En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 31 december 2008

Av S - 31 december 2008 10:49

Så kom vi till årets sista dag då! Och eftersom jag aldrig tidigare har sammanfattat marsvineriet vid årets slut så gör jag det nu.


Så här såg utställningsåret ut för mina grisar:


2 BIR

1 BIR-R

6 BIR-jr

3 BIR-R-jr

18 Cert

2 CK

5 silverkort

1 BIS 9

2 BIS-jr 1

1 BIS-jr 2

1 BIS-jr 6




1 BIS pet 3

1 BIS pet 10


Snittpoängen för utställda rasdjur ligger på 88,6p - helt okej tycker jag! :-) Men då är förstås inte poänglösa bedömningar för utländska domare medräknade. Sedan finns det även många Lunea-grisar runtom i landet som det har gått bra för - Belle, Sahrami, Stråla, Vanja, Akili, Sparkle, Laura Lee och säkert någon mer som jag har glömt just nu. Stort tack till deras hussar och mattar som visar upp sina fina grisar och ger lite uppmärksamhet åt min uppfödning. :-)



På kullfronten har det fötts 7 raskullar och 1 petkull. Det har resulterat i totalt 41 ungar men hela 15 var dödfödda/dog inom några dagar. 17 överlevande honor och 9 överlevande hanar blev det. Att andelen dödfödda ungar är så stor beror förmodligen på att jag har fått flera stora kullar med hela 5 ungar och där bara någon enstaka unge har överlevt. Dessutom förlorade ju Calaisa hela sin kull på 3 ungar i mitten av december. Lite tråkig statistik men å andra sidan har jag inte förlorat en enda hona pga dräktighet/förlossningsrelaterad sjukdom.


Grisar som har vandrat vidare det här året finns dock. :-( Oktober-november var inga roliga månader då jag fick låta tre älskade grisar somna in. Undine fick somna in pga OD, Lucky blev hastigt mystiskt sjuk och älskade farbror Blazé var gammal och fick problem med sina ögon. I april fick min vackra satinhona Ellen somna in pga OD. Älskade grisar - jag minns er alla och hoppas att gräset är grönt på andra sidan regnbågsbron!


Nästa år, 2009, hoppas jag att andelen dödfödda ungar minskar, att mina djur får vara friska och pigga och att det går bra för dem på utställningar. Jag skulle hemskt gärna vilja ha fler BIS- eller BIS-jr-placeringar också. :-) Jag hoppas och tror också att vi kommer att flytta till en större lägenhet nästa år vilket kommer att resultera i nya, större burar till grisarna, och förhoppningsvis en golvflock med honor!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards