En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 30 mars 2009

Tredje kullen

Av S - 30 mars 2009 21:43

Så var babyboomen över för den här gången. Bra tajmat att pricka in hela tre kullar på en och samma dag... ;-)


Yalima födde fyra bebisar för ungefär en timme sen men tyvärr var en dödfödd och en dog strax efter födseln. Kvar är två bebisar - en self buffhona och en crested buffhane (se där kom äntligen buffarna!). Honan vägde 77 g och hanen 82 g. Båda två är jättesöta (det är förresten Calaisas bebisar också, glömde skriva det) och honan kommer att stanna. Yalima pysslar med sina små men Calaisa däremot verkar inte riktigt helt kry. Hon var väldigt blodig efter förlossningen så jag fick tvätta av henne lite och nu vill hon helst inte sitta med bebisarna. Jag hoppas att hon tar sig an dem så småningom när hon har fått vila lite. Jag satte ändå in hennes lilla dotter till Elodie istället för att avlasta Calaisa litegrann. Elodie har visat sig vara en supermorsa som knappt lämnar sina små en sekund och hon tog sig genast an och började tvätta Calaisas lilla hona.


Så kontentan av denna dag är alltså sammanlagt tio ungar varav tre döda. Av de levande är fem hanar och två honor (kunde det inte ha varit tvärtom!?). Så om någon vill ha en supersöt self saffronhane så har jag ett gäng på lager. ;-) Den ena av Elodies hanar och båda Calaisas hanar är riktigt söta i typen. Någon har dock lite korta öron. Har inte kikat jättenoga på dem allihop ännu utan det får bli imorgon när alla har torkat och tvättats ordentligt.

 
 
Natalia

Natalia

30 mars 2009 22:11

Tredjen gången idag: Grattis! baby-boom = fotoboom sen ;)

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Ullis

Ullis

30 mars 2009 22:21

Åh tjena, tre kullar på en dag...Grattis!

http://vanerlands.bloggagratis.se

 
Sofie

Sofie

30 mars 2009 22:39

Grattis till alla bebisarna! Jag hade ju siktat in mig på en buff-hona, men just nu tänker jag att det skulle vara kul att se vad min hona Rosa och Nonne får först och sedan välja en lämplig partner till den unge jag vill behålla. Med andra ord kanske jag är intresserad av en saffronhane i juni om du har någon kvar då.
Ett av mina marsvin på 80-talet fick sådan där konstiga halvfärdiga foster. Jag minns att det vars samma sommar som Tjernobylolyckan, när alla var livrädda för renkött och blåbär.

http://www.rosamarsvin.blogg.se

 
Louise

Louise

30 mars 2009 23:14

Haha, snacka om bra intajmade kullar. :) Jättegrattis! Väntar med spänning på bilder!

http://creation.bloggagratis.se

 
Gisela

Gisela

30 mars 2009 23:21

Tre kullar samma dag... oj! Grattis!

http://svinkonst

 
Maria

Maria

31 mars 2009 07:31

Men Sophie..Om du skriver sådär "Så om någon vill ha en supersöt self saffronhane så har jag ett gäng på lager. ;-)" Så får man ju slita sig själv från datan för att inga tinga en! På ett sett ångrar jag att jag tog creamar då saffron är så härliga i färgen! Nu gör du ju det jobbigt för mig! :P

Men grattis till alla ungar! ;)

http://marias.bloggagratis.se

 
Karin F

Karin F

31 mars 2009 13:21

Grattis till alla kullar! Här har man missat att kolla sedan igår eftermiddag och det finns en massa inlägg och kommentarer. Håller helt med Maria, får mumla "vi kommer att få tillräckligt många marsvin med våra tort'n white" för att inte maila dig direkt. Skicka gärna skumbilderna förresten!

http://myosotis.bloggagratis.se

 
Felicia

Felicia

31 mars 2009 21:44

Grattis ännu än gång ;-)

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards