En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 7 juli 2009

Av S - 7 juli 2009 17:54

Här är nya, stora burskåpet med tre våningar och alldeles nyinflyttade grisar.

 


 Och så två bilder på hela långsidan i rummet.


 

Av S - 7 juli 2009 10:12

Calaisa är högdräktig nu och har en stor, tjock mage. Hon har drygt en vecka kvar på dräktigheten nu och jag tror att hon får 4 bebisar. Pappan är Lucky Me och de hade ju bara en liten dejt på golvet en dag när jag upptäckte att Calaisa brunstade. :-) Blir förhoppningsvis bara buffar men båda är pe-bärare så saffrons kan dyka upp (och kommer väl säkert att göra det bara för att jag vill ha buffar nu...).


Även Gizelle är dräktig med Lucky Me men ligger några dagar efter Calaisa, hon är inte alls lika tjock så jag tror att hon bara får 2 ungar.


Yalima är också hon dräktig med samma pappa, men där har jag ingen koll på parningen så det blir en överraskning när de ungarna dyker upp! Hon är inte heller särskilt stor men om det är för att hon har få ungar eller för att hon inte är så långt gången vet jag inte.


En liten babyboom är alltså att vänta framöver! Någon som är sugen på buff eller saffron? :-)

Av S - 7 juli 2009 08:31

Jäklar vad jag slet igår! Direkt när jag kom hem började jag med burskåpet - limmade fast vaxduken, fixade hållare för vattenflaskorna, satte dit plexiglaset och fyllde burarna med spån. Sedan fick tre flockar flytta in.


Längst ner satte jag ihop Pannacotta och Tosca med Crepes och hennes döttrar (de hade ju redan hälsat på varandra natten innan ;-p). Faktiskt så gick det över förväntan! Det märks tydligt att det är Pannacotta som är högst i rang, därefter kommer Tosca och sedan Crepes och småtjejerna. Crepes har visat sig vara riktigt mesig och hon gjorde inte ett enda försök att mopsa sig mot varken Pannacotta eller Tosca. Pannacotta däremot är en riktig retsticka! Hon smyger sig på Crepes och lägger sig näranära, gärna samtidigt som hon buffar på och trycker in nosen i pälsen på stackars Crepes som inte vågar röra sig utan ligger blickstilla och bara piper. Och det märks tydligt att det inte är mys och gos som pannacotta är ute efter - nejdå, det är bara för att reta stackars Crepes som är livrädd för henne! Småtjejerna har fått sig ett och annat tjuvnyp men inget farligt alls så det går faktiskt riktigt bra!


I mittenburen fick Mirra, Elodie och Jolantha (till salu!) flytta in. De gick ju redan ihop sedan innan så det var inga konstigheter där. Inte heller med  översta våningen där Yalima, Gizelle och Lucky Me fick bo. Det var så kul att se hur de utforskade nya burarna. Nosade överallt, provknaprade lite på kanterna och plexiglaset, buffade med nosen lite här och där, testade vattenflaskorna för att till slut sätta sig och knapra hö. :-)


Förutom de större flockburarna monterade jag även en vitmålad Gorm-hylla med Dillinglådor i. Där kan två marsvin per låda bo. Dit fick Kokostopp + Banana Split, Jonah + Maple, Calaisa + Madeira och Musse + Lemon Curd flytta. En gallerbur blev det också eftersom Nonne går ensam just nu. När Maple och Jonah flyttar så småningom så får Nonne ta deras plats i lilla burskåpet och så åker gallerburen ut.


Men naturligtvis var det inte bara att flytta in lådorna - de måste ju städas ur, virkonas och fyllas med spån igen. Så igår städade jag och virkonade alltså 9 burar förutom jobbet med burskåpen... Och till det tillkom dammsugning av lägenheten efteråt eftersom det såg ut som en ladugård med hö och spån överallt. Gissa om jag var mör i kroppen efteråt? Fick som tur var lite ryggmassage av Petri sen. :-)


Ska fota marsvinsrummet och flockburarna när jag kommer hem från jobbet så att ni får se hur det blev.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards