En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 18 juli 2009

Rysare!

Av S - 18 juli 2009 22:15

Jisses... Vilken pärs det blev... Gizelle bara krystade och krystade men ingen bebis kom. Hann bli rejält rädd kan jag säga och fick flashbacks från min allra första kull där mamma Elsie bara fick ut två ungar och sen var det stopp trots att hon fortsatte krysta. Elsie överlevde inte kan jag väl tillägga... :-/


Till slut tog jag upp Gizelle för att känna lite och då gick fosterhinnan för ut kom en ljusgul slemmig vätska. Kände hur öppen hon var i samma veva och konstaterade att hon inte var så öppen i främre fogen som jag skulle ha velat. :-/ En kort stund efter fick hon rejäla värkar igen. Hon krystade och krystade och till slut såg jag hur ett foster putade ut, däremot verkade hon inte ritkigt veta vad hon skulle göra utan hon bara fortsatte krysta utan att dra fram ungen. Jag fick hjälpa till och dra fram den och snabbt ta bort hinnan från nosen. DÅ blev det fart på Gizelle och hon började tvätta frenetiskt på bebisen.


Och vilken bebis sen! En 137 grammare! En crested saffronhona som är hur fin som helst i typen, dock med dubbla rejäla öronveck. :-/ Är lite fundersam på om hon är satin också... Vi får väl se när hon har torkat... Men någon mer bebis verkar det inte komma utan det var bara den här bjässen!


Skumt om både Gizelle och Yalima bara får en bebis var! Det kan väl inte vara så vanligt och det borde ju inte ha något med hanen att göra heller (Lucky Me är ju pappa till båda kullarna) för det är väl antalet ägg som bestämmer hur många bebisar det blir?


Ja jisses... Vilken rysare! Inte undra på att Gizelle hade svårt att få ut den där klumpen!

 
 
Denise

Denise

18 juli 2009 22:34

Oj, vilken tur att du var där och kunde hjälpa henne! Och att allt slutade bra! :) Braveheart vägde 140g när han föddes, förstår nu att det var väldigt stort!

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Natalia

Natalia

18 juli 2009 22:38

En riktig rysare! TUR att du var hemma och kunde hjälpa till, stackars Gizelle, 137 gram låter helt enormt!

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Gisela

Gisela

19 juli 2009 01:02

Grattis till bäbisflickan! Tur att det gick bra, kan inte vara lätt att få ut en sånn bjässe!
Grattis till den den andra söta kullen också!
Min Fenrir vägde 141g, då kände jag mig nästan lurad han såg inte ens nyfödd ut.

http://svinkonst

 
Ullis

Ullis

19 juli 2009 15:43

Oj vilken jättebebis, men söt;) Den största som fötts här vägde 146 gram....också en ensambebis.

http://vanerlands.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

19 juli 2009 19:27

Grattis!

Den största bebben född hos mig vägde 144g, en ensam lakeland hona.

Kram Åsa

http://klackebo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards