En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under mars 2009

Av S - 6 mars 2009 12:23

Idag är det dagen före utställningen i Valbo. Nonne och Gizelle är hyffsat färdigtrimmade (paniktrimmade då jag började i tisdags...) och Crepes öron är petade och insmorda, klorna klippta och tassarna smorda. Ska börja med badandet nu och får se hur långt jag hinner innan jag måste dra iväg till Valbo för att hämta ut nyckeln till lokalen.


Kokostopp, Citronmuffins och Nonne trivs jättebra ihop. Man riktigt ser hur Nonne trivs med sällskapet, han har ju gått ensam sedan sist han gick med hona och det är ett tag sedan. Nu får han iaf bo med en kompis ett bra tag framöver. :-) 


Just nu har jag tre dräktiga honor som beräknas föda om ca 3 veckor. På Yalima har jag känt fosterrörelser flera gånger men på Calaisa och Elodie har jag inte känt något ännu och då är de ändå ungefär lika långt gågna. Yalima och Elodie är parade med Lucky Me och Calaisa med Yalero. Calaisa kastade ju sin förra (och första) kull och eftersom bebisarna var så himla söta så gjorde jag ett nytt försökmed samma hane. Nu hoppas jag att hon får behålla bebisarna i magen tiden ut.


Efter utställningen imorgon ska jag nog sätta ihop Crepes med Lucky Me och Elodie, eller försöka iaf... Elodie har nämligen visat sig vara en liten bitch, men man vet ju aldrig. Crepes och hon kanske kommer bra överrens. Problemet är att Madeira då blir ensam så jag ska se om jag kan få ihop henne med Calaisa. Madeira är väldigt snäll och undergiven så det blir nog Calaisa som tar kommandot.

Av S - 4 mars 2009 08:56

Nu har Kokostopp och Citronmuffins fått flytta ut från ammma och systrar och in till farbror Nonne istället. Efter mycket kurr och spring råder nu lugn i buren. Citronmuffins flyttar ju snart vidare men Kokostopp och Nonne ska nog trivas ihop tror jag, åtminstone tills Nonne ska gå med hona igen vilket inte är bestämt ännu.


Idag har jag ett möte i skolan på eftermiddagen men i övrigt är det tomt. Eller tomt och tomt... Nog har jag att göra ändå... Måste trimma de grisar som ska ställas i ras i helgen = Nonne och Gizelle samt pet-förbereda Crepes. Måste även plugga materiallära och helst hinna baka något till helgens utställning också. Har redan bakat chocolate walnut brownies som blev extremt goda men tänkte göra lite cupcakes också. :-)


Nej, dags att sätta fart!

Av S - 3 mars 2009 14:13

Kokostopp får stanna trots att han är just en han. Jag kan helt enkelt inte släppa iväg honom, jag är helt såld och förälskad. Han är så söt att jag kan äta upp honom. Men det ska jag förstås inte göra... ;-)


En gång tidigare har det hänt att jag har sålt en mycket älskad och speciell gris pga att hon inte riktigt passade in i min avel, och det ångrade jag länge, länge sedan. Nu tänker jag inte göra samma misstag igen utan Kokos får stanna, nu har jag ju faktiskt plats också i mitt stora, ljusa marsvinsrum! Och så ska han få ställa ut sig i pet och göra fler Kokosbarn så småningom. :-)


Hjälp vad jag är knäpp! ;-)

Av S - 2 mars 2009 09:42

Kokostopp, knappt 4 veckor gammal.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards