En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 30 mars 2009

Andra kullen!

Av S - 30 mars 2009 19:53

Nu har Calaisa fött sin kull. Jag har förstås sprungit in till marsvinen säkert 100 gånger idag och när jag gick in för ungefär 45 minuter sedan så såg jag att Calaisa hade fått värkar. Satt och tittade men det hände inte så mycket, hon verkade ha svårt att få tag på ungen så jag kände efter lite försiktigt och då är det två baktassar som sticker ut! Inte undra på att det var svårt för henne att dra ut ungen. Jag lyfte ut henne och på nästa värk hjälptes vi åt. Bebisen var slapp och slö men efter att ha "slungat" den några gånger piggnade den till. Sedan föddes det tre bebisar till men en var extremt liten (vägde bara 32 g!) men fullt utvecklad med päls och så. Den klarade sig väntat nog inte trots en massa försök från min sida. Den såg väldigt speciell ut med mycket kort huvud och stora, nästan utåtstående, ögon. Jag har ingen erfarenhet av golfbollshuvud men jag kan tänka mig att det här nästan var något sånt? Fotade den så om någon vill se kan jag maila bilder (vill inte lägga ut bilder på döda marsvin här...). I kullen fanns även ett pyttelitet stenfoster som inte var mer än 2 cm långt. En skrumpen, hård och helt vit moderkaka hörde också till... :-/ Fotade även den (ja, jag är lite knasig som tycker att sånt "spännande och intressant" ska dokumenteras) och kan maila bilder om något skulle tycka att det vore intressant.


Men jag funderar på om jag har gett mina marsvin rödögdsfoder!? Även här blev alla bebisarna saffron trots att mamma är buff. En hona och två hanar blev det, två på 73 g och en på 87 g.


Bilder kommer förstås så småningom! :-)

 
 
Maria

Maria

30 mars 2009 20:33

Men vad det ploppar ut ungar hos dig!!
Lite avis kan jag säga! ;)

http://marias.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

30 mars 2009 20:48

GRATTIS till alla 5 bebisar! :-D

http://fundringar

 
Natalia

Natalia

30 mars 2009 20:49

Grattis igen! Du, jag tycker också det är intressant och vill gärna se bilder på bägge: natalia_tarasiuk@hotmail.com

http://hellopiggy.bloggagratis.se

 
Denise

Denise

30 mars 2009 21:51

Åhh vad roligt med en massa bäbisar! :D

Förresten, du tycker att det låter gammalt att vara faster, du har ju blivit mormor till massor av marsvinsbarn ju! ;)

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Felicia

Felicia

31 mars 2009 21:42

Vad roligt! Grattis igen till ungar med underbar färg :-)

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards