En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under augusti 2010

Av S - 20 augusti 2010 19:57

Ett lite gladare inlägg... Chokladbiskvi är verkligen en frisk fläkt i marsvinsrummet. han är snabb som en vessla och springer som en iller på golvet. ;-) Han utnyttjar verkligen ytorna får man säga, han har inga tveksamheter alls till att lämna påslakanet och ge sig ut på hala golvet. Om marsvin kan ha ADHD så tror jag att Chokladbiskvi har det. ;-) Se bara själva...


Chokladbiskvi from Sophie Eberhorn on Vimeo.







Av S - 20 augusti 2010 15:25

Fy fan...  Har precis tagit bort två av Vanillas bebisar. Inte bara lilla saffrontösen alltså utan en av buffarna också! :-( Och två små marsvinsbebisar efter varandra är alldeles, alldeles för mycket även om jag vet att det var det enda rätta att göra.  


Lilla saffronhonan var ju väntat, det gick helt enkelt inte längre. Trots mitt matande gick hon inte upp i vikt utan låg kvar på 42-43 gram. Hon såg inte heller frisk upp, så liten och ynklig. :-( Men buffhonan då... Ja, jag hörde ett konstigt ljud från buren, som om någon rosslade något fruktansvärt. Min första tanke var att det var saffronbebisen som fått lunginflammation pga mjölk som kommit i lungorna men det visade sig vara en av buffhonorna (hon med pälsriktningsfel) som satt och fnyste och snörvlade. Ur nosen kom det bubblor med skummigt slem och hon fnös och rosslade. Jag torkade bort det men det kom hela tiden mer. Hon "hulkade" även emellanåt som om hon hade något i halsen, men jag tror att det bara var slem för på slutet kom det även skummigt slem ur munnen. :-( Jag försökte suga ur näsan på henne med en liten milliliterspruta och när inte det gick så försökte jag t.o.m suga ur slemmet själv med munnen (Uäck! jag vet! men vad gör man!) men inte heller det hjälpte. Jag petade med en tops i munnen/svalget på henne men fick inte upp något (om det nu skulle ha varit något som satt fast). Jag försökte även slunga henne för att få upp slemmet, det brukar funka bra på nyfödda bebisar som rosslar pga fostervatten men det hjälpte inte nu. Hon andades jätterossligt och jag har ingen aning om vad som hade hänt. Bara några minuter tidigare var hon helt som vanligt! Jag satte ner henne i buren i hopp om att det skulle gå över men det gjorde det förstås inte. Hon andades jättetungt och nytt slem kom hela tiden, hon såg verkligen alldeles för eländig ut och mådde inte alls bra. Hon satt bara stilla i buren och rörde sig ingenting, inte ens när mamma kom i närheten gjorde hon några försök att gå dit för att dia. I vanliga fall är det full fart på henne så något var väldigt, väldigt fel.


Efter att ha övervägt veterinärbesök och kommit fram till att de inte skulle kunna göra något för att hjälpa en så liten bebis (83 gram) så tog jag mitt förnuft tillfånga och tog bort henne. Hemskt!  


Det känns verkligen som ett stort frågetecken och jag kommer att hålla stenkoll på de andra bebisarna nu så att det inte är något konstigt smittsamt..? Någon som har varit med om något liknande.

Av S - 19 augusti 2010 12:08

Det här är väl ändå en god anledning till att INTE behöva bädda sängen? Jag kan ju inte schasa iväg de små stackars trötta kissarna...


 

Av S - 18 augusti 2010 15:40

Nu har jag äntligen uppdaterat hemsidan. Det var på tiden... Än en gång. Tänk när jag precis hade gjort hemsidan, då var det minsann uppdateringar flera gånger i veckan! Nu får man vara nöjd om jag uppdaterar en gånbg i halvåret. *skäms* Ska verkligen försöka bättra mig, känns som om det är helt meningslöst med en hemsida om den inte hålls uppdaterad liksom.


Lilla saffronhonan hänger med fortfarande men ökar inte i vikt som jag vill. 43 gram har hon legat på konstant nu sedan igår. :-/ Jag fortsätter att mata men tydligen räcker det inte för att hon ska lägga på sig. Nu tycker jag dessutom att hon har börjat äta mindre vid varje matningstillfälle. Och Rosmarin väger idag 197 gram, man tycker ju att hon kunde dela med sig av sisådär 50 gram till lilltjejen... :-p Vi får väl se var det här slutar.


Mötet som jag skulle på idag gick bra men blev väl inte riktigt som jag trott kanske. Det handlar alltså om en doktorandtjänst som jag har sökt här på högskolan. Men pga diverse omständigheter och ovisshet från skolans sida så kommer jag att bli projektanställd till sista januari och sedan förhoppningsvis bli anställd som doktorand därefter. Det känns pirrigt och spännande men också väldigt läskigt! :-O

Av S - 17 augusti 2010 08:30

Den ena av de två små bebisarna hade somnat in inatt trots min stödmatning. :-( Jag såg igår att hon var väldigt slö emellanåt men hon åt ändå med god aptit så jag trodde nog inte att hon skulle somna in sådär bara. Lilla saffronbebisen, som är den andra svaga bebisen, lever fortfarande och jag matar på. Ska köpa modersmjölkersättning idag och blanda med fortimelen. De andra tre bebisarna är pigga och friska.



Idag ska jag till frisören, det är verkligen på tiden! Minns inte ens när jag var där sist och mina hårtoppar är rejält kluvna. Känns som bra tajming att fixa till håret nu eftersom jag ska på ett möte som kan avgöra min framtid imorgon. Spännande! :-)

Av S - 16 augusti 2010 13:46

Två av Vanillas bebisar är klena och mår inte så bra, det är två av de minsta och nu är de nere på 41g bara. :-/ Jag har börjat stödmata med fortimel så får vi se om de tar sig och orkar konkurrera om maten. Tyvärr hjälper inte Nellike Vanilla med sina bebisar utan hon matar bara sin egen lilla tjockis Rosmarin.


Rosmarin växer iaf så det knakar och väger nu, 1 vecka gammal, 176g. En riktig liten dunderklump är hon! I jämförelse med Vanillas bebisar ser hon verkligen groteskt stor ut. Fotade henne och Vanillas lilla saffrontös med pälsriktningsfel tillsammans och det är nästan omöjligt att tro att det bara skiljer fem dygn mellan dem. :-/


   

Av S - 14 augusti 2010 19:23

Anledningen till att vi åkte till Uppsala idag var för att möta upp C och lämna tillbaka Imperio som nu har gjort sin plikt här hos Leanna. ;-) Hon är nu dräktig och Imperio fick åka tillbaka hem igen. Tusen tack för lånet C! Nu hoppas vi på söta bebisar! :-)


När vi ändå var i Uppsala så passade vi på att gå på den stora loppisen på Vaksala torg som är varje lördag och så åkte vi till mina gamla kvarter i Eriksberg och picknickade i Hågadalen. Tyvärr var det alldeles för varmt så vi fick rätt snabbt ge upp och åka och köpa varsin glass istället. Jisses vad varmt det har varit idag! 32 grader visade bilens termometer när vi lämnade Uppsala vid 16-tiden. När vi var på väg hem igen från Eriksberg så såg vi att det var American Car Show i Slottsparken så vi stannade till där och gick runt och kikade lite på bilarna. En väldigt mysig dag i min gamla hemstad med andra ord! :-)

Av S - 14 augusti 2010 18:41

Nu har Vanillas bebisar anlänt! Vi har varit i Uppsala hela dagen och när vi kom hem nu så satt där inte mindre än fem bebisar under ett av husen! Och vet ni vad, alla är honor! Tyvärr har de två sötaste pälsriktningsfel i form av virvlar långt bak på ryggen och den ena av dem har även dubbla veck. De andra fyra har inga veck alls, konstigt... Fyra buffar och en saffron blev det, alla self förstås. Vikter mellan 53 och 81g. Saffrontösen som har pälsriktiningsfel på ryggen är så galet söt och näpen. Bilder kommer förhoppningsvis imorgon.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards