En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 7 januari 2008

Av S - 7 januari 2008 21:41

Puh! Så var Sollentuna över för den här gången. Sollentuna-helgen är alltid lika jobbig men rolig. Mycket folk, barn som skriker, leksaker som låter och alldeles för mycket onyttigheter. I år flöt utställningen på ovanligt bra, jättetack till alla duktiga medhjälpare. :)


För min egen del så gick det jättebra. :) Både Quilla och Åssian tog cert för båda domarna och Åssian blev dessutom BIR för båda domarna och BIS-jr 6 för Lisbeth! Min duktiga kille stod som ett ljus på plattan och skötte sig exemplariskt. Lisbeth var mycket imponerad över Åssians fina underfärg, "Det där är en buff helt i min smak" sa hon. :) Och då blir man förstås glad! J ställde ut lilla Abiona, Madeiras saffrondotter som flyttade hemifrån för ett tag sen, och hon fick jättebra kritik trots att hon bara är en liten plutt just nu. Ska bli kul att se J ställa henne framöver. :) Sex bebisar har flyttat hemifrån i helgen. Lycka till Ärnst, Äinar, Ärland, Alano, Bastian och Belle!


Imorse var det bara att pallra sig upp till skolan igen trots att jag gärna hade legat kvar i sängen och sovit ut. På eftermiddagen dök M upp för att hämta en skinnyhane som jag hade tagit hem åt henne och därefter tog jag mig an det som jag har skjutit på ett tag...  Nämligen att sätta ihop Betty och Yalima. Båda är dräktiga nu (Betty förhoppningsvis iaf) och det skulle vara så bra om de kunde gå ihop under resten av dräktigheterna och föda upp sina ungar tillsammans. Till saken hör att Betty tidigare har varit en riktig megabitch... Jag tog iaf tjuren vid hornen och satte ihop dem på ett nytvättat stort påslakan på köksgolvet. Satte dit lite "leksaker" och hus och en nytvättad kisslåda med massa hö. Audi, som har gått med Yalima, fick agera medlare och så lämnade jag dem där på golvet alla tre under bevakning. Tro det eller ej men det gick helt smärtfritt! Efter en timme satte jag in dem i buren (nystädad och nytvättad för att ta bort alla tidigare lukter) och det går hur bra som helst! Ibland blir man ju förundrad över hur olika marsvinen beter sig. Audi får gå kvar i en vecka till för att hålla lite ordning om det skulle bli nåt gruff men sen får han flytta ut så att inte Yalima blir omparad efter sin förlossning.  


Av S - 7 januari 2008 21:41

Puh! Så var Sollentuna över för den här gången. Sollentuna-helgen är alltid lika jobbig men rolig. Mycket folk, barn som skriker, leksaker som låter och alldeles för mycket onyttigheter. I år flöt utställningen på ovanligt bra, jättetack till alla duktiga medhjälpare. :)


För min egen del så gick det jättebra. :) Både Quilla och Åssian tog cert för båda domarna och Åssian blev dessutom BIR för båda domarna och BIS-jr 6 för Lisbeth! Min duktiga kille stod som ett ljus på plattan och skötte sig exemplariskt. Lisbeth var mycket imponerad över Åssians fina underfärg, "Det där är en buff helt i min smak" sa hon. :) Och då blir man förstås glad! J ställde ut lilla Abiona, Madeiras saffrondotter som flyttade hemifrån för ett tag sen, och hon fick jättebra kritik trots att hon bara är en liten plutt just nu. Ska bli kul att se J ställa henne framöver. :) Sex bebisar har flyttat hemifrån i helgen. Lycka till Ärnst, Äinar, Ärland, Alano, Bastian och Belle!


Imorse var det bara att pallra sig upp till skolan igen trots att jag gärna hade legat kvar i sängen och sovit ut. På eftermiddagen dök M upp för att hämta en skinnyhane som jag hade tagit hem åt henne och därefter tog jag mig an det som jag har skjutit på ett tag...  Nämligen att sätta ihop Betty och Yalima. Båda är dräktiga nu (Betty förhoppningsvis iaf) och det skulle vara så bra om de kunde gå ihop under resten av dräktigheterna och föda upp sina ungar tillsammans. Till saken hör att Betty tidigare har varit en riktig megabitch... Jag tog iaf tjuren vid hornen och satte ihop dem på ett nytvättat stort påslakan på köksgolvet. Satte dit lite "leksaker" och hus och en nytvättad kisslåda med massa hö. Audi, som har gått med Yalima, fick agera medlare och så lämnade jag dem där på golvet alla tre under bevakning. Tro det eller ej men det gick helt smärtfritt! Efter en timme satte jag in dem i buren (nystädad och nytvättad för att ta bort alla tidigare lukter) och det går hur bra som helst! Ibland blir man ju förundrad över hur olika marsvinen beter sig. Audi får gå kvar i en vecka till för att hålla lite ordning om det skulle bli nåt gruff men sen får han flytta ut så att inte Yalima blir omparad efter sin förlossning.  


Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards