En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 5 december 2008

Av S - 5 december 2008 16:37

Nu är det pepparkakor på gång, eller rättare sagt pepparkakshus. Ska för första gången i livet göra egen deg. :-) Imorgon kväll eller på söndag blir själva byggandet, får se om vi är kreativa och hittar på eget hus eller om vi kör med designen som finns i kokboken. Ska göra kristyr och har även köpt nonstop att dekorera med. Sen har jag ju en massa roligt strössel pga mitt nyfunna cupcakeintresse så det blir nog till att dekorera med det också. :-)


Det blir nog bildbevis i bloggen så småningom. Bara jag kommer ihåg att ta upp kameran från bilen...

Av S - 5 december 2008 08:47

Vaknade med misstänkt migrän på gång (helskumt att det oftast är på fredagar som jag får migrän!?) så jag tog en tablett på en gång. Hoppas att den hjälper så att jag slipper helvetet som bröt ut förra gången. :-/


Calaisas bebismage växer och det sparkar rejält därinne. :-) På måndag har hon gått 8 veckor så det är inte så långt kvar. Pappa är SCh Luneas Yalero som ägs av Anki, Mosaiques uppfödning. Yalero är f.ö kullbror med Yalima och jag tror att den här kullen kan bli riktigt bra! :-) Måste klura på hur jag ska göra med Calaisa och Yalima inför julen. Snälla E ska ju ta hand om dem medan vi är i Luleå men kruxet är att Calaisa är beräknad till den 22 december (gått 70 dgr då). Vi åker tidigt på morgonen den 23:e. När lämna Calaisa och Yalima då? Jätteknepigt... Mina honor brukar ju sällan gå hela 70 dagar utan snarare föda på dygn 68 eller 69. Men frågan är vad som är minst stressande för Calaisa - att flyttas när hon är högdräktig och i princip kan föda närsomhelst eller att flytta när hon är alldeles nyförlöst och bebisarna nyfödda... Hur hade ni gjort? Det bästa är förstås att inte flytta på henne alls men nu är ju det inte ett alternativ tyvärr. :-/


Har äntligen börjat trimma på de djur som ska med till Västerås, sent ute som vanligt... *suck* Tur att det bara är tre som ska trimmas, en stor och två "mellanstora". ;-) Nonnes talgkörtel är superkladdig, den hanen producerar talg så det räcker och blir över. Det blir liksom tjocka svarta beläggningar med talg på pälsen runt talgkörteln och det är omöjligt att få bort med ett bad. Igår kom jag på den smarta idén att först "tvätta" talgkörteln och pälsen runtom med matolja. Fett löser ju fett. Och visst! Det svarta hårda talget löstes upp och jag kunde lätt tvätta med yes sen. :-) Idag ser han fortfarande lite flottig ut runt baken men med ett helkroppsbad inför utställningen sen så borde det bli jättebra. :-)


Idag är det skola som gäller, har inga föreläsningar eller lektioner men vi ska förbereda en presentation som vi ska hålla på tisdag. Alla projekt är klara nu inför julen och det känns jätteskönt! Däremot är vår statistiklärare fortfarande sjuk så vi har fått vikarier och det är ingen ordning alls. :-/ Nu skulle iaf de inlämningsuppgifter som vi egentligen ska ha lämnat in vid det här laget bli uppskjutna och troligtvis blir det samma sak med tentan efter jul.


Nej, nu måste jag sätta fart här!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards