En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 9 april 2008

Av S - 9 april 2008 21:47

Har precis utfodrat de små grisarna med vitkål, morötter och selleri. Mums tycker marsvinen och mums tycker Daisy som tigger vitkål varenda kväll. Hon brukar få en liten bit och den gnager hon snabbt i sig. Syrran däremot bryr sig inte om vitkålen utan tycker nog mest att Daisy är knäpp. ;) Den 22 april blir det 1-års kalas för kissarna, tänk att de redan är ett år! Helt galet hur fort tiden går...


Har städat de tre "pojkburarna" idag. Och för andra gången försökt sätta ihop Bedelia och Pannacotta. Men icke... Bedelia är en riktig liten bitch trots att hon bara är 4,5 mån gammal (Pannacotta är 6,5 mån) och hon ger sig inte med sin terror trots att Pannacotta skriker hjärtskärande av skräck så fort Bedelia kommer nära. Försökte sätta ihop dem tillsammans med Audi (försäkrade mig förstås om att ingen av honorna brunstade), tänkte att han skulle gå emellan och styra upp. Men inte hjälpte det... Audi har nog för mycket hormoner i kroppen för han blev alldeles till sig och visste inte vem av damerna han skulle uppvakta först. Ute på golvet gick det väl hyffsat bra, där har de ju väldigt stor yta att röra sig på men när jag försökte sätta in tjejerna i den nystädade och nyskurade buren (hade t.o.m sprayat parfym på mina händer och klappat båda honorna noga så att de luktade lika) så flög Bedelia på Pannacotta på en gång. Så det sket sig m a o. :( Stackars Pannacotta sitter nu ensam sedan hennes mamma Ellen gick bort och det känns förstås inte alls bra. Hon ska visserligen sättas med hane snart och hon verkar rätt nöjd med livet ändå, kör race i buren emellanåt och ligger och vilar i godan ro i sitt favorithörn, men i mattes hjärta skär det förstås. Visst skulle jag kunna prova med någon annan hona men de konstellationer som jag har nu funkar så bra att jag inte vill bryta dem. Madeira och Lucky vill jag ju att de ska bo ihop resten av livet och övriga burkompisar bor också ihop av olika skäl. Så ja, jag får väl helt enkelt stå ut med tanken att Pannacotta går ensam i ett par månader innan det är dags för parning för hennes del. Hon får springa extra mycket på golvet och bli mycket pysslad med istället.


Fick skattebeskedet idag och det var positivt för min del. :) Får tillbaka drygt 3000:- och det är ett välbehövligt tillskott i min stackars skrala studentkassa ska jag säga! Är det runt midsommar man brukar få pengarna?


Nu ska jag ta upp Pannacotta och lägga mig i soffan och titta på tv, förmodligen får vi sällskap av två trissetrasser rätt snart också. :) 


Av S - 9 april 2008 07:58

Så är vintern här igen.  Det är massor med snöslask ute och ingen plogbil i sikte. Har plogbilarna ställts undan i garagen nu när det är en bit in i april tro?


Ska göra iordning mig nu och sticka iväg till ksolan för att arbeta på ett litet projekt som vi ska göra i miljöteknikkursen. Rapporten ska bara vara på 5-8 sidor så det borde gå att få ihop lätt hoppas jag. Tänkte ta med träningskläderna till skolan så att jag kan åka direkt till F&S efteråt. Blir lättare då än att ta sig hem och sen iväg igen. Då slår Sophies lata sida till. :p Blir ensam hela dagen och kvällen eftersom Petri är på aktivitetsdag/kväll med jobbet och inte kommer hem förrän sent ikväll.


Igår köpte jag äntligen en klänning till bröllopet vi ska på i juni. Jättefin tycker jag och så var den lagom dyr också. Den är brun/turkos-mönstrad, avskuren under bysten och med omlottringning ifram, smock i bak och tunna axelband som kan regleras. Slutar strax ovanför knäet och själva kjolen är A-linjeformad. Himla söt. :) Får se om jag tar mig för att lägga in en bild sen. Måste hitta något att ha över axlarna bara för jag antar att det inte är så populärt att komma i en ganska urringad klänning med tunna axelband bara? Vet inte riktigt hur etiketten säger men det känns som om hon Ribbing skulle rekommendera något över axlarna. ;p


Resten av dagen vet jag inte riktigt hur jag ska spendera. Förmodligen blir det lite pluggande (borde...), lite surfande och tv-tittande. Något jag helt säkert ska göra är iaf att städa några burar. :)

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards