En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under februari 2008

Av S - 25 februari 2008 16:33

Här väntas det och väntas på Leonoras kull. Idag har hon gått 68 dagar och jag är sååå nyfiken på vad som gömmer sig i hennes gigantiska mage!


Helgen som gått har varit lugn och skön. I lördags blev det faktiskt grillpremiär utomhus! Vi åt dock inomhus...Och himla gott var det, nu längtar man verkligen efter sommaren, även om det väl får ses som otroligt lyxigt (eller oroväckande?) att kunna grilla ute i februari... Igår blev det en del pluggande på dagen och så lite träning på kvällen. Nu kommer snart Petri hem och då blir det gym igen.


Har börjat skicka ut ansökningar om sommarjobb nu. Alltid samma vånda och oro innan man vet hur det blir. Även denna sommar kommer ju att gå i arbetets tecken för min del men jag hoppas att jag får någon vecka ledigt iaf. Har även börjat fundera på hur jag ska göra med SM, har hört rykten om att det kommer att bli riktigt kul i år med diverse överraskningar och roligheter så jag vill verkligen åka. Hoppas bara att det går att lösa med ev jobb. Har kikat lite efter boende också och det billigaste verkar vara om man kan fylla upp en hel stuga och dela på det. Antingen 4 eller 6 personer. Några SMF:are som känner sig manade? :)


Har faktiskt börjat trimma inför Kallhäll, tro det eller ej! Men jag har masssssor kvar. Åssian har väldigt grov päls och tycker inte alls att det är roligt att sitta stilla så det blir till att rycka några hårstrån, sen snurra runt ett varv, rycka två hårstrån, snurra ett varv osv... Madeira i sin tur har inte grov päls men däremot MASSOR med päls, helt galet tät och därmed MASSOR att trimma bort. Puh... Den enda som är lättrimmad är lilla fröken Bedelia som har så mjuk och fin päls att man knappt känner den. :)


Nej, nu ska jag titta till Leonora igen.


Av S - 22 februari 2008 15:21

Tack för alla snälla kommentarer ang mitt körkort. Jag är fortfarande i chocktillstånd kan jag meddela. :) Verkligen helt, helt galet! Jag kommer att känna mig alldeles kriminell första gången jag drar iväg själv i bilen ju. ;p Men tänk vilken frihet jag får nu! Kan köra SJÄLV till marsvinsutställningar om jag inte hittar någon att samåka med. Hohoho... :D


Måste förstås tillägga att det är tack vare Petris tålamod och goda vilja som jag lyckades med den här bedriften! Tusen tack för hjälpen älskling! :) 

Av S - 22 februari 2008 11:12

Yep, det är jag det... Kan informera om att jag numer är betrodd att köra bil! Körde upp idag och blev godkänd! Helt galet! Var helt och hållet inställd på att bli kuggad, för det blir ju så gott som alla privatister första gången de kör upp. Men nejdå, mitt körprov blev godkänt och jag får körkortet på posten om en vecka ungefär. Är helt chockad och kan inte riktigt tänka klart, lite dumt för jag måste fixa lite skolgrejjer idag. Får nog börja med att dammsuga för att få ur mig lite energi. ;) Ojojoj...

Av S - 21 februari 2008 07:47

Nej, det gick inte. Imorse när jag gick upp för att mata lillpluttan så låg hon för sig själv på sidan och spretade med benen. Tog upp henne och hon var jättekall och andades väldigt oregelbundet. Efter max en minut hade hon vandrat vidare. Kändes nästan som om hon väntade på att jag skulle komma innan hon gav upp. Kusligt... Så nu finns ingen parvla mer. Vila i frid sötnos!

Av S - 20 februari 2008 21:48

Ska strax lägga mig och läsa lite Industriell organisation... Får bli min kvällslektyr idag. :p Fast jag kanske avrundar med lite Illustrerad Vetenskap också, fick nytt nummer idag i brevlådan. Alltid lika trevligt. :)


Parvlan kämpar på men har nu gått ner i vikt igen. :/ Förstår inte varför för hon äter bra vid matningarna. Har börjat varva de rena mjölkersättningsmatningarna med en gröt gjord på vetegroddar och mjölkersättning och det gillar hon. Det är ju lite "matigare" än bara mjölken, men det kanske är just mjölk hon behöver? Blir hon mätt fortare av gröten så att hon inte får i sig tillräckligt med näring för att växa tro? Vid kvällsmatningen av grisarna la jag fram en bit vitkål framför henne och då började hon knapra på det. Jättebra! Ska försöka få henne att äta bättre med grönsaker så att hon kan äta även i buren. Hö har jag inte sett henne äta någon gång tyvärr. :/ Funderar på att ge henne critical care också, kan det vara en bra idé? Betty är iaf helt återställd nu och äter som hon ska. Skönt! Men utan critical care vette sjutton om dte hade gått, känns bra att veta var jag kan få tag på mer om det skulle behövas någon mer gång.


Är gräsänka ikväll för Petri är på kvartalsmöte med jobbet och ska sova på flott hotell. Men imorrn kommer han hem igen. :) Misstänker att jag kommer att få två kissekattor bredvid mig i sängen inatt. Apropå dessa katter så måste jag säga att vi har haft otrolig tur! Jag har egentligen inte sett mig som en kattmänniska tidigare, det har alltid varit hundar som har gällt mer för mig (men givetvis älskar jag de flesta djur, sann djurvän som jag är), men nog måste jag erkänna att dessa trissetrasser har fångat mitt hjärta helt och hållet. De är så himla goa och snälla och rivs eller klöser oss aldrig. De är alltid redo för kel och man får kramas och gosa (nästan) hur länge man vill utan att de tröttnar. De spinner ofta bara man pratar med dem och de kommer oftast när man ropar på dem. De är aldrig sena att  göra oss sällskap i soffan på kvällarna och de är riktiga livsnjutare! För mig känns de väldiga "okattiga" för vi får faktiskt ta upp dem i famnen precis när vi vill och de protesterar aldrig, annars tycker jag att katter ofta gör precis som de vill och fullständigt struntar i vad deras människor vill. Hur som helst - vi kunde inte ha fått tag på bättre katter iaf! :) 


Nu är det gonatt som gäller! 

Av S - 19 februari 2008 12:04

Hemma och mellanlandar från skolan. Jag kan välja mellan två lektioner i eftermiddag (samma innehåll), den ena börjar 13.15 och den andra börjar inte förrän kl 15.15 Kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska ta... :p Om jag skulle ta den senare hinner jag städa burar innan men det kan jag å andra sidan göra efter om jag går på den tidigare. Humhum... Nej, det blir nog den tidigare, misstänker att de flesta kommer att gå då och det känns inte så kul att vara helt ensam med läraren kl 15.15 ;)


Lilla parvlan lever fortfarande och ligger nu ganska konstant på 55g så lite har ju hänt iaf. Laddade upp med morotspuré, majsvälling och så ersättning igår när vi var och handlade. Morotspuré var mycket populärt hos lilla damen, mycket godare än mjölkersättning! Snart är det dags att mata igen. När jag är hemma försöker jag pyttsa på så ofta det bara går. Fortsättning följer...

Av S - 18 februari 2008 15:55

Nej, det blev inte den sunkiga lägenheten. Vi bjöd aldrig på den ens. Efter mycket velande hit och dit, fram och tillbaka, bestämde vi oss för att avvakta. Vi sitter ju faktiskt inte i sjön och har egentligen ingen brådska med att hitta något så vi fortsätter och håller utkik, nu vet vi ju vart vår ekonomiska gräns går också iom lånelöftet.


Av Bettys ungar återstår nu bara en liten pluttis. Den sockersöta lilla cream/creamag dalmishonan. Och jag handmatar... Och frångår mina principer. :p Men jag har svårt att tro att det kommer att lyckas. Hon står mest stilla på samma ynka vikt på 53-54g (födelsevikt 63g). Emellanåt ser hon slö ut och sitter för sig själv i buren men emellanåt söker hon aktivt upp Betty och kryper in under magen på henne. Betty tvättar henne lite oengagerat ibland men inte mer än så. Betty hade ju mycket mjölk och jag har verkligen försökt få den lilla att dia men det går inte. Hon snuttar på själva spenen men tar aldrig något riktigt tag så att hon kan dia. Nu har jag gett upp på den fronten och Betty har förstås börjat sina vid det här laget. Vi får se väl se hur det slutar, men tyvärr har jag inte mycket hopp.


Leonora blir tjockare och tjockare men verkar må bra och tigger mat som vanligt. *peppar peppar*  Nu har hon drygt en vecka kvar innan det är dags att föda.


En lite rolig anekdot från marsvinsrummet är att singelkillen Audi som just nu bor ensam i en av burarna längst ner i väntan på fru, oftare och oftare får sällskap av katten Daisy. Hon vill gärna ligga i hans bur och Audi verkar inte ha ett dugg emot det utan snarare uppskattar sällskapet. :) Hellre en katt i buren än helt ensam kanske han tänker? ;)


Jag borde börja trimma inför Kallhäll nu men som vanligt skjuter jag väl upp det till sista veckan... :p Den här gången blir det Madeira, self saffron senior (hela 37,5 mån!) och Åssian, self buff senior samt debutanten Bedelia, crested saffron 3,5 mån. Blir spännande! Ska även döma petclass vilket ska bli roligt, det var ett tag sen nu. Hade gärna själv ställt i pet men det får vänta till valbo, då ska godingen Pannacotta få följa med. :) 


Av S - 15 februari 2008 15:56

Bankbesöket igår gick bra, det var inga problem alls att få lån för oss så det var ju skönt. Nu har vi fått ett lånelöfte och vet i vilka prisklasser vi kan leta. Men besöket gav oss också lite fler frågetecken vad gäller den sunkiga lägenheten vi har varit så sugna på... Hyran på den är högre än på en dyrare lägenhet men vi har ändå tyckt att det nog är värt det. men nu vet vi inte. Efter att bankkvinnan hade skrivit ut två olika kalkyler - en på ett lån på 400 000 med 3500:- i hyra och en på ett lån på 700 000 med 2500:- i hyra kunde vi se att månadskostanden skulle bli densamma. Tidigare har vi i princip sorterat bort lägenheter som har kostat så mycket som 700 000:-, oavsett vilken hyra de har haft. *suck* Inte lätt det här! :/ Idag hade det kommit ut en kanonfin trea på hemnet, helt i min smak och vi hade inte behövt renovera ett dugg (enligt mig), både pris och hyra är låga men naturligtvis finns det ett krux... Den har ingen balkong. :( Men med en balkong hade priset säkerligen stigit med minst 100 000:-. På söndag är sista buddag på den sunkiga lägenheten så tills dess måste vi bestämma oss hur vi vill göra. Beslutsångest! Det är ju inte precis som att välja yoghurtsmak... :p


En av Bettys bebisar dog igår och jag tror att två till kommer att vandra vidare snart. Två bebisar är fortfarande hyffsat pigga och jag har haft Betty uppe i knät och låtit dem dia men det är bara den ena som vill ta tutten själv. Betty har iaf mjölk så de har alla chanser att få mat i sig om de vill. Ska ta upp Betty och bebisarna och hjälpa dem dia med jämna mellanrum tänkte jag så får jag se hur de tar sig. Funderar på att frångå mina principer och köpa ersättning att ge dem emellanåt också för att hjälpa dem på traven... Åtminstone den ena av dem har ju iaf viljan att dia och kanske bara behöver en liten extra puff i starten för att ta sig? Håll tummarna!


Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards