En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under april 2010

Av S - 12 april 2010 11:16

Nu sitter jag på skolan och håller på med mitt exjobb. Hade möte på företaget tidigare idag men det var snabbt avklarat så nu sitter jag här och läser och översätter jobbiga texter. :-p


Petri åker till Holland idag för att gå en kurs i kulbombning, han kommer inte hem igen förrän på torsdag kväll så jag är alltså gräsänka i många långa dagar. Tråååkigt! Ikväll drar jag till Bollnäs för att hälsa på min bror, hans sambo och lilla Jonas. :-) Faster har förstås köpt en påskpresent till Jonas som han ska få nu, lite försenat sådär. Eftersom det är kläder så började jag känna att det var dags att han får dem nu, annars hinner han väl växa ur dem innan han ens har fått dem. ;-p Han växer ju så det knakar! Ska försöka hinna baka något att ta med mig upp också så att vi har lite att fika. :-)


Igår blev det en 6 km löprunda igen, tror att det är 5:e i ordningen nu för min del. Och det börjar faktiskt gå lättare! Första två kilometrarna är riktigt jobbiga men sen släpper det och jag är inte helt slutkörd när vi är färdiga så det bådar ju gott. :-) Men någon entusiastisk löperska blir jag nog aldrig... Tur att det bara är Petri som måste springa Lidingöloppet, jag hade aldrig fixat det!


Det börjar bli dags för Vanillas bebisar att flytta hemifrån också. Pimientos matte kommer och hämtar honom på torsdag och Pimenta ska väl också flytta så småningom när transporten är löst. Någon som ska till Göteborg snart? Och kvar till salu är förstås Piripiri, lilla sötkillen! Han och Kokostopp kommer verkligen jättebra överrens och Kokos är så glad över sitt sällskap så det känns nästan elakt att låta Piripiri flytta. Fast Kokostopp ska ju kastreras så småningom och då får han det ju ännu roligare när han får bo med honor! :-)


Nej, nu ska jag fortsätta plugga...



Av S - 9 april 2010 14:37

Idag har Leanna gått 58 dygn på dräktigheten. Om knappt två veckor är det alltså dags för bebisar! :-)Hon väger nu 1186 g och innan hon blev dräktig låg hon på ca 950 g, så hon har alltså ökat ca 240 gram hittills.


Hur många bebisar tror ni att hon får?


 

Av S - 7 april 2010 12:02

Det är bara att konstatera att jag inte kan koncentrera mig på att arbeta med mitt exjobb här hemma. I fortsättningen, med start imorgon, får jag helt enkelt se till att åka till skolan för att sitta där istället. Det finns alldeles för mycket som distraherar hemma. Kanske någon marsvinsbur behöver städas? Jag bara måste ju få surfa runt lite på de bloggar jag följer, eller hur? Och nu kom visst posten också, undrar om det kom något kul! Men vänta nu - visst behövde marsvinen få några klor klippta just precis nu! :-p Inte alls bra... Men idag har jag ju en anledning att vara hemma iaf eftersom jag väntar på att de ska komma och leverera vårt nya kyl/frysskåp! Vi beställde det för snart två veckor sedan och nu äntligen ska vi få hem det! Det kommer att bli så snyggt och praktiskt! :-)


Eftersom jag fick för mig att städa marsvinsburar tidigare (ja de skulle förstås städas idag men jag hade ju kunnat plugga klart för idag först...) så passade jag på att flytta ut Piripiri och Pimineto från mamma, systrar och burkompisen Nellike. Istället fick de varsin trevlig farbror att kampera ihop med. :-) Piripiri fick flytta ihop med Kokostopp och Pimiento med Lucky Me. Oj så roligt gammelgubbarna tyckte att det var! Till och med gamla Lucky Me som blir fem år i höst gjorde några små popcornskutt tillsammans med sin lille pojke. :-) Nu är det lugn och ro i burarna och småkillarna verkar trivas med sina farbröder. Enda kruxet är väl att Kokostopps kraftfodergiva är kraftigt ransonerat (han får bara några smulor kornkross varje morgon, mest för att få något när alla andra får) och det passar ju inte direkt en växande liten hanes behov. Jag får se hur jag ska lösa det, kanske får ta ut Kokostopp medan Piripiri äter på mornarna. Piripiri är förresten fortfarande till salu! Han är en supermysig liten kille som är stor och stadig. Han verkar bli en mycket trevlig liten kille och nu när han bor med mysfarbror nummer ett så lär han ju inte bli mindre tam direkt. De är så söta tillsammans, båda rödögda och med jätteblaffor till öron. :-)


Nej, om man skulle ta och rensa gamla kylskåpet. Det måste ju göras idag iaf...

Av S - 6 april 2010 12:03

Sitter i skolan nu och har precis ätit lunch, strax ska jag fortsätta med mitt exjobb... Har haft möte på företaget på förmiddagen och det gick bra, nu vet jag ungefär vad jag måste sätta mig in i.


Åkte förbi återvinningen på väg till skolan från företaget men det var en gigantisk kö av bilar utanför så jag gav upp. Mitt på dan!? Jobbar inte folk? Mycket äggskal och påskäggsrester som ska slängas antar jag... ;-p


Leanna har nu bara två veckor kvar på dräktigheten och magen är så rund och fin så. :-) Jag tror att hon får tre eller fyra bebisar. Hoppas, hoppas på att det blir riktigt söta pettisar, gärna rödögda. :-) Jag skulle vilja ha en sött typad crested saffronargente/saffronhona tack.

Av S - 2 april 2010 22:44

Barnvaktningen i onsdags gick utmärkt. M var så snäll så och låg och kikade på mig ett tag innan han somnade på mitt bröst. *mys* :-) När mamma M kom tillbaka igen drog vi iväg på en liten lunch på stan, jättetrevligt!


Idag har det inte direkt varit någon inte-göra-någonting-vilket-man-ska-på-långfredagen-dag utan vi har varit ner på stan en sväng (skönt att de faktiskt har öppet även på långfredagen nu för tiden!) och sedan var vi och käkade med pappa som kom på lite påskbesök! Tusen tack för middagen och påskägget med innehåll pappsen! :-) Pappa hade även med sig en bunt gamla kort från när jag var sisådär 10-14 år, jisses... Men himla kul att ha kvar förstås. Nu på kvällen har vi kollat på talang och svullat ännu mer godis. Det står mig nästan upp i halsen nu... Urk. :-p


Förresten så fick jag veta häromdagen att Jonah och Kian har fått ett nytt hem som verkade bra enligt tidigare ägaren. Jag fick kontaktuppgifterna till den nya familjen men mailadressen verkar inte funka så jag ska ta och ringa dem här någon dag för att höra mig för lite hur det går osv.


Nu har det också blivit bestämt att lilla Pimienta flyttar till Krokas uppfödare Felicia så småningom. Det innebär att det bara finns en bebis kvar till salu i senaste kullen, nämligen crestade saffronkillen Piripiri. Han är en jättemysig liten kille som är stor och rejäl och säkert kommer att kunna bli en riktig petstjärna. :-)


Här nedan ser ni ett litet bildcollage på honom.


 

Av S - 1 april 2010 10:16

Jag har uppdaterat hemsidan! Det var verkligen på tiden... *skäms*

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards