En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under mars 2010

Av S - 11 mars 2010 19:07

Nu har bebisarna definitivt piggnat till! De far som små projektiler där inne i buren om man går fram till buren för snabbt och skrämmer dem. ;-) De rör sig även i hela buren även utan att man skrämmer dem, de följer liksom med Vanilla om hon går iväg till andra sidan och det är ju jättebra. De har inte tappat särskilt mycket i vikt heller så jag tror att de äter duktigt. Idag hittade jag till och med lilla crestade saffronhanen sittandes i matskålen och knaprandes (eller snarare sugandes kanske) på kornkross. :-) Sötisen!


Idag blev det bestämt att även Crepes flyttar på lördag! Hon ska bli kompis med två skinnyhonor är det tänkt och jag och hennes blivande matte hoppas förstås att det ska gå bra. Det brukar ju gå bra bara man har tålamod och lite is i magen så jag håller tummarna. Skulle det absolut inte gå så får hon naturligtvis komma tillbaka hit igen. Det känns som om marsvinsbeståndet minskar i ganska snabb takt här hemma nu, och det känns faktiskt skönt. Om Smoothie och Semifreddo kunde få ett bra hem på lördag de också så vore det verkligen perfekt!


Nej, nu ska jag baka cupcakes inför utställningen på lördag!

Av S - 10 mars 2010 15:23

Ha! Är jag bra eller bra på att gissa när kullar ska anlända? ;-) Jag visste väl att de skulle komma igår eller idag. :-) Dock hade jag fel på antalet för Vanilla fick hela fyra ljuvliga bebisar! När jag kom hem från skolan för en stund sedan så satt de där alldeles rentvättade, torra och utan ett spår av blod i buren. Vanilla har skött sig exemplariskt och fick ett stort knippe bladpersilja som belöning. Bebisarna verkar allihop väldigt lugna och slöa men de är stadiga på benen så jag hoppas att de bara är trötta efter förlossningen.


Så här blev utdelningen:

  • Hona, self buff, 63 gram - jättesöt och näpen liten tjej, dock den minst typade i kullen tror jag. Kommer att bli till salu.
  • Hona, self saffron, 69 gram - jättefin hona som jag kommer att spara om hon klarar sig.
  • Hane, self buff, 89 gram - toksöt stor och maffig hane! Så attans, attans synd att han har ett öronveck... Annars hade han stannat men nu kommer han att bli till salu.
  • Hane, crested saffron, 98 gram - har lite vitt i cresten så han är inte utställningsbar i ras, i övrigt en jättesöt och maffig hane med bamsestora öron. :-) Kommer förmodligen att bli till salu.

Så tyvärr Felicia - det blev bara en crestad saffronhane, ingen hona. :-/



Bebisarna i magen, bilden är tagen igår.


  Från vänster: crestade saffronhanen, self saffronhonan, self buffhonan och self buffhanen.


Alla bebisarna i profil. Buffhanen överst till vänster - visst är han helt gudomligt söt!

Av S - 8 mars 2010 10:37

Helgen bara svischade förbi i vanlig ordning! Vanilla är nu inne på ca dygn 66 och har öppnat sig en hel del. Hon äter också bättre nu och har ökat i vikt de senaste dagarna trots att jag har minskat lite på stödmatningen. Hon verkar må bättre tack och lov! :-) Jag tror inte att hon kommer vänta ända till på fredag med att föda utan jag tror faktiskt att de kommer redan imorgon eller på onsdag. Och så tror jag på tre bebisar. :-) Vi får väl se om jag får rätt...

Av S - 5 mars 2010 11:52

Strax ska jag vinka av Melba. När som helst ringer "transportören" och då åker jag iväg för att möta upp honom och överlämnar Melba. Sedan bär det av norrut för henne, närmare bestämt till Sundsvall där hennes nya familj hämtar henne och åker hem till Ånge där hon ska få två små honor som sällskap. Hoppas att allting kommer att gå bra bara. Det känns lite jobbigt att släppa iväg ett vuxet marsvin måste jag säga, Melba har ju bott här hela sitt liv, nu är hon iofs bara 9 månader men ändå. Men det blir nog bra och förhoppningsvis kommer jag att hålla en nära kontakt med köparna även framöver.


Ikväll kommer Petri syster på besök, hon blir kvar hela helgen så det ska bli kul att umgås med henne. :-) Vi får väl se vad vi hittar på för något.

Av S - 4 mars 2010 15:40

Odelia är nu tingad och flyttar till L i samband med Kungsgården-utställningen nästa helg. Snabba puckar! :-)


Imorgon flyttar även Melba till sin nya familj och på söndag åker Naranja iväg om allt går som planerat. Det blir en massa marsvin mindre ju! Men å andra sidan kommer det ju en kull snart också så det jämnar ur sig. ;-) Smoothie och Semifreddo skulle dock hemskt gärna vilja flytta hemifrån (igen), de har så hemskt mycket mer att ge än vad de får göra här hemma. De är riktigt roliga och bara äääälskar att få springa på golvet och här hemma blir det inte så ofta som det skulle bli i ett alldeles eget hem förstås.


Inatt vaknade jag av ett väldans liv inne hos marsvinen. Det var Tosca som brunstade och Nonne som var alldeles till sig över det... Till saken hör att jag trodde att Tosca var dräktig  sedan ett bra tag tillbaka. Hon blev parad den 26 januari och har inte brunstat vad jag har sett sedan dess, förrän nu då. :-/ Det är lite oroväckande tycker jag - kan hon ha reabsorberat fostren? Jag har då inte sett några aborterade foster i buren så ut har de iaf inte kommit (om hon nu var dräktig innan). Nåja, de får väl fortsätta att bo tillsammans ett tag till innan jag provar med en annan hane.

Av S - 3 mars 2010 19:46

Lilla Odelia är fortfarande till salu. Imorgon blir hon 6 veckor och är alltså leveransklar och redo att flytta när som helst. Hon kan t.ex tas med till Kungsgården-utställningen nästa lördag.


   

Sen är förstås Semifreddo och Smoothie till salu fortfarande också. Två mycket charmiga, pigga och goa killar!


 

Av S - 3 mars 2010 19:04

Jodå, Fortimel skogsbär gick bra det med. :-) Skönt!


Ikväll är jag gräsänka eftersom Petri är i Skellefteå för att besöka någon gruva i hans nya jobb. Han kommer hem först imorgon så jag får glatt spendera kvällen ensam. Och inte blir det bättre av att jag har tenta imorgon heller...  Har gjort en massa saker utom att plugga idag känns det som. :-/ Visst har jag suttit en del vid böckerna också men inte så mycket som jag borde ha gjort kanske... Ska göra ett sista ryck nu innan jag unnar mig en tv-kväll i soffan med katterna.

Av S - 3 mars 2010 17:28

Vanilla börjar nu närma sig slutet på sin dräktighet. Jag vet inte exakt när hon blev parad men jag har gissat på 1/1 eftersom jag såg ganska färska spår av parning när vi kom hem den 2/1. Men hon kan alltså ha blivit parad någon dag tidigare också. Om hon blev parad den 1/1 så har hon idag gått 61 dygn.


Jag hoppas nu bara att allt går bra med kullen. Vanilla är lite småkinkig med maten så jag har börjat ge henne Fortimel några gånger om dagen för säkerhets skull. Det går ner riktigt bra, hon tycker att det är gott, men idag tog det slut och jag var tvungen att köpa en annan sort som hette Rescue eftersom de inte hade Fortimel inne. Det var inte alls populärt och det känns inte bra att tvinga i henne det så jag ringde Apoteket och luskade fram vart det finns Fortimel här i stan. Tyvärr fanns det inte jordgubbssmak någonstans (det var den hon gillade så mycket) utan det närmaste som gick att komma var skogsbärssmak. Så nu blir det till att ge sig ut och köpa ännu en dyyyr förpackning... Och hoppas på att hon tar emot skogsbärssmak. :-/ Vad gör man inte för sina älskade grisar...


 

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards