En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under augusti 2007

Av S - 16 augusti 2007 08:20

Om en timme är det dags! Då sätter jag mig i en körskolebil för första gången och låter någon annan än Petri sitta bredvid. :p Känns mycket läskigt måste jags äga. En dubbellektion blir det så i 80 minuter ska jag köra runt i Gävle. Hoppas, hoppas att det inte sker några alltför stora missöden. Jag kan ju köra bil egentligen. Enda anledningen till att det skulle kunna gå helt åt skogen är väl min nervositet så jag måste försöka tygla den... Snälla ni, håll en tumme för mig!

Av S - 15 augusti 2007 13:16

Nu har jag bokat en dubbel körlektion på en körskola här i stan. Kl 09.20 imorgon redan! Hu vad läskigt! Kommer väl att kissa på mig innan. :p Och ändå är det bara en lektion, inte uppkörning (vilket jag f.ö inte förstår hur mina nerver ska klara). Sån dålig tajming nu med tanke på min urusla ekonomi för tillfället men men, ska jag börja plugga (vilket det lutar åt) så kommer det ju knappast att bli bättre på sisådär 3 år och SÅ länge kan jag bara inte vänta med körkortet. Provet går ju ut i april nästa år och då måste uppkörningen vara avklarad och godkänd. Ska boka tid för halkbanan också inom kort, men det kostar det med förstås. :/


Var in på biblioteket i Gävle idag och blev kvar en lång stund. Vad det är mysigt på bibliotek! Jag kan gå hur länge som helst och titta bland alla rader av böcker. Fixade lånekort och lånade en DVD-film; Free Jimmy, flera kattböcker, en nostalgibok om godis och glass samt Mia Winges nya bok om marsvin. När jag var liten så var jag och pappa ofta till biblioteket och jag älskade att plocka bland och välja ut vilka (barn)böcker som jag skulle låna hem. Till slut fanns det inte många böcker kvar som jag inte hade läst så då blev det till att börja om från början igen. :) Det är något som jag absolut ska se till att göra med mina framtida barn. Jag tror att det är jättenyttigt för barn att läsa böcker, redan från när de är små. Och gärna blandat med sagoböcker och faktaböcker. Kommer ihåg att jag själv var väldigt fasvinerad av experimentböcker och faktaböcker om djur.


Nu ska jag lägga mig på sängen och kolla lite i de nylånade böckerna. misstänker att jag kommer att få kattsällskap ganska fort. :)

Av S - 14 augusti 2007 16:29

Jajamänsan, nu står det en plåt med vaniljbullar i ugnen och på jäsning står  en plåt med kanel- och kardemummabullar. Mums! Finns det något godare än fortfarande varma, nybakade bullar med ett glas mjölk? :) Till middag idag blir det stuvade makaroner med köttbullar. Smaskigt det med tycker jag. 


Nu är det dags att ta ut bullarna! 

Av S - 14 augusti 2007 09:19

Jahapp, så är man arbetssökande då. var igår till arbetsförmedlingen och skrev in mig. Nu vet jag iofs inte ritkigt om jag kommer att plugga i höst eller inte men det är lika bra att skriva in sig för säkerhetsskull, sen kan man ju meddela dem ev. studier. 1,5 timme tog det på AF, först skulle man skriva in sig själv på deras datorer och sen fick man väääänta för att få träffa en handläggare. Nu fick jag en ny tid till måndag nästa vecka. Då ska jag ha alla mina merithandlingar med mig.


Idag är det städ som gäller. Jag ska städa en del burar och städa lägenheten. Dammsuga, damma och torka golv, städa toaletten. Iväg och skicka ett kort till Petris systerdotter som fyller år imorrn, kanske baka bullar om det hinns med. Kanske ta en runda på stan och leta efter en snyggare hylla att ha till alla badrumssaker på tvättmaskinen. Den vi har nu är en ful sak i vit plast...


Tänkte anmäla till Valboutställningen också. Lyxigt med en utställning så nära. :) Tar kanske 10 minuter att åka dit. Det blir nog samma startfält som i Älmsta tror jag. Ev att jag även ställer Quilla i ras. Hon är inte helt okej än efter den förlorade kullen men hon har ju några veckor på sig att repa sig. Jag anmäler henne nog och så får jag se i vilken kondition hon är sen.


Nej, nu ska jag ta tag i städningen. Burarna blir först ut! 

Av S - 11 augusti 2007 21:23

Nyss hemkommen från Väddö efter en trevlig dag i likasinnades sällskap. :) Resultatmässigt en mycket lyckad dag får jag nog säga. Crested saffronhonan Luneas Yalima, 3.5 mån fick 89p, cert och blev BIR-jr (visserligen enda crestjunioren men ändå :) ), hon fick lovord av domaren som trodde att hon skulle bli riktigt fin som vuxen. Cadillac's Nalle Puh knep sitt sista cert och är nu champion, dessutom blev han BIR och BIS4!!! Jihooo! :D Petten Luneas Betty Sue fick 91p, silverkort och blev 2/6 slagen av en annan Luneasgris - toksöta Stråla vars mattar gjorde petclassdebut idag. Grattis Mia och Lovisa!


Nu sitter grisarna och smaskar kvällsmat förnöjt och matte har värk i ben och fötter. Ska peta i mig något att äta nu innan jag däckar inför morgondagens arbetsdag. Delad tur igen med start kl 07.00 Uhhh.... 

Av S - 10 augusti 2007 20:22

Så var den sista grisen badad inför morgondagens utställning. Ska bli så himla kul med utställning igen. Väskan är nästan färdigpackad och min tältstol samt rosetterna är nedpackade i en Ikea-kasse, så nu är dte bara transporterna som ska hämtas upp från källaren och göras iordning sen är vi redo för Väddö. :)


Med följer Cadillac's Nalle Puh; satin buff i ras, Luneas Yalima; crested saffronjunior i ras, Luneas Betty Sue; nonself saffron dalmatiner i pet. Satincrestade Eliza Jane är också anmäld till petclass men henne får jag stryka pga hennes brutna framtänder (som visserligen fortfarande sitter kvar men är lösa så dte är bara en tidsfråga när de ramlar loss). Eliza ska flytta imorgon så hon får iaf följa med till Väddö.


Rosetterna hämtade jag ut idag på posten och jag har tjuvkikat på dem - himla fina faktiskt om jag får säga det själv, särskilt KM-rosetterna. Synd att jag inte anmälde dit. ;)


Nu är det dags att äta middag. Min alldeles egna kock står i köket och gör någon sorts anrättning med egengjorda chicken nuggets. Ska bli spännande. :)


En del av er läsare ser jag nog imorrn, ni andra får ha en trevlig helg! 

Av S - 9 augusti 2007 22:29

Kul med många kommentarer! Kan meddela att Quilla mår bra efter omständigheterna och verkar repa sig bra. Den lilla bebisen lever fortfarande och är ovanligt försigkommen. Han knatar efter mamma och letar di hela tiden så kanske det finns hopp. Dock är han nere på 45g idag och det är ju inte mycket. Det finns ju tyvärr inte mycket till reserver när de har sådär låg födelsevikt så det gäller att han vänder snart nu och börjar öka i vikt.


Åsa - du funderade över om katternas tillkomst kan vara orsak till grisarnas panikattacker men det är jag faktiskt rätt säker på att de inte är. Vi har nästan inte använt grinden något alls för katterna och marsvinen går jättebra ihop och marsvinen är inte rädda alls för kissarna trots att de ibland går in i burarna och stjäl höstrån (timotejaxen är klart roligast att leka med... ;) ). De är ute på golvet tillsammans när jag gör rent burarna och det är inga problem. Marsvinen beter sig som vanligt och katterna brottas och leker på sidan om filten som jag brukar lägga ut åt marsvinen. Visst har de konfronterats ett antal gånger men då är det alltid katterna som backar. Några av marsvinen är riktigt tuffa (däribland Blazé och Ellen som nog är de tamaste grisarna i gänget) och jagar nästan iväg katterna. Blazé har flera gånger börjat hacka tänder när katterna kommer för nära och han går på dem så att de backar och går iväg. Himla skönt faktiskt att vi slipper passa på katter/marsvin. 


Jag har förstås vissa teorier om vad som kan ha skrämt marsvinen vid just de tillfällen där de har ramlat ut. Vad gäller Madeira så hade jag tvättat tygröret som ligger i hennes och Melchiors bur och precis innan jag släckte i marsvinerummet så la jag in det igen. Jag tänkte inte alls att dte kunde vara skrämmande för dem men kanske blev Madeira jätterädd (luktade kanske fortfarande lite tvättmedel?) och sprang iväg i panik och lyckades då på något sätt ta sig över kanten även fast kanterna är rätt höga ändå på de här lådorna(dilling sänglådor från Ikea). Vid de andra två fallen som skedde nästan samtidigt så var det nog ganska stor kalabalik vid Quillas svåra förlossning. Jag antar att djur ser och hör och även känner på sig när någon burgranne mår dåligt eller har ont och kanske skapade det oro bland grisarna.


Här i Gävle är det Cityfesten nu så vi har varit en sväng på stan och kollat runt. Helt otroligt vad mycket folk det är och så stor festivalområdet är! Massor med olika matstånd, marknadsgodis, kläder, karuseller, lotterier mm mm. Mycket, mycket större än Fyrisfestivalen i Uppsala som jag tyckte var stort när det höll på. Får se om det blir en runda imorgon också, både jag och P är lediga.


Nu är det dags för lite soffslappande och fotmassage (har ni inte testat det så gör det! Gudomligt skönt efter en lång dag gåendes och ståendes!) 


Natti natti! 



Av S - 8 augusti 2007 21:40

Fy vad svettigt och klibbigt det är! Jag och petri har iaf varit duktiga och tagit en löprunda nu på kvällen efter att jag slutat jobbet. Faktiskt riktigt skönt och så känner man sig nyttig.


Känner att jag måste kommentera de kommentarer jag fick till mitt tidigare inlägg idag. Att jag inte har haft något nät tidigare till burarna beror helt enkelt på att jag inte trodde att det skulle behövas. Det är många, många uppfödare som har galler/nätfria burar. Jag skulle säga att det är vanligare utan nät än med nät. Jag har inte haft de här burarna så länge, bara sedan i april när jag flyttade hit till Gävle. Innan hade jag burskåp med som var delvis nätade men även utan nät på vissa sidor och där hände det aldrig någon olycka. Att tre grisar har hoppat ut nu på kort tid har jag ingen förklaring till mer än att de allihop har verkat vettskrämda och förmodligen har kastat sig ut i ren panik. Alla tre fallen har alltså skett inom en tidsrymd på 3 veckor så tidigare fanns det ingen anledning för mig att misstänka att någon skulle hoppa. Tvärtom brukar de stå och hänga över burkanten när det är matdags och de vet precis hur långt ut de kan hänga utan att de ska tippa över. Nu har det dock skett flera olyckor de senaste veckorna så nu måste jag givetvis hitta en lösning - självklart vill jag inte att mina djur ska skada sig!


Uppskattar Elins rakhet när hon skriver ut sitt namn men *okänd* - varför vågar du inte stå för vem du är? 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards