En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av S - 6 augusti 2010 09:05

Nu börjar det dra ihop sig för Nellike att föda. Hon har nu gått 65 dygn på dräktigheten och jag blir inte klok på hur många bebisar hon har. Först var jag säker på att det bara var en bebis men nu tror jag att det kan vara två. Den/dem känns iaf rätt stora så jag hoppas att allt går bra vid födseln. Vanilla har ytterligare några dagar kvar innan det är dags för henne men hon är mycket större och tyngre och magen är full med bebisar så där är det svårt att känna hur många de är. Förmodligen 4 stycken.


Igår skickade jag in reggen på Gizelles döttrar... De har redan hunnit bli fyra veckor och jag hade helt glömt bort att regga dem! Men nu är papprena iaf ivägskickade. Jag kommer nog inte att spara någon bebis ur den här kullen. Selfhonan Qumina kommer att flytta till Pulmu i Finland i samband med Nordiska och den andra selfhonan Qelise är till salu tillsammans med sin mamma Gizelle. Jag har alltså beslutat mig för att sälja Gizelle. Hon är tagen ur avel nu och ska inte få några fler kullar utan bara få bli mycket ompysslad och leva ett gott pensionärsliv. Tyvärr kan jag ju inte spara alla grisar som jag skulle vilja, då skulle jag svämma över till slut så efter mycket funderingar kommer jag att sälja Gizelle. Och eftersom hon kan vara ganska dominant mot andra honor så tänkte jag att det passar bra att hon får flytta tillsammans med sin dotter. Det finns redan en intresserad köpare så vi får se om det blir så att tjejerna flyttar dit. :-)Den tredje honan, crestade Quinta, kommer jag förmodligen också att sälja. Jag har skickat iväg ett mail till en uppfödare som har stått i kö på en crestad buffhona länge nu och erbjudit henne Quinta men jag har inte fått svar därifrån ännu. Vi får väl se hur det blir.


Nytagen bild på Gizelle och dottern Qelise:

  



Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards