En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under november 2007

Av S - 7 november 2007 15:15

Av S - 7 november 2007 15:03

Jaha ja, det var visst inte så frid och fröjd med Madeiras bebisar som jag trodde... Idag somnade lilla Amaia in, den hona som jag hade tänkt spara själv förstås. :/ Upptäckte igår att hon var dålig, hon var inte lika runt om magen som de andra bebisarna och ville inte ta tutten när jag hade Madeira uppe i knät. Så typiskt att det är just den finaste honan som inte klarar sig. :( Min första tanke var förstås att spara hennes syster Abiona istället men vid en närmare anblick så upptäckte jag att hon har ett öronveck (hur jag nu har kunnat missat det!) så det blir nog ingen bebis att behålla där. :( Får hoppas att Quilla får något fint i sin kull, hon är ju också parad med Melchior.


Har fotat Åssian och nya hanen idag. Nya hanen är f.ö fortfarande namnlös...  Måste komma på ett namn till honom nu ju! Funderar på något med bilanknytning eftersom uppfödarnamnet är Cadillac's. Cadillac's Audi kanske... Hmm.. Tja, det låter ju okej. Det får bli det. :) Han går nu med Yalima och de trivs jättebra ihop verkligen. Båda är ju unga och de verkar ha riktigt roligt ihop, de studsar och hoppar ikapp. :) Åssian bor med Blazé fortfarande och det funkar, hoppas att de håller i sig ända tills jag ska använda Åssian i avel. Han ser f.ö mycket trevlig ut! Riktigt blaffiga öron till en snygg typ och kanonfin färg enligt mig. :) Ska lägga in bilder strax. Borde ta och uppdatera min hemsida också... Och plugga mekanik och hållfasthetslära... Hum hum...

Av S - 6 november 2007 08:33

Igår fortsatte jag mina födelsedagsförberedelser genom att baka bullar. :) I lördags bakade jag kolakakor och ytterligare en sorts kaka ska bakas innan sönda g + marängtårta som görs på söndag.


Alla bebisar växer och mår bra nu. Det finns fortfarande några till salu! *blink blink* :)


Till vänster är Undines lilla american crested buffpojke, i mitten ärtvå av Leonoras pojkar och längst till höger är Madeiras buffson.


Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig redo för skoldagen. Vi har ingen lektion idag men jag ska träffa delar av gruppen och arbeta lite på vårat projekt.





Av S - 4 november 2007 11:02

Nu är den nya champinjonen hemkommen igen. :) Satte in henne i dubbelburen med hennes tidigare burkompisar Ellen och lilla Pannacotta, vad händer? Tja, marsvin har uppenbarligen mycket kort minne för det fanns inte en tillstymmelse till igenkännande de forna burkompisarna emellan (eller så tyckte Yalima att hon förtjänar en högre uppsatt burkompis nu när hon är champion själv ;p)... Yalima flyger på Ellen som bråkar tillbaka och pälstussarna flyger. Nu sitter Ellen med dotter i en bur och Yalima i egen bur. *suck* Yalima ska visserligen sättas med hane närsomhelst nu så det kanske är lika bra. Jag måste bara klura ut vem jag ska sätta henne med. Antingen Blazé eller också den nya hanen från Cadillac's. Det lutar åt Cadillac-hållet.


Fick nyss samtal från en marsvinsköpare som var ganska bedrövad. Deras två hanar (kullbröder) köpta av mig i början av sommaren har smågruffats under en längre tid men nu har de rykt ihop rejält flera gånger och verkligen tumlat runt så att pälstussar har flugit och det har blivit sår. Och jag tycker att det är så svårt att råda de till någonting. Det kan ju vara den slutgiltiga ranguppgörelsen som sker nu och då kanske det lägger sig helt om bara några dagar, eller så är det kört. Jättesvårt att veta ju! Nu skulle de iaf låta dem gå på en större yta (barnpool) under några dagar och se hur det utvecklar sig. Hoppas att det löser sig. :/

Av S - 3 november 2007 21:55

Fick nyss rapport från Ida. Det hade blivit jättestressigt mot slutet, domarnas flyg hade varit försenat så bedömningarna kom inte igång förrän senare än beräknat. Så Ida & co hann precis visa upp djuren i finalen men var sen tvugna att springa. Ida hade senare pratat med Lena T som rapporterade att Yalima blev BIS 2 för Ewa! Wehee! :D Ingen rosett med hem alltså men det är ju äran som är dte viktiga! Skitkul med en BIS 2-placering tycker jag! Min allra första. :)

Av S - 3 november 2007 17:23

Fick rapport från Ida som är uppe i Polar och ställer ut. Min Yalima fick 89p, cert och blev BIR med mycket trevliga kommentarer! :) Så nu är hon alltså champion! Weee! :) Så hon ska alltså upp i finalen sen också. Håll tummarna är ni snälla!

Av S - 3 november 2007 17:10

Här kommer bilder på nytillskotten! Så himla söta, särskilt då hanarna förstås. Men tjejerna är inte helt fel de heller. :) Kommer att behålla Amaia men resten blir förmodligen till salu.


Hela gänget.


 

Amaia, self saffron, hona


 

Alano, self buff, hane 


 

Akili, self saffron, hane


 

Abiona, self saffron, hona 

Av S - 3 november 2007 17:10

Madeira kör med persiljecigarr, mycket nyttigare än de vanliga. ;p

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards