En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under juli 2007

Av S - 13 juli 2007 10:17

Ojoj, äntligen är dagen här då vi får hem våra små kissar. :) Petri åker direkt efter jobbet idag och hämtar hem dem. I morse åkte han till jobbet med transportburen i högsta hugg. :) Och min dag på jobbet (jobbar kl 15-20, f.ö rätt meningslöst pass måste jag säga) kommer nog att seeeega sig fram, dessutom kommer jag nog att få vänta ett tag hemma innan Petri, Siri och Daisy anländer. Jasg har ganksa stort tålamod när det gäller det mesta, jag kan sitta i timmar med ett pussel, hålla mig lugn i de flesta situationer även fast stressen börjar krypa på men när det gäller att vänta på konkreta saker som ska hända så är det värre. Tiden går ju såååå saktaaaa då. :p


Borde ta tag i trimningen av de marsvin som ska med till Väddö den 11:e augusti. Jag ska ställa tre rasdjur så jag har lite att göra. Lilla Yalima är ju fortfarande junior och rätt liten så henne kommer jag nog att bli klar med fort, satincresten Eliza Jane tar nog inte heller så lång tid men däremot stora satinhanen Nalle Puh... Puh! säger jag bara! Sen ska även sockersöta Betty Sue med och ställas i pet. Min lilla pärla som är så söt att man kan äta upp henne. Som en skål med yoghurt och honung toppade med två geléhallon till ögon. ;) Ska nog göra rent i några burar idag också innan katterna anländer, även om det egenligen är någon dag för tidigt. Sen åker vi ju bort tiiidigt måndagen den 23:e och blir borta i nästan en vecka och då gäller det att ha alla burarna nystädade så att mamma slipper städa burar också. Så det blir nog lagom om jag städar burarna idag och sedan någon gång i mitten på nästa vecka och sedan på söndagen igen. Lite tätt blir det mellan gångerna men men. Det kan inte hjälpas.


Nej, nu ska jag äta lite frukost och sen vika ihop tvätten som är torr. Ha en trevlig dag allihop och tänk på mig som kommer att lida av att vänta. ;) 



Av S - 12 juli 2007 20:22

Småkissarna anländer redan imorgon kväll! Petri kom på den eminenta idéen att han skulle åka direkt efter jobbet och hämta dem själv. Han jobbar 5 mil utanför Gävle, och åt rätt håll, så det blir mer ekonomiskt att han åker direkt än att vi åker ända från Gävle på lördag. Så redan imorgon kväll kommer vi att ha katter i huset. Weee! :D


Namn har vi också kommit på nu. Mitt förslag som jag la fram för flera dagar sedan är nu helt godkänt och idag kom jag på ett till namn som Petri köpte direkt. :) Så kissarna går nu officiellt under namnen Siri och Daisy.


Oooo, hur ska jag kunna jobba imorgon kväll. Minutrarna kommer att seeeega sig fram! 

Av S - 12 juli 2007 12:13

Äntligen har jag tagit tag i de sista flyttkartongerna (bara drygt 3 månader efter flytten...) och stuvat ner dem i förrådet. Känns sååå skönt nu! Visserligen är dte några små kartonger kvar men det är Petris så de får han ta hand om, det är en massa gamla papper och tidningar så han får rensa ur det själv. Nu ska jag ta en sväng med dammsugaren och damma lite också så att dte blir rent och fitn här tills kissarna kommer (för då blir det väl stökigt direkt igen... ;) )


Igår var pappa på besök och levererade hö och ny digitalkamera. :) Tack snälla lilla pappa! Flora var som vanligt alldeles öööööverlycklig över att se mig. Lilla skruttan, här glöms inte matte bort i första taget heller. ;) Vi tog en promenad till Gamla Gefle och beundrade de söta gränderna med klättrande rosor och kullerstenar.



Passade också på att besöka Söders zoo som ligger i närheten och det verkade vara en ganska trevlig zoobutik med mycket tillbehör, foder och prylar. Lite marsvin hade de också, mest virvlar. Flora fick en pipiskrokodil och en grön tuggtandborste och jag kunde inte låta bli att köpa tre bollar av olika slag till kissarna - en prasselboll av någon slags foliepapper, en chockrosa mjuk boll med många små trådar som stod rakt ut och en i ett prassligt tyg i lite olika metallicfärger. Jättefina. :) Men nu har de minsann leksaker så att det räcker och blir över. Nu får jag lugna mig ett tag!


Här nedan följer lite bilder på vårt lilla projekt "gör-ditt-hem-kattvänligt". :)








Av S - 10 juli 2007 10:44

Börjar jobba kl 14 idag så jag tänkte försöka få lite gjort innan dess. Har nu stoppat i en maskin tvätt och diskat (+ utfodrat grisarna förstås! Det är göromål nummer ett på morgonen :) ) så nu tänkte jag klä på mig och cykla iväg till Kvantum/Prix/Dollar store en bit bort. Ska hämta ut ett paket på Prix och så tänkte jag titta efter kattsaker på Dollar Store samt handla lite på Kvantum. Tur att alla affärer ligger på samma område.


Vi fick klart klätterställningen igår och den blev jättefin! Men tyvärr så har min kamera lagt av så jag kan inte fota mästerverket förrän imorgon när snälla rara pappa kommer med en ny kamera. :) Vi gjorde också en "tyg-grind" till marsvinsrummet. En ram av trälist som vi stagade upp med ett krysstag och sen häftade fast ett fint blommigt tyg (kolla här) över. Det blev skitsnyggt! Så snyggt att vi funderar på att göra en likadan och hänga upp som tavla på väggen. :) Tills vidare så ska vi fixa en krok på väggen i sovrummet så att man kan hänga upp grinden/tavlan där när den inte används.


Kattlådan är förberedd med sand och står och väntar i badrummet, korgen med filt + leksaker är klar i sovrummet så nu är det snart bara kissarna som fattas. Oj vad jobbigt det är att vänta! Men å andra sidan så behöver vi faktiskt inte vänta särskilt länge alls. Tänk om vi hade tingat dem när de var alldeles nyfödda. DÅ hade det varit lång väntan.


Nej nu måste jag skynda mig så att jag hinner allt innan jobbet! 

Av S - 9 juli 2007 16:32

Igår ägnade vi större delen av dagen till inköp av kattprylar samt ihopsnickrande av en klätterställning. Hos Petris snälla kompisar i Storvik hittade vi ett dött körsbärsträd som passade perfekt! Efter en del sågande, filande, borrande, vattenpassande och skruvande lyckades vi faktiskt få till ett ritkigt mästerverk. :) Nu fattas bara lite mer hamparep samt luddigt tyg att klä "plattorna" med, sen ska ni få se bild!


Idag ska jag försöka övertala Petri att åka till Rusta och införskaffa det som fattas och samtidigt passa på och handla på Willys som ligger bredvid. Vi måste hitta Euroshoppers kattsand, det är den sorten som uppfödaren har kört med så dte känns säkrast att fortsätta med den, iaf till en början. Nu tror jag iofs inte att Petri är så svårövertalad när det gäller kattsakerna. ;)



Av S - 8 juli 2007 11:10

Hade skrivit ett långt inlägg och skulle ladda upp det när dumma dumma bloggagratis bestämde sig för att servern var nere. :( Orkar inte skriva om allt nu.


Vi är iaf på väg ut nu, ska iväg och katt-shoppa. Låda, sand, lite leksaker och prylar till ett klätterträd som vi ska åka ut till Petris kompisar i Storvik och bygga.Måste även inhandla hö på Djurmagasinet i Valbo för dte börjar bli kris här hemma. Det är inte många strån kvar av min sista bal. Någon som vet en bonde i Gävle-trakten som säljer småbalar med hö!? 


Hej så länge! 

Av S - 7 juli 2007 15:17

Jisses vilken respons det blev på mitt tidigare kattinlägg! Tänk om folk hade lika mycket åsikter om alla mina blogginlägg. ;) 


Kan iaf meddela att vi numer är kattägare. Vi betalade in tingningsvgiften alldeles nyss så om en vecka får vi hämta hem våra små kattflickor. Två brunmaskade birma/siames/ragdoll-knyten. :) Hooo! Känns oerhört stort men va fan. ;) Ibland kan man inte vela hur länge som helst. Nu gäller det bara att införskaffa kattlåda, kattsand, lite leksaker och så ska Petri snickra ett klätterträd. :) Tänkte att om de får ett klätterträd att sitta och titta ut genom fönstret på så kanske de skippar att knalla runt på fönsterbrädan och välta krukor. :p


Marsvinsrummet måste nog kattsäkras också, iaf litegrann. Funderar på om man skulle fixa till en nätdörr av något slag som man kan sätta i dörröppningen. Eller så blir det inga problem alls om man lär de från början. Men det känns ändå som om det kanske vore bra att ha någon form av nät som man kan sätta för när man inte är hemma och har koll.


Jättekul med era kommentarer är det iaf, det känns som om de flesta bara är positiva - både till kattägandet och till att ha innekatter. Skönt att få andras åsikter också, så behöver man inte känna sig som världens elakaste människa som har innekatter.


Jisses... Har nog inte riktigt fattat det än tror jag! Vi ska bli med katter! :D


 


 


Av S - 6 juli 2007 15:26

Jag och Petri funderar på att skaffa katt. Vi har pratat om det länge och nu har vi verkligen hittat de sötaste missarna! Jag ville gärna ha en cornish rex men petri vägrar... Jag förstår inte hur man inte kan tycka att de är söta men han tycker att de är fruktansvärt fula och "sönderavlade" som han uttrycker det (ja, jag har försökt förklara för honom...). Undrar om det är "raskänslan" han saknar, som uppfödare tror jag att man ser lite annorlunda även på raser inom andra djurslag. De här kissarna tycker vi dock båda är fruktansvärt fina (kika här) och de verkar dessutom ha en intressant rasblandning med siames som är lite aktivare och supersocial och ragdoll som är mer goskatt. Sen är ju utseendet ett stort plus. :)


Sen är ju frågan om man ska ha en eller två katter. Jag (som jämt tjatar om minst TVÅ marsvin) känner likadant när det gäller katter, i synnerhet eftersom det kommer att bli innekatter. Och så var det det här med innekatt...  Petri gillar det egentligen inte alls, han tycker att katter ska ha möjlighet att vara ute och jaga om de vill men jag hävdar att det behovet inte är lika stort hos en raskatt som hos en bondkatt. Men det är klart att det säkert är roligast för katten att kunna välja själv om den vill vara ute eller inte och som det är nu finns ingen möjlighet att ha en utekatt (däremot kan man ju gå ut med den i koppel om man vill...). 


Suck vad svårt! Några tankar kring detta? 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards