ur min gamla lägenhet och lämnade nyckeln till min pappa för att sen styra kosan mot Gävle. Jag tror att vi hann ända till Tierp innan tårarna slutade rinna på mina kinder.


Det blev drygt en månads pendling med tåg från Gävle till Uppsala där jag jobbade kvar som personlig assistent. Efter en hel del oro och väntan fick jag ett sommarjobb inom äldrevården i Gävle och där arbetade jag hela sommaren med undtantag för en vecka i juli då jag och Petri fick oss en väbehövlig semester i Finland. Paniken började stiga allteftersom slutet på sommarjobbet började närma sig och det var nog mycket tack vare det som jag beslutade mig för att chansa och söka till den utbildning som jag nu går - ekonomiingenjör. Och än så länge känns det bra. :)


Att bli sambo var förstås en stor händelse med faktiskt bara positiva känslor (än så länge ;) ). Att få vakna bredvid den man älskar varje morgon - finns det något bättre? Att bli kattägare var också en upplevelse, våra små trissetrasser Siri & Daisy är två underbara personligheter som jag inte skulle vilja vara utan nu, även om de har en hel del hyss för sig emellanåt...


På marsvinsfronten har det gått både bra och dåligt. Året både började och slutade med två små babybooms som på det hela taget gick bra men under sommaren förlorade jag många kullar. Tack och lov har de flesta mammor klarat sig iaf. Sammanlagt har det fötts 11 levande kullar hos Luneas under 2007 med sammanlagt 28 överlevande ungar, av dessa var 13 honor och 15 hanar, de flesta är utflyttade till både uppfödare och privatpersoner runtom i landet. Luneas har också fått fyra egenuppfödda champions (om jag inte har räknat fel...). Yalima och Mellow Melchior - ägda av mig, samt Glow ägd av E och Natasha utställd av M.


På hösten somnade min gamla morfar in, 99 år gammal, och jag gick på min andra begravning, men den första där jag själv kände den döda. Vila i frid morfar.


Ja, det var väl en sammanfattning av mitt 2007, ett händelserikt år både känslo- och händelsemässigt sett. Det ska bli spännande att se vad 2008 har att erbjuda!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards