En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 20 januari 2008

Sol = synligt damm

Av S - 20 januari 2008 10:40

Idag kommer Petri hem! :D Hans tåg kommer till Gävle vid 13.30 och då tänkte jag gå till stationen och möta honom.


Nu ska jag dammsuga och städa lite, jättebra ljus nu så man ser vartenda dammkorn...


Jag tror att Yalima kommer att klara sig men däremot ser det mörkt ut för bebisarna nu. Tyvärr. Men huvudsaken för mig är absolut att Yalima blir pigg igen, min fina tjej som har kämpat på så bra! 

 
 
Ingen bild

weronica

20 januari 2008 15:09

Jag är inte alls kunnig på marsvinsbebisar men kan man inte ge dom på flaska??
Mvh Weronica

 
Ingen bild

Malin

20 januari 2008 21:56

Mata dem då så överlever de!

Svar till Weronica: Jo man kan mata marsvinsbebisar hur lätt som helst.

 
Ida

Ida

21 januari 2008 14:35

Oj, det är absolut inte sant. Om mamman mådde dåligt under senare delen av dräktigheten och födde lite för tidigt är ungarna i regel svaga och små. Ofta innebär matande då bara att förlänga ett lidande. Speciellt om man inte har tid att mata regelbundet med några timmars mellanrum dag som natt. Hur lätt som helst är det absolut inte!

http://idefix.bloggagratis.se

 
Sophie

Sophie

21 januari 2008 15:55

Precis som Ida säger är det verkligen inte "hur lätt som helst" att handmata marsvinsungar. Risken för att de drar ner ersättningen i lungorna när man matar med spruta är stor och det gör garanterat större skada än nytta med lunginflammation som följd. De här bebisarna var dessutom små och en aning prematura så deras chanser att överleva hade inte varit stora även med en kärnfrisk mamma med mycket mjölk.

Jag har fösökt mig på handmatning av marsvinsungar flera gånger i början av mitt marsvinsuppfödande men det slutade sällan bra eftersom man (iaf jag) har ett liv utanför marsvinen också och inte har möjlighet att mata så ofta som nyfödda bebisar behöver. Numer låter jag naturen ha sin gång när det gäller svaga bebisar, klarar de inte själva av att förse sig med mat så är de inte tillräckligt starka för att klara sig här i livet och det är inte något som jag vill avla vidare på.

http://www.luneas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Malin

21 januari 2008 16:52

Utan att göra någon jättediskussion av det här så måste jag ändå påpeka att jag har handmatat många många ungar och de har klarat sig fint i livet utan större uppoffringar från min sida. Man behöver inte mata jätteofta om man har hittat något som fungerar bra.
Jag låter ingen dö om jag kan förhindra det. Ett liv är ett liv. Jag undrar hur många som vill att "naturen ska ha sin gång" när de själva en gång blir svaga, sjuka eller har en svår förlossning.

 
Sophie

Sophie

21 januari 2008 17:13

Om det fungerar bra för dig så visst, kör på det Malin. Men själv har jag valt att inte göra det. För mig känns det bäst att låta naturen ha sin gång i såna här fall, det sätts så många marsvinsliv till världen ändå att jag inte ser någon anledning till att rädda varje liv till varje pris, då är det bättre att energin läggs på de riktigt starka och friska individerna. Och att förmänskliga djur är inget jag vill göra.

http://www.luneas.bloggagratis.se

 
Ida

Ida

21 januari 2008 18:22

Alla har vi våra gränser. Var går din gräns Malin? Äter du kött? Använder läderskor?
För mig är inte liv heligt, men jag vill minska djurs lidande. En unge som är för svag för att klara sig själv avlivas för att slippa må dåligt. En unge på gränsen går jag in och stödmatar lite så att den sen kan klara sig själv.
Jag har sett många handmatade ungar som dött efter några veckor och vissa faktiskt också efter ett par månader. Småväxta och med diverse krämpor. Tecken på näringsbrist, ögonproblem, tarmproblem som slutar i tarmframfall m.m
Det är inget solklart val!

http://idefix.bloggagratis.se

 
Ulle

Ulle

22 januari 2008 18:49

Jag stöder fullständigt Sophies teori, att var och en tar beslutet om man vill stödmata eller inte! Jag har försökt otaliga ggr att stödmata men aldrig lyckats rädda en enda svag unge! Det har så gott som alltid slutat med att ungen fått "mjölken" ner i lungorna, trots mkt försiktig matning.
För mej är det viktigaste att se till att honan överlever, och stödmatar isåfall henne om det behövs.....

http://ulles

 
Ingen bild

Malin

22 januari 2008 19:21

Trampade jag på ömma tår?

Nej Ida jag äter inte djur.

 
Ulle

Ulle

22 januari 2008 22:09

Nej, mina tår är inte alls ömma! För jag använder skor med stålhätta...

http://ulles

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards