En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 7 september 2007

Av S - 7 september 2007 14:52

Har nu haft alla grisar som ska ställas imorgon uppe och kollat igenom dem ordentligt. Betty och Yalima är i kanonform och det ska bli jättespännande att ställa dem. Men Nalle Puh... Nej... Jag har den senaste tiden sett små, små tecken på OD hos honom och nu är jag helt säker. :( Han är liksom "smal" över bäckenet och rumpan och han reagerade när jag försökte ställa upp honom på plattan dvs "slätar ut" ryggen/rumpan, det gillade han inte utan pep till och kurade ihop sig i sin vanliga sittställning direkt. Har iakttagit honom i buren en lång stund nu och visst tar han små kaninskutt emellanåt när han går. Typiska tecken på OD. 


Så det är bara att inse fakta och göra det enda rätta dvs låta honom få somna in så fort som möjligt så att det inte hinner utveckla sig längre. Jättejättetråkigt för Nalle Puh är en mycket fin och trevlig hane som nyligen blev SCh. Men vad hjälper det. :(


Har nu iaf bestämt mig för att avverka satinaveln. Det är inte kul att behöva avliva sina älskade husdjur vid så ung ålder. Mina två andar satiner - Ellen och Undine visar inga tecken på OD än så länge. Ellen är över två år nu och Undine är en månad yngre än Nalle Puh. Vi får väl se hur länge de klarar sig... :( Båda är dräktiga nu, Ellen ska ju ha om bara knappt två veckor - jag får väl hoppas på icke-satiner där men sist fick hon ju en satin... Undine är dräktig med Quincy som förhoppningsvis inte är satinbärare.


Usch vad det här är sorgligt. :( Mina vackra glänsande satiner! 

Av S - 7 september 2007 14:07

Är hemma efter dagens redovisning och påbörjan på nästa projekt. Redovisningen gick bra och det känns som om vi har läget under kontroll inför nästa rapport som ska skrivas. Nu ska jag ta itu med  marsvinsbadande och trimma lite också. Peta öron och fila tassar på Betty som ska ställas i pet. Quincys matte (Anki) träffar jag ju redan ikväll så han fick bada igår och följer med ikväll så att han får åka hem redan nu. Känns bra att få det avklarat så man slipper tänka på dte mitt ir öran imorgon på utställningen.


När Petri kommer hem vid fem så ska vi till Granngården och köpa spån. Blir nog även en tur till affären för att hämta ut vår nya soffklädsel! Posten-avin kom idag! Wehee! :)


Vi ses imorrn alla som ska till valbo! 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards