En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av S - 16 februari 2010 10:58

Som många säkert vet vid det här laget blir många satiner sjuka i förtid, pga det har jag och flera andra uppfödare valt att lägga ner satinaveln. Det har forskats (och forskas fortfarande) en del på satiner i utlandet och jag har fått ta del av en studie som gjorts i Belgien. Desirée har skrivit ihop en sammanfattning på engelska om vad som framkommit i studien och jag har översatt den till svenska. Läs gärna artikeln, titta på bilderna och ha den i åtanke när ni röstar på motionen ang satiner på era årsmöten.

Av S - 16 februari 2010 10:16

Jag har en typ av dröm som återkommer då och då. Det går alltid ut på att jag upptäcker marsvin hemma hos mig som jag inte visste att jag hade, eller som jag hade glömt bort att jag hade. Dessutom bor dessa marsvin ofta trångt och jag har liksom delat upp burar så att de blir pyttesmå så att dessa "okända" marsvin får sitta där och trängas. Inatt blandade jag dessutom ihop en massa marsvin och visste plötsligt inte vem som var vem, några hade även ungar som såg ut att vara 3-4 veckor gamla och jag kunde för mitt liv inte komma ihåg att de hade fötts eller vilka föräldrarna var... För ett kontrollfreak som mig så var det väldigt frustrerande!


Minns särskilt en pe whitehona som jag "hittade" i drömmen, hon hade två creamungar som var 2-3 veckor gamla och jag kunde inte komma på hur de hade hamnat där! Jag har ju inga pew! Sen fick jag i drömmen en svag känsla av att det faktiskt inte var mitt marsvin utan Ankis och att jag bara hade haft honan hemma hos mig för parning och att vi sen hade glömt bort det och att honan hade blivit kvar hos mig. I drömmen tänkte jag att jag måste ju ringa Anki och fråga om det kunde vara så... Så skumma drömmar har jag!


Förmodligen kan just den här drömmen härröra från att jag just nu känner att jag har lite för många marsvin. Visserligen är fem till salu men det känns ändå som för många kvar, det är för många burar i marsvinsrummet just nu. Dock är det ju låååångt kvar innan jag blandar ihop marsvin eller inte minns namnen på dem. ;-) Just nu har jag 19 marsvin varav två är tingade och fem är till salu. Jag känner att det skulle vara skönt att komma ner till 10-12 marsvin igen, som jag hade för ett par år sedan. Det är lagom tycker jag och man hinner pyssla om alla ordentligt. Förmodligen kommer jag att dra ner på marsvinen litegrann. Jag tänker dock inte sälja några av "gamlingarna" utan de får gå kvar och tanken är att bokhylleburen ska fungera som något sorts "pensionärshem". Däremot har jag inga planer på att köpa in någon ny gris och jag ska försöka att dra ner lite på antalet kullar. Just nu är iaf det största kruxet att få sålt de grisar osm faktiskt är till salu. Melba och Crepes t.ex har varit till salu länge och flera har varit intresserade av dem men det har aldrig blivit något köp. Killarna Smoothie och Semifreddo skulle jag förstås också hemskt gärna vilja hitta ett bra hem åt, ett hem där de får mycket uppmärksamhet och där de får springa på golvet ofta så att de verkligen får utlopp för sin nyfikenhet och energi. Det kanske är dags för en Blocket-annons igen...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards