En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 20 mars 2010

Crepes är hemma igen

Av S - 20 mars 2010 13:59

Igår kom Crepes hem igen. Det gick ju inte bra att sätta ihop henne med de två skinnyhonorna som det var tänkt att hon skulle få bo med så jag tog hem henne igen. Väl hemma igen satte jag ner henne direkt i bokhylleburen där hon bodde tidigare. Jag var beredd på en hel del tjaffs och trodde nog att jag skulle behöva ta ut alla grisarna på golvet och ev bada dem också för att få det att funka. Men inte då, konstigt nog (för marsvin brukar ha extremt kort minne vad gäller att komma ihåg sina gamla burkompisar) så gick det hur bra som helst från första stund. Inte ett enda tandklapprande har jag hört. Alla gamla burkompisar var fram och nosade på Crepes och sedan var det bra. "Jaha, hej, är du tillbaka!" verkade det som om de tänkte. :-)


Verkligen skönt att det gick så himla smidigt och det har nu fått mig att bestämma mig för att Crepes inte längre är till salu. Hon får stanna här resten av livet med den flock som hon verkar trivas bäst i. Förmodligen hade crepes inte alls någon lust att byta burkompisar utan ville bo med sina gamla, vanliga, trygga kompisar och inte några nya, alldeles nakna marsvinstjejer. ;-)

 
 
Felicia

Felicia

20 mars 2010 20:50

Det kan absolut vara så att hon vill bo kvar hos dig & grisarna, det var väl i senaste MM det stod något om sånt till och med? :-) Skönt att allt gick bra!

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Gisela

Gisela

21 mars 2010 09:26

Har funderat en del på det där med att marsvin inte verkar komma ihåg varandra. Jag tror visst att de gör det man märker ju tydligt att de känner igen sin miljö när de varit borta och kommit hem igen. Varför skulle de inte känna igen sina kompisar som ju är viktigare? Jag tror de gör det men att de lever så mycket i nuet att de struntar i att hälsa och genast går på det vesentliga, nämligen att göra upp rangen igen. Ofta har det ju hänt något med djuren när någon varit borta de kan ha växt eller den som kommer tillbaka är full av maktlystna dräktighetshormoner. Relationerna och förutsättningarna mellan djuren är helt nya och de utgår från det nya läget. För oss som ser det hela utefrån ser det ut som de inte känner varandra men jag är övertygad om att de gör det mycket väl. I Crepes fall hade inget ändrats, ranglistan behövdes inte skrivas om, hennes plats i flocken fanns kvar att bara kliva in i det behövdes inget tjafs. Så tror i allafall jag att det fungerar.

Kul att Crepes får stanna, hon är ju SÅ söt och verkar vara en go dam.

http://svinkonst

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards