En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 22 mars 2009

Av S - 22 mars 2009 14:35

Gårdagen i Kallhäll var trevlig! Jag dömde petclass och det var galet många pettar anmälda så det tog hela dagen. Otroligt hög kvalitet på pettarna och väldigt många småttingar - jättekul! :-)


För mina egna rasdjur gick det bra. Gizelle går i sin mors fotspår och kan numer titulera sig SCh. :-) Dessutom blev hon BIR. Någon placering i finalen fick vi dock inte även om domaren verkade gilla henne skarpt. För Lucky Me gick det också jättebra, kunde man iaf tro på hans bedömningssedel där det stod utmärkt och mycket bra på alla punkter. Utmärkt för åldern fick han som en liten extra kommentar och domaren var mäkta imponerad över att se ett så fint äldre djur (han är ju 3,5 år vilket verkligen inte syns). Men något cert fick han inte... Den tyske domaren var väldigt snål på certen på selfarna och bara 3 av 20 selfar fick cert och då såg jag många fler som var av mycket bra kvalitet och lätt hade fått cert av en svensk domare! Nåja, vi kommer igen, och jag är mycket stolt över Lucky Me som skötte sig bra på domarbordet. Han är lite stissig och rädd fortfarande så jag var orolig för att han skulle flyga av bordet i ren panik men så blev det inte. Han verkade riktigt cool. :-)


Nonne lånades ut till Sofie där han kommer att få göra bebisar med henne golden roan hona, jag hoppas att han ska göra sitt jobb bra! :-)


På hemmafronten har det flyttats om litegrann. Lucky Me fick överta Nonnes plats som lekfarbror till Kokostopp och det funkar okej, lite jagande emellanåt men inget allvarligt. Försökte tidigare i veckan med Åssian men se det gick inte alls. Åssian gillade konstigt nog inte alls sin nya kompis så då får han väl gå själv och tjura då. Eftersom Lucky Me fick byta ut sina damer mot en liten pojkspoling blev ju då Elodie och Crepes ensamma i sin bur. Och det märktes direkt! Crepes såg sin chans att puckla på Elodie när Lucky Me var borta och inte kunde säga ifrån. Elodie är ju högdräktig och borde verkligen inte stressas upp av en jobbig burkompis men jag har inte någon bättre lösning just nu så jag avvaktar ett tag och hoppas att Crepes ger sig. Hon kanske bara vill visa vem som bestämmer och så är det bra sen. Man kan ju alltid hoppas...


Alla dräktiga honor verkar må bra och min oro för Calaisa är borta nu. Hon äter vissa saker med god aptit och vissa ratas helt så jag antar att det bara är lite dräktighetsnojja. Hö och kraftfoder äter hon bra av, hon vilar emellanåt och dricker vatten emellanåt så det går ingen nöd på henne. Burkompisen Madeira blir tvättad lite då och då också och de två tjejerna fungerar överhuvudtaget väldigt bra ihop.


Nu ska jag återgå till materialläran... *suck*

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards