En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 19 januari 2008

Av S - 19 januari 2008 19:15

Ja det verkar faktiskt så! Kom precis hem ifrån hufvudstaden där jag har tillbringat dagen på ett fik med min kära vän Malin och hennes pojkvän.  Öivind har lämnats till sin nya ägare och Blazé har förhoppningsvis fått en långhårig fru nu. Tittade förstås till Yalima det första jag gjorde när jag kom innanför dörren och då satt hon mitt i buren och tuggade på ett höstrå! Tidigare har hon suttit i ett hörn med sina bebisar och sett ruggig ut. Gav henne persilja och honungsmelon och det åt hon för att sen övergå till hö igen! Vågar inte ropa hej ännu men det verkar ju lovande! Hon är mycket aktivare i buren och verkar bry sig om livet igen, bökar runt lite i höet och putsar på bebbarna (som fortfarande lever alla fyra och ser pigga ut på ögonen). Tänk om allt går bra! Vågar knappt hoppas på det men bara Yalima klarar sig åtminstone så är jag nöjd. Var helt säker på att det skulle gå åt helvete i igår ju.


Tack för hållna tummar och fortsätt gärna hålla dem, det verkar ju hjälpa!

Av S - 19 januari 2008 08:36

Yalima hänger fortfarande med. Äter lite då och då små tuggor av allt gott jag trugar med. Har stödmatat henne med fortimel trots att hon kämpar emot så och behandlar sedan igår med mycostatin som är medel mot svamp i munnen. Igår såg hon riktigt hemskt ut i munnen, röd och skinnflådd och med vit beläggning men idag ser det faktiskt bättre ut så man kan ju hoppas att det hjälper! Alla bebisar lever fortfarande och ser förvånandsvärt pigga ut fortfarande, har sett någon/några av dem dia och Yalima tar verkligen hand om dem trots att hon är så dålig själv. Lilla gumman... :( Om jag inte minns helt fel så var det precis så Madeira gjorde när Yalima föddes, Madeira själv såg riktigt risig ut men ändå var hon en supermorsa. Frågan är om det är bra eller dåligt... Lite självbevarelsedrift för att klara sitt eget liv borde väl honorna ha kanske, iaf när de själva blir sjuka. I normalfallet så är dte ju jättebra med en mamma som verkligen tar hand om sian små.


Idag ska jag till Stockholm och lämna två grisar. Lille Öivind som äntligen ska få ett nytt hem och så Blazé som ska till S på lite friarstråt. :) Det kan han behöva! Men jag kommer att sakna honom mycket, han är en speciell gris. Men förhoppningsvis kommer han hem igen från Kallhällutställningen. Jag får stå ut tills dess. ;) Nu måste jag hoppa in i duschen så att jag hinner med tåget!   

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards