En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under september 2009

Av S - 22 september 2009 12:49

Så var jag hemma igen och lunch har jag också fått i mig. Nyttig lunch så jag känner mig mycket nöjd med dagens matintag än så länge. :-) Imorse blev det yoghurt och två hårda smörgåsar och nu till lunch blev det tonfisk, kokt ägg, avokado, tomat och gurka.


Upptäckte idag att Katinka har två små hakbölder... *morr* (Hej Gisela! Vi kan väl bilda en egen förening? VMMMB - Vi Med Marsvin Med Bölder) Är inte alls orolig för jag vet ju att det brukar gå tillbaka av sig själv och om det inte gör det så går det lätt att punktera och spola men det är ändå riktigt irriterande. Intressant nog så är Katinka precis i "rätt" ålder, drygt 2 månader, för hakbölder också... Nu har jag satt in bactrim iaf för att skynda på förloppet lite. Hoppas bara att hon är så pass återställd att hon kan ställas ut i Kallhäll sen.


Nu tänkte jag ta itu med lite garderobsrensning, det behövs verkligen! Skulle tippa på att jag använder ca 40 % av alla kläder jag har i garderoben och byrån... När det är klart åker jag nog iväg till återvinningen och lämnar de kläder som jag inte ska ha kvar till bistånd. Funderar på att ta en tur till IKEA också, har lite småsaker som jag skulle behöva inhandla. :-) Jag känner mig f.ö superrik den här månaden eftersom jag fick både lön och studiemedel. Idag fick jag dessutom lönebesked igen och jag kommer att bli rik även nästa månad! :-D Givetvis sparas det en hel del, men det känns så himla skönt att ha en egen liten buffert att ta ifrån om det behövs. Om inte annat så kommer en del av pengarna till användning när det kommer till julklappsinköp så småningom.

Av S - 22 september 2009 08:46

Ojdå, nu var det visst längesen jag skrev i bloggen. Ibland har jag helt enkelt ingen lust eller inspiration.


Calaisa och Krokas fick till det för några dagar sedan så nu återstår det att se om parningen tog på första försöket eller om Calaisa kommer att brunsta igen om två veckor.


Elodie blir jag inte alls klok på. Om hon blev parad på den enda brunsten som jag har sett så ska hon ha bebisar om en vecka. Jag tror att jag kände de första små fosterrörelserna idag så jag tror inte att hon föder redan om en vecka, snarare om 3-4 veckor. Nåja, vi får väl se. Ut kommer de ju så småningom förhoppningsvis.


Tosca och Crepes är dräktiga med Lucky Me och där är allt bara frid och fröjd. Tosca lärde sig igår att man får en pellets serverad om man står med tassarna på burkanten och ser söt ut. ;-) Se bilden nedan...


 


Jag och Petri har tagit tag i vår kost (igen...). Vågen drar iväg för oss båda två och det är deprimerande. :-/ Nu är det förbud på sötsaker i veckorna som gäller och hyffsat nyttig mat iaf. Tråkigt för mig som gillar att baka och som har massor med perfekta äppelkaks-äpplen på balkongen... Har köpt hem olika frukter och vaniljkesella att ta till när det bli alltför outhärdligt. :-p Och så ska vi försöka gå långpromenader åtminstone 2 gånger i veckan. Ingen av oss är ju tjock egentligen men de där extra kilona är så onödiga och det är lätt hänt att det fortsätter åt samma håll och så sitter man där överviktig en dag och då blir det så mycket jobbigare att ta tag i.


Nu ska jag göra iordning mig och cykla till skolan för en lektion mellan 10.15-12

Av S - 16 september 2009 18:12

Har suttit och funderat på vilka grisar som ska få följa med till Kallhäll den 1 november... Det lutar åt följande startfält:



Ixias Explorer Vanilla, self buff junior, ras och ev pet - det beror på om jag lyckas träna bort hennes fula ovana att bitas i fingrarna ;-p men annars är hon en riktigt farlig pet med sin kropp!





Luneas Katinka, self buff junior, ras. Katinka är bara en liten plutt än så länge men vid utställningen så kommer hon att vara hela 3,5 mån. Kan bli spännande att se hur hon står sig mot Vanilla och de andra buffarna som jag tror kommer att dyka upp - kul med en stor buff juniorklass!


Luneas Leanna, crested saffron junior, ras. Leanna har ju dubbla veck tyvärr men jag vill ändå ställa henne i ras för en bedömning, hon är ju grymt fin i övrigt.




SCh Luneas Gizelle, crested saffron senior, championklass ras. Jag fick blodad tand när det gick så bra sist i Örsundsbro så jag väntar nog lite med nästa kull och ställer ut henne en gång till. Vore ju himla kul om hon kunde bli årets crested. :-)





Luneas Kokostopp, nonself saffron dalmatiner, pet. Självklart får Kokos följa med och fajtas i petten! Min stora, fina pojke. Vägde honom häromdagen och han väger över 1300 g, och är bara 7 månader... Inte så sunt kan tyckas men det är verkligen bara muskler - han är stenhård i kroppen! Hoppas bara att det inte omvandlas till fett så småningom utan att han behåller sin form.





Hade lite tankar på att även ställa ut Krokas men jag känner att jag inte kommer att hinna trimma så många rasdjur, jag har dessutom en tenta på fredagen samma vecka som utställningen. :-p Krokas är ju hane och har hela livet framför sig att ställas ut på, inga ungar som kommer att försämra formen där inte som med honorna så han får helt enkelt vänta lite till. :-)

 


 



Av S - 14 september 2009 15:33

Idag blev det lite ommöblering i burarna igen.


Krokas och Calaisa fick flytta ihop i en egen bur. Krokas blev alldeles till sig och det fanns inga gränser för hur mycket han visade Calaisa att han tyckte om henne, det uppskattades dock inte från Calaisas sida. Stackarn... ;-)


Kokostopp blev alltså ensam nu när Krokas flyttade ut och det känns inte så kul, de hade ju äntligen börjat funka riktigt bra tillsammans. :-/ Surt... Jag hoppas att Kokos inte blir alltför deppig av att gå ensam ett tag.


Leanna fick flytta ut från mamma Gizelle, tant Yalima och kastrerade Musse och in till "tjej-buren". Hon har varit lite småmobbad den senaste tiden av någon anledning och det märktes på henne, hon hade blivit mycket mer tillbakadragen och vågade knappt röra sig i buren. :-/ Men nu går hon alltså med ett gäng unghonor + Madeira och det funkar superbra! Det syns på Leanna att hon stortrivs med lite jämnåriga burkompisar att busa med och att hon slipper stora, dumma tanter som jagas och bits. :-p Jag släppte ihop dem på golvet och det var inget tjaffs överhuvudtaget. jag är helt fascinerad över hur bra den stora flocken funkar, hur lätt som helst att sätta in en ny flockmedlem. Calaisa, som var mest dominant i den buren hade ju visserligen flyttat ut så nu är jag osäker på vem som är flockledaren, det borde rimligtvis vara Madeira eftersom hon är betydligt äldre än alla andra men hon visar det inte på något sätt isf så det är svårt att säga. De andra tjejerna är ju 3.5 mån, 3 mån, 2 mån och knappt 2 månader gamla medan Madeira är 4,5 år så det är hon som är lektant i gänget även om hon mest ligger och vilar nu för tiden. Hon är sliten och trött, det märks. :-/


Till sist bjuder jag på några bilder på Krokas. Han blev lite trött efter att ha uppvaktat Calaisa så intensivt. ;-)


 

 

 


Av S - 11 september 2009 14:26

Nej, nu är det dags att dra iväg till affären och inhandla lite fredagsgott! Det får bli tacos ikväll - precis som för 2 miljoner svenskar till. ;-) Och självklart blir det Idol också, och kanske se klart Planet earth-filmen så att vi kan skicka tillbaka alla filmerna till Lovefilm och få hem tre nya.


Dras med en envis förkylning sedan drygt en vecka tillbaka, väldigt irriterande! Det har gått upp och ner med täppt i näsan-halsont-snorig-nysningar och känns som om dte har börjat om flera gånger. Men ingen feber iaf så det är ju skönt.


Och i helgen är det dags för NM - lycka till alla som ska dit! Själva stannar vi hemma och satsar istället på nästa års SM och NM som är lite närmare. :-)



Av S - 11 september 2009 12:03

Idag slog äntligen min Hoya Cumingiana ut sina knoppar. Det är första gången den blommar och än så länge är det bara en enda blomklase, jag hoppas på fler! I marsvinsrummet är det också hoyablommor på gång, vet dock inte vad den hoyan heter eftersom jag fick den som en liiiten orotad stickling från en hoya hos mamma. Men nu har den alltså knopp och blommorna ser ut att bli väldigt små.


Här kommer en bild på den blommande Cumingianan. Bilden till vänster är tagen igår och den till höger idag.


 



Av S - 10 september 2009 10:18

Idag är jag ledig från skolan. Har plockat lite i köket, startat diskmaskinen, mattat alla djur och bara suttit och tittat på grisarna när de åt sin frukost. Jag säger det igen - finns det något mer rogivande än hötuggande!?


Karin: Att ställa ut Melba i ras vette sjutton... ;-) Kollade henne noga efter att jag hade läst din kommentar men nääe... Hon är inget att ställa i ras, men däremot en väldigt söt pettis. Magen är nästan helt enfärgad i beige, det är bara lite saffron uppe vid hakan. Och på bakre delen av ryggen har hon lite saffron insprängt i det beiga fältet. Du får förhoppningsvis kika på henne om du kommer till Kallhäll i november. :-)


Blev inspirerad när jag såg "hemma hos-sidan" på Ullis hemsida. Ska nog ta en sväng ner på stan och leta upp en liten whiteboard-tavla tror jag. :-) Nu skriver jag upp alla marsvinshändelser i en vägglamenacka som hänger inne hos marsvinen men det är lite bökigt att behöva bläddra fram och tillbaka. Förut hade jag ett löst papper som jag skrev upp planerade kullar osv på men en whiteboard-tavla tror jag är ännu bättre. Tack för tipset Ullis! :-)


Men först ska jag ta itu med lite pluggande...

Av S - 10 september 2009 10:13

Tack alla söta för era snälla komplimanger ang bloggens nya utseende. :-) Headern här ovanför gjorde jag i Photoshop, lite klipp och klistra helt enkelt. Den ska helst vara 790 pixlar bred, då passar den precis med själva blogginläggen. Så kom igen nu och knäpa på! :-)

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards