En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 5 februari 2010

Vitkål

Av S - 5 februari 2010 08:10

Kul att ni svarar på min fråga ang vitkål!


Men Anders - det finns inget som mina grisar tycker mindre om än vitkål. Banan verkar smaka som rena marängsvissen för dem så det hjälper inte alls för att få dem att äta vitkål. :-p


Ni andra då vars marsvin gillar vitkål - ger ni det varje dag eller bara ibland? Mina får ju vitkål + morötter varje dag så det är iofs inte så konstigt om de ledsnar på det. Vem skulle vilja äta spagetti och köttfärssås sju dagar i veckan liksom..? Men då borde ju även morötterna ratas och det gör de inte utan de brukar slinka ner antingen först eller efter den andra grönsaken/frukten som serveras. Det är inte så att vitkålen ratas helt men det är alltid den som är kvar sist, ibland får jag t.o.m plocka bort kvarbliven vitkål dagen efter så det är ju verkligen ingen storfavorit hos mina grisar.


 
 
Ingen bild

Ullis

5 februari 2010 08:51

Mina är inte heller sormförtjusta i vitkål...De äter men flera lämnar precis som dina och jag får plocka bort det dagen efter. Morötter går ned snabbt men så är ju de lite söta också så jag tror det är därför. Här får de inte vitkål varje dag, utan kanske 4 dagar/vecka. Övriga dagar blir det morötter, broccoli, lite äpple och lite paprika.

 
Felicia

Felicia

5 februari 2010 11:24

Efter att Frideborg varit dräktig äter hon ALLT - även vitkål. Konstigt nog har det smittat av sig, alla grisarna har börjat äta vitkål här hemma. Men får de det två dagar i rad går det knappast ner - varannan dag är det som gäller ^^

Morötter och palsternacka är nog minst poppis av det jag ger regelbundet och ofta, men de har börjat äta rätt bra av det också.

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

5 februari 2010 13:56

Det finns vitkål och det finns vitkål. Våra grisar är finsmakare och föredrar Änglamarks vitkål och det gör jag med för det är så små huvuden att bära hem. ;-) De får det ofta, nästan varje dag pga c-vitaminet.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Denise

Denise

5 februari 2010 14:47

Det är lustig det där med vad de gillar och inte gillar... Mina äter vitkål, men det får dom inte så ofta. Däremot verkar inte morot vara någon favorit hos Sahrami och Bregott som bor ihop, dom ligger alltid kvar med enbart någon tugga på. Morot får dom kanske två-tre gånger i veckan. :S

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Gisela

Gisela

5 februari 2010 16:13

Mina rackare får vitkål och morot till frukost varje morgon. Vitkålen lägger jag in först och då står de kvar med tassarna på kanten och vill ha morotsbiten i munnen. Några timmar senare är oftast vitkålen ändå uppäten. På eftermiddagarna får de andra grösaker eller gräs. Nyss fick de broccoli.

http://svinkonst

 
Eivor

Eivor

5 februari 2010 19:04

Mina marsvin älskar vitkål och morötter. Däremot är det väldigt få av dem som äter paprika eller banan. Det får jag oftast ta bort igen. Melon är också en storfavorit.

http://www.charmtrollets.se

 
Anna

Anna

6 februari 2010 10:56

Mina äter vitkålen bättre om man låter det ligga i vatten en stund innan, det blir inte lika torrt då. Ett annat elakt trick är att blanda med spetskålsblad, de ser likadana ut men marsvinen älskar dem (den är tyvärr mycket dyrare).

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Sofie

Sofie

8 februari 2010 15:16

Så här på vintern får min marsvin vitkål i stort sett varje dag + lite andra olika grönsaker. De väljer alltid att äta upp de andra grönsakerna först, men vitkålen går också åt efter det. För det mesta lämnar de det innersta, dår kålen är som tjockast. Morötter hör till favoritmaten, fast det får det i stort sett varje dag också. Andra favoriter är paprika och majskolvsblast. Vissa av marsvinen älskar också melon och pumpa, men andra äter det inte alls (konstigt).

http://www.rosamarsvin.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards