En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 30 juli 2007

Av S - 30 juli 2007 20:42

Jaha ja, skulle jag försöka mig på en lite mer ingående beskrivning av vår resa till Finland kanske. :)


Avresedagen började redan kl 03.00 då våra alarm ringde... Galet tidigt m a o! Gick in i marsvinsrummet och skulle ge frukost åt grisarna när jag upptäcker ett marsvin på golvet. Madeira hade av någon anlednig hoppat/kastat sig ut från översta våningen. :/ Undersöker henne men hon verkar okej så jag stoppar tillbaka henne varpå hon direkt flyger ur buren uppenbarligen livrädd för något. Kollar henne igen och upptäcker att framtänderna i överkäken gått av. *suck* Jättekul när man är stressad och ska iväg en vecka och måste överlåta vården på djurvakten (i detta fall min mamma som som tur är är van med marsvin). Flyttade ner Madeiras och Melchiors bur två våningar (men de bodde fortfarande en våning upp, inte direkt på golvet, vilket var väldigt dumt så här i efterhand). Madeira är skräckskagen för något men jag hinner inte stanna och lugna ner henne utan vi måste åka iväg mot båten. Säger hejdå till grisar och kissar och kör iväg mot Stockholm i ottan.


Vi hann fram i mycket god tid och fick vänta en bra stund innan de började släppa på bilar på färjan. Båten var hyffsat sunkig, det osade fyllefärja från 80-talet och när vi såg en städare gå förbi med en våtdammsugare innehållande flera liter gråsvart vatten så insåg vi hur opraktiskt det är med heltäckningsmattor på finlandsbåtar (eller var som helst förresten). Letade oss fram till vår hytt, som nog egentligen inte kan kallas hytt utan mer ett kyffe. ;p Ekonomihytt utan vare sigfönster, dusch eller toalett och dessutom UNDER bildäck. Hua! Men men tänker vi, vi ska ju bara ha sängarna till att vila lite på under resan så att vi orkar köra 45 mil sen.


Vi gick och åt frukost och gick sen tillbaka till hytten för att vila lite. Sängarna var faktiskt mycket skönare än de såg ut att vara och dunket från maskineriet alldeles intill var nästan sövande - vilken tur! Vaknar ett par timmar senare med huvudvärk... Redan där börjar jag känna mig konstig. jag burkar ju aldrig få ont i huvudet efter att jag har vilat, snarare brukar det hjälpa att vila om jag har huvudvärk. Nåja, vi bestämmer oss för att ta en runda på taxfreen och styr kosan ditåt. Väl därinne dröjer dte inte länge förrän jag blir alldeles kallsvettig och börjar må allmänt dåligt. Säger åt Petri att han får handla klart själv och skyndar mig sen till kassan. Dricker lite juice och äter en chokladbit i tron om att dte bara är ett blodsockerfall. Men icke... Det blir bara värre och värre och det slutar med att jag får ligga däckad i hytten resten av resan med regelbundna besök på de (o)fräscha allmänna toaletterna längst ner i vår korridor... Kunde resan börja sämre? :p Jag har åkt finlandsbåt ett fåtal tillfällen tidigare och aldrig blivit sjösjuk men nu slog det alltså till. Bara 20 minuter efter att vi åkt av båten så mådde jag så gott som prima igen.


Resan norrut genom Finland gick bra och vi anlände till den lilla byn Reisjärvi vid ca 01.30 svensk tid. Stupade i säng i familjen Aholas lilla gäststuga och sov som två stockar hela natten. :) Resten av veckan fortlöpte med ömsom sol, ömsom moln och ömsom regn men på det stora hela var det bra väder. Vi badade bastu, badade i den lilla sjön som låg bara ca 20 meter från stugan, grillade korv, myste vid brasan och umgicks med Petris familj och släkt. Jättetrevligt! :)


På fredagen åkte vi vidare till Petris hemstad Luleå där vi övernattade två nätter innan vi åkte hem igen på söndag förmiddag. Sammanlagt har vi kört 210 mil men det har faktiskt gått förvånadsvärt bra, kanske beroende på det trevliga sällskapet. ;) 


Ska lägga upp lite bilder från veckan men orkar inte just nu. Det blev ett lååångt inlägg det här. Just det! Madeira hade hoppat ut igen när mamma och Becke anlände till Gävle på måndagvid lunchtid så då fick hon och Melchior flytta till golvnivå och sedan dess sitter hon där hon ska. Tänderna lossnade helt i mitten av veckan men är nu på utväxt igen och hon verkar som tur är inte ha fått några men av de två fallen från 180 cm höjd...


Over and out. 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards