En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Att få recept utskrivet

Av S - 1 februari 2010 10:20

Ringde nyss till landstingets avgiftssamordnare för att kolla upp om det verkligen är okej att skicka en faktura till mig på 80:- för att jag har fått ett recept förnyat. Det var nämligen skriverier kring detta i Arbetarbladet i början på december förra året och många blev upprörda (inkl jag själv) över att man från häloscentralerna har tagit ut "förskrivningsavgifter" fastän de inte finns lagstadgade någonstans. Nu fick jag iaf ett svar och det svaret är ju väldigt intressant... :-p


Det är nämligen så att om man ringer till en häloscentral och det är en distriktsköterska som svarar och att det samtalet (oavsett om det innebär någon konsultation eller rådgivning med sköterskan eller inte) leder till att en läkare förnyar ett recept - då kostar det 80:-. Om man däremot får prata med en vanlig  sjuksköterska som gör exakt samma sak - ja då är det gratis. Så som patient ska man alltså ha lite tur när man ringer och helst lyckas ringa när en vanlig sjuksköterska svarar i telefon... Väldigt intressant resonemang av landstinget tycker jag.  


 
 
Ewa

Ewa

1 februari 2010 13:39

Jag beställer mina mediciner via internet. För tillfället har jag nått högkostnadstaket vilket innebär att jag betalar endast frakten på 29 kr. Då är det inte kul när summan blir 109 kr just pga denna förskrivningsavgift och jag förnyar mina recept via Vårdguiden. Ganska fräckt. :-(

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mamma

1 februari 2010 22:39

Man får väl helt enkelt be att få prata med en "vanlig" sjuksköterska. Helt galet låter det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards