En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 21 september 2007

Ännu mer migränklagan

Av S - 21 september 2007 13:40

Det blev ingen skola ändå. Kände att jag inte skulle klara av att sitta på lektion med den huvudvärken och så var jag rädd att det skulle bli värre igen så jag skolkade och la mig och sov istället. Vaknade nyss och nu känns det faktiskt som att det är på väg bort. Efter "bara" ett dygn... :/


Verkar som om migrän är rätt vanligt bland kvinnor, har förstått det av alla kommentarer jag fått till mina migrän-inlägg. Tidigare när jag bara hade vanlig huvudvärk ibland så tyckte jag att det var otroligt jobbigt men det är ju lindrigt om man jämför med ett riktigt migränanfall, iaf de som jag får. :( Jag blir verkligen helt förstörd och klarar inte av att vara social alls, orkar knappt svara på frågor och vill bara vara ifred i ett tyst och mörkt rum. Jag har haft "tur" hittils att migränanfallen har slagit till när jag ändå inte ska göra något särskilt eller viktigt. Men rätt som det är dyker det väl upp lagom till en tenta eller något annat viktigt. Hoppas verkligen att läkaren förstår hur jobbigt det är och att jag får medicin utskriven.


Ska försöka peta i mig något att äta (det är också en sak som migränen hindrar mig från - mår bara jätteilla och kan knappt tänka på mat) och kanske plocka upp lite här hemma sen. Stoppa i en maskin med tvätt och kanske dammsuga (kan de inte uppfinna en helt ljudlös dammsugare så man slipper oväsendet?)


Petri skulle nog sluta lite tidigare idag (jobbade över igår för att det är så mycket på jobbet) men känner jag honom rätt så blir dte nog inte så. Han brukar ha svårt att passa tiden. ;p


Ellens två stösrta bebisar, dalmishonan och selfhanen har nu börjat gå uppåt i vikt vilket känns jättebra! Men jag är osäker på om satinen kommer att fixa det. Han är så pyttig (nere på 48g) men diar när man sätter honom vid tutten så förmodligen är det syskonen som hindrar honom från att dia i buren. Men men, jag låter naturen ha sin gång. Måste börja klura på namn till pluttisarna också. Förra kullen fick ju amerikanska dubbelnamn: Betty Sue, Eliza Jane och Laura Lee. Frågan är om jag ska fortsätta på något liknande tema eller välja något helt annat. Hmm... Någon särskild bokstav behöver de inte börja på då det här är en petkull och jag kör temanamn på dem istället för alfabetsordning som på raskullarna.

 
 
Åsa

Åsa

21 september 2007 17:56

Tråkigt att din migrän verkar komma ganska ofta.
Är ofta så att det kan bli värre/ komma av att man är stressad och när man slappnar av lite , tex blir ledig så knackar den på dörren och slår till.

Vet en distriktssköterska som nästan alltid fick migrän på helgen( jobbade mån-fredag) men klarade sig i veckorna. Värdelöst tråkigt!!

Jag blev sjukskriven pga stress där min huvudvärk kom allt oftare och även migrän anfallen. Nu när jag varit hemma och fått avslappnings övningar via sjukgymnasten mm så är det en oerhörd skillnad.

Migrän kan ju också lösas ut av tex alkohol osv men i mitt fall är det nog ofta stress relaterat.

Men visst är det väldigt tråkigt och handikappande med migrän. Jag är som du under anfallen.Klarar inte av att vistas bland folk, alla intryck gör mig tokig. Vill ha mörkt och tyst och kan knappt röra på huvudet.

Hoppas du får hjälpa av din doktor men fundera också på vad grund orsaken kan vara, om du har det mer stressigt och det kan bero på det.I såfall kanske du kan vara hjälpt också av tex en sjukgymnast och tips på bra avslappnings övningar.Så inte anfallen kommer så ofta.

http://klackebo.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sophie

21 september 2007 18:01

Tack för tipsen Åsa! Har funderat och funderat och försökt hitta ett mönster kring när anfallen slår till men har inte hittat något särskilt. Vi får väl se vad läkaren har att säga. Hoppas bara att han tar det på allvar och verkligen förstår att det är migrän, så jag inte blri hemskickad igen utan någon medicin.

 
Ingen bild

Johanna

21 september 2007 21:23

Varför lät du inte naturen ha sin gång när Undine var sjuk i somras? Hon handmatade du och gav antibiotika. Jag tycker det är lika självklart att hjälpa en unge, som att hjälpa en av sina vuxna marsvin. Skulle vara intressant att veta vad du tycker är skildnaden? Jag hade absolut stödmatat ungen om det var min, eller avlivat den så den slipper svälta ihjäl!

 
Sophie

Sophie

21 september 2007 22:44

Johanna: Du kan vara helt lugn. Självklart tar jag bort ungen om jag märker att det är helt kört. Men än så länge hänger han faktiskt med, han har pigga och klara ögon och går efter sina syskon och mamma när de flyttar på sig. Än finns det faktiskt en chans att han klarar sig och jag vill inte ta bort en unge innan jag är helt säker på att det inte finns något hopp. Och de tecknen är tydliga när de väl dyker upp så jag vet vad jag talar om. Anledningen till att jag inte handmatar är att jag inte vill föra svaga gener vidare. Då är det bättre att låta naturen få ha sin gång så att de svaga ungarna sållas bort på en gång. I början av min "uppfödarkarriär" handmatade jag t.o.m ungar som diade, men på senare år har jag gjort detta ställningstagande just pga att jag har insett att man bara gör sin avel en otjänst om man försöker rädda alla svaga ungar till varje pris. Sen får du tycka som du vill om det. Jag vet iaf att de flesta uppfödare har samma åsikt som jag.

http://www.luneas.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

22 september 2007 18:49

Åh din krake... hoppas du får ordning på migränen. Min mammas man har ju varit väldigt drabbad och han blev alltid dålig när han var ledig, helg, semester osv. Har också en jobbarkompis som haft svåra migränanfall, det enda som hjälpte för henne var akupunktur och avslappningsövningar. Jag har bara haft migrän eller migränaktiga anfall några ggr i mitt liv och det är ju verkligen inte roligt, ett mörkt ljudisolerat rum är vad man vill ha då (och en självgående tyst damsugare ;)).

Hejja ungarna! Tänkte på kommentaren om stödmatning av ungar; risken för att misslyckas kan ju vara rätt stor, att ungarna får ner mat i lungorna och får lunginflamation t ex. Då kan det ju faktiskt bli så att man tar livet av en unge som faktiskt skulle ha kunnat klara sig. Och om man ska mata upp en unge som inte diar så måste man ju vara ledig och kunna ge den mat varannan timme - det fungerar ju oftast inte med det liv man lever i övrigt.

http://beatniks.bloggagratis.e

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards