En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under mars 2010

Av S - 23 mars 2010 08:56

Igår brunstade Tosca igen. :-/ Och jag vet inte om hon blev parad av Nonne, jag kunde inte hitta några jättetydliga spår på det men skrev iaf upp datumet för framtida bruk.


Leanna däremot är helt klart dräktig med Chippen. :-) Så roligt att att Chippen hann para henne och att det tog på första försöket. Hon har en liten, gullig bebismage just nu men så är det också rätt lång tid kvar också.


Vanilla är en supermorsa som låter sina ungar dia mest hela tiden, de tar sig ju fram överallt också så inte ens uppe på hustaket kan hon få vara ifred (som synes i inlägget här under), de vill dia även där och det får de förstås. Hon är jätteduktig! :-)

Av S - 22 mars 2010 13:44

Vanilla hälsar att det går lika bra att mata bebisar under huset...


 

...som huset! ;-)


 

Av S - 20 mars 2010 14:09

Igår var en rätt så hektisk dag. Först vara i skolan hela dagen för att skriva på en rapport tillsammans med mina två gruppmedlemmar. Därefter till tågstationen för att möta upp Crepes, hem med henne. Sedan iväg till Bollnäs för att fira min lillebror som fyllde 20 år igår(grattis lillebror!). Det blev bara en snabbvisit med smörgåstårta och fika och lite Jonas-gos eftersom mina Petris föräldrar skulle komma på kvällen. Det är första gången som de hälsar på oss sedan vi flyttade ihop! Så väl hemma i Gävle igen väntade god middag med Petri och svärföräldrarna. Mycket gott och trevligt. :-) Idag har vi haft lite rundvandring i Gävle, gått lite på stan (jag köpte en vårjacka) och fikat. Nu pausar vi en sväng (Jag och Petri hemma och svärföräldrarna på sitt hotellrum) för att sedan käka middag ute lite senare. De åker hem redan imorgon så det blev en kort men intensiv helg med andra ord! :-)

Av S - 20 mars 2010 13:59

Igår kom Crepes hem igen. Det gick ju inte bra att sätta ihop henne med de två skinnyhonorna som det var tänkt att hon skulle få bo med så jag tog hem henne igen. Väl hemma igen satte jag ner henne direkt i bokhylleburen där hon bodde tidigare. Jag var beredd på en hel del tjaffs och trodde nog att jag skulle behöva ta ut alla grisarna på golvet och ev bada dem också för att få det att funka. Men inte då, konstigt nog (för marsvin brukar ha extremt kort minne vad gäller att komma ihåg sina gamla burkompisar) så gick det hur bra som helst från första stund. Inte ett enda tandklapprande har jag hört. Alla gamla burkompisar var fram och nosade på Crepes och sedan var det bra. "Jaha, hej, är du tillbaka!" verkade det som om de tänkte. :-)


Verkligen skönt att det gick så himla smidigt och det har nu fått mig att bestämma mig för att Crepes inte längre är till salu. Hon får stanna här resten av livet med den flock som hon verkar trivas bäst i. Förmodligen hade crepes inte alls någon lust att byta burkompisar utan ville bo med sina gamla, vanliga, trygga kompisar och inte några nya, alldeles nakna marsvinstjejer. ;-)

Av S - 17 mars 2010 21:57

Nu är jag inne i en sån där våg med massor av marsvinsspekulanter på samma gång! Det är så konstigt att folks marsvinsintresse går så tydligt i vågor. Bara senaste veckan har jag fått flera samtal och mail från folk som är intresserade av att köpa marsvin av mig. Dock har jag ju inte så mycket till salu just nu men det är ju alltid kul med intresse. :-)


Lille Pimento som än så länge bara är en vecka gammal blev tingad idag och kommer att flytta till en vuxen marsvinshane så snart han blir leveransklar. Sen har vi lilla Pimpinella som blir kvar här och så Piripiri och Pimienta som är otingade än så länge. Men förmodligen inte så länge till med tanke på alla spekulanter. :-)


Ikväll myste jag med tre av marsvinen i soffan framför Drömmen om Italien. Inte all atre på en gång utan en i taget förstås. Kokostopp var först ut och han är ju verkligen en riktig myskille, han slpappnar av direkt och lägger sig med hakan platt emot mig medan jag masserar öronen på honom. Myspys tycker han! Som tack får jag en och annan puss på munnen om jag plutar med läpparna. ;-) Sen var det Yalimas tur, hon är inte riktigt lika avslappnad utan vill gärna se sig omkring. Sist ut var Tosca som ju också är en stor favorit, hon står alltid och hänger vid burkanten när man kommer in till marsvinen så det går liksom inte att undvika hennes söta tryne. :-) Tosca kröp upp med huvudet mot min kind och låg där som en liten räka ett tag, sen tyckte hon att det räckte med mys.


Sen blev det kvällsmat, vitkål och paprika blev det idag. Tidigare har de alltid fått morötter också varje kväll men jag har börjat ransonera det litegrann eftersom det är rätt så sött och mina grisar inte direkt är några smala typer... :-p Och som alltid när jag har sålt många marsvin på kort tid så skär jag upp alldeles för mycket grönsaker, jag glömmer liksom bort att de inte är så många längre. Just nu bor det 12 vuxna grisar + 4 bebisar och så kommer ju Crepes hem igen på fredag också.


Av S - 16 mars 2010 19:05

Vanillas bebisar växer så det knakar och är så pigga och påhittiga! :-) Flera av dem hoppar lätt som en plätt upp på hustaket via den tegelsten som står bredvid och där uppe är det förstås jättespännande och roligt att vara. Det bara spritter i dem när de studsar runt där uppe. Hur söta som helst. :-)


De är dessutom riktiga matvrak så om de inte sitter under magen på mamma så sitter de i matskålen eller knaprar på ett vitkålsblad.


Sen har de ju fått namn också! Liksom i N-kullen blev det kryddnamn eftersom änglapappa Krokas namn betyder saffran. Crestade saffronkillen heter därför  Piripiri, self buffhanen heter Pimento, self buffhonan Pimienta och self saffronhonan Pimpinella.


Piripiri och Pimpinella äter kornkross.


Piripiri mumsar. :-)



Fast mammas mjölk är ändå bäst!

 

Av S - 16 mars 2010 18:58

Usch vilken förkylning jag åkte på! Igår var jag helt däckad på kvällen, mådde verkligen uruselt och fick till på köpet migrän som inte vill ge med sig trots tablett. :-( Vi gick och la oss tidigt och när jag vaknade imorse var huvudvärken som tur var borta - så skönt!


På fredag kommer jag att få tillbaka Crepes igen, det funkade tyvärr inte att sätta ihop henne med de två skinnysarna. :-/ Trots att allt gjordes enligt konstens alla regler så fortsatte Crepes och den jämnåriga skinnyhonan att mucka (ingen ville ge sig) och Crepes jagade runt den yngre honan hela tiden. Jättetrist men inte så mycket att göra åt. Så på fredag kommer Crepes förmodligen tillbaka och då får vi hoppas att det går bra att sätta tillbaka henne med hennes gamla burkompisar igen. Sen får hon nog bli kvar här om det inte blir så att hon säljs med någon annan hona härifrån så småningom så att jags äkert vet att de funkar ihop.


Från Smoothies och Semifreddos nya familj har jag inte hört något ännu så jag antar att det går bra med killarna. :-) Men bara för att jag städade undan deras bur idag så kommer de väl tillbaka snart igen... ;-p

Av S - 13 mars 2010 22:44

Ujuj... Nu är det en trött Sophie som bloggar. Sov knappt något alls inatt, vi gick väl till sängs strax före halv tolv och sedan vaknade jag vid 3-tiden och sov jätteryckigt ända till kl 5 då jag i princip gav upp och låg och klappade på Siri istället tills klockan ringde. ;-p Vet inte om det var mitt onda tandkött (visdomstand som spökar) som störde min sömn eller om det bara var natten-före-utställning-stress. Nu har jag iaf precis tagit en varm dusch efter melodifestivalen. Hann inte hem från årsmöte + styrelsemöte innan melodifestivalen började utan missade första numren. Och sen började tvn hacka igen. Jag blir GALEN! Startade om digitalboxen och då funkar det plötsligt inte alls, kom bara upp ett felmeddelande om att jag skulle prova att starta om boxen. Vilket jag gjorde sisådär fyra gånger utan resultat. Då började jag gråta. Trött som en gnu men fortfarande med en massa stress i kroppen efter utställningen, ont i tandköttet och så får jag inte se melodifestivalen! Det blev liksom för mycket... Men så kom jag på att det ju faktiskt går att titta på en del kanaler genom det vanliga marknätet! In med antennsladden och tjoff så fick jag se sista artisten iaf och omröstningen. Jag torkade tårarna och åt nybakat bröd som Petri hade gjort idag. :-) Dessutom tycker jag att det var en helt okej låt som vann.


Utställningen då... Tja, förutom all stress och allt roddande för att få allt att gå ihop så gick det väl väldans bra! :-) Det kändes som om det flöt på rätt bra. Självklart krockade massor så domarna fick styra om bedömningsordningen allt eftersom men det är väl som vanligt vid dubbelutställningar... Jag ställde ju Nellike i ena BIS:et och Meya i andra. Nellike fick 88p, cert och blev BIR-jr (enda selfen) och Meya fick 89p, cert och blev BIR-jr (enda selfen). Dessutom fick Meya en BIS-jr 4:e placering! Jag visste väl att hon skulle gå hem hos domare M. :-) Det enda hon hade att klaga på var öronen som är lite lätta. För Gizelle gick det väl helt okej också, hon fick bra poäng men det fanns andra i klassen som var bättre så det blev inga topplaceringar.


Crepes och Odelia påbörjade sina resor mot nya hem och under kvällen hade jag fått mail från Crepes nya matte om att hon var framme och mådde bra. Odelia får övernatta hos L&C innan hennes matte hämtar henne imorgon.


Och det nästan bästa av allt idag... :-) Smoothie och Semifreddo har fått ett alldeles eget jättemysigt och bra hem. De har dock inte flyttat ännu utan gör det imorgon eller på onsdag. Det ska förberedas lite inför deras ankomst först bara. Deras lillmattar var jättesöta och pålästa och jag är säker på att det kommer att bli kanon för killarna med ett hem där de får all uppmärksamhet - det förtjänar dem!


Jag har vägt Vanillas bebisar nu på kvällen och de har nu passerat sin födelsevikt allihop så det verkar som om alla kommer att klara sig. :-)


Nej, nu ska jag slänga mig i soffan och zappa lite tills ögonen faller ihop... Petri är inte hemma utan är iväg och spelar poker så han ramlar nog inte in förrän sent. Trist att gå och lägga sig själv men, men, jag vaknar nog när han kommer hem sen.


Tusen tack alla hjälpsamma människor för en trevlig och lyckad utställning!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards