En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under januari 2010

Av S - 14 januari 2010 09:59

Har roat mig med att väga marsvin idag. Var längesen jag vägde allihop så här, brukar bara väga de som är dräktiga eller sjuka annars. Här kommer iaf alla vikterna:


Gizelle, 16.5 mån, 1310 g (högdräktig med en vecka kvar)

Musse, 16.5 mån, 1486 g (kastrerad hane)

Leanna, 5.5 mån, 935 g

Madeira, 59.5 mån, 1166 g (är väldigt gammal och skruttig nu men äter trots det bra och är i bra hull)

Yalima, 32.5 mån, 1166 g

Calaisa, 22.5 mån, 1108 g

Nagara, 7 veckor, 478 g till salu!

Naranja, 7 veckor, 492 g

Nellike, 7 veckor, 404 g

Crepes, 16 mån, 1313 g till salu!

Tosca, 11 mån, 1056 g (dags att sättas med hane snart igen, det blir nog med Nonne)

Melba, 7.5 mån, 1071 g till salu!

Meia, 2 mån, 427 g

Lucky Me, 52.5 mån, 1174 g (har gått ner lite i vikt sedan ett tag tillbaka men är pigg och väldigt fräsch för sin ålder)

Kokostopp, 11 mån, 1559 g (gigantiska Kokostopp! Har tyvärr, men inte överraskande, utvecklat fatty eye :-( )

Nonne, 34 mån, 1384 g

Krokas, 7.5 mån, 1017 g (väger ändå rätt mycket men är lååång och slynglig just nu, kommer nog att bli rejält stor som fullvuxen)

Vanilla, 7 mån, 1054 g (stor hona som förhoppningsvis är lågdräktig med Krokas)


Det var alla 18 det! :-)

Av S - 13 januari 2010 10:12

Nu sitter alla fyra tjejerna i samma bur sedan igår kväll och det funkar! De fick gå på golvet tillsammans igår i nästan fem timmar och dte verkar ha gjort susen. Det blev inget tjaffs alls när de väl fick komma in i buren. Bytte även bur så att de allihop fick flytta in i en bur där ingen av dem bott tidigare. Istället fick Madeira, Gizelle, Leanna och Musse flytta in i Crepes och Melbas gamla bur. Det var ändå nödvändigt eftersom Gizelle snart ska föda och jag inte vill ha henne i en bur längst ner då. Katterna har ju aldrig visat något intresse alls av att äta upp marsvinen men med nyfödda, blodiga ungar vill jag inte chansa så då tar jag hellre det säkra före det osäkra och låter alltid högdräktiga honor bo i en bur som inte är i golvnivå.


Gizelle har gått 70 dagar den 21:a så hon har alltså ca en vecka  kvar. Hon är inte särskilt stor och jag har känt två foster tydligt men det kan förstås gömma sig ännu ett någonstans "i mitten". Fler än tre bebisar kan jag dock inte tänka mig att hon får. Sist fick hon ju dessutom bara en jättebebis (Leanna). Vägde henne nyss och hon har gått ner (!?) nästan 50 gram sedan en vecka tillbaka. Det är ju inte alls bra men jag kan inte se någon anledning till att hon skulle ha gått ner. Hon äter bra och beter sig precis som vanligt. Nu väger hon drygt 1300 g, för en vecka sedan vägde hon 135o g. Jag får väl fortsätta hålla koll på henne men jag vet inte vad det skulle vara som fått henne att gå ner i vikt på så kort tid och dessutom högdräktig. :-/

Av S - 12 januari 2010 11:28

Äsch... Igår kväll när vi gick och la oss så började det bråkas inne hos marsvinen. Det visade sig vara Tosca som trakasserade Melba. Melba är en väldigt snäll och försiktig hona så hon bara skriiiiker rakt ut och springer inte iväg när Tosca stod och hackade tänder och stirrade på henne. Hon skrek och skrek och skrek... Till slut gav jag upp och satte tillbaka Tosca och Meia i deras gamla bur. Tänkte göra ett nytt försök nu på golvet men det gick ju så bra igår ända tills jag släckte i marsvinsrummet och skulle gå och lägga mig. :-/ Musse kan förstås få rycka in men då blir de fem i buren och det är för trångt, särskilt när de inte är en väl fungerande flock ännu.


Men bada alla igen det orkar jag bara inte... Ska nog bara ta och blöta pälsen lite på Tosca och Crepes så att de känner sig lite obekväma och osäkra.


Tja, fortsättning följer väl igen då. :-p

Av S - 11 januari 2010 20:59

Efter några timmar på golvet satte jag in alla tjejerna i buren och det funkar faktiskt hyffsat. Det är helt klart Crepes som är bossen och hon har gjort en del utfall mot Tosca och Meia men inget jättefarligt så det här ska nog ordna sig tror jag. Se där! :-) Marsvinsihopsättning enligt konstens alla regler verkar fungera! :-)

Av S - 11 januari 2010 14:30

Jahapp, idag fick jag för mig att göra en ihopsättning av marsvin enligt konstens alla regler. Jag har dragit mig för det här ett tag eftersom jag vet att Crepes är en riktig bitch och även Tosca kan vara rätt så bestämd av sig. Men eftersom Crepes och Melba bor ensamma i en stor bur så tänkte jag att det vore ju kanon om även Tosca och lilla Meia kunde få flytta in där. Nu har jag dragit mig för det här i några dagar men tog äntligen mod till mig nu.    Började bygga upp en inhägnad i köket där ingen av marsvinen är vana att vara, ställde in lite hus, pallar och en stol så att det blev lite skydd uppifrån på flera ställen. Gjorde även ren "kisslådan" med nytt spån och la en stor hög med hö i. Sedan började badandet... Alla fyra badades med samma schampo och torkades bara handukstorra, inte helt torra med fönen som jag alltid gör annars. Nu går de allihop i inhägnaden och jag väntar på att helvetet ska braka loss.   Men det verkar *peppar peppar* går riktigt bra! Tosca verkar ha accepterat Melba helt utan problem men den stora kampen står mellan Tosca och Crepes och den är nog inte uppgjord ännu...


Fortsättning följer...

Av S - 6 januari 2010 22:14

Nu är jag klar med mitt första verk på min symaskin (gjorde visserligen två kuddöverdrag uppe i Luleå men det var på Petris mammas maskin och under handledning av henne). Det blev en haklapp till sötisen Jonas. :-) Har massor av tyg över så jag ska nog göra en till tror jag. På framsidan är det vaxduksliknande tyg med barbapappafigurer och på baksidan fleece, sedan är det egengjord snedslå runt hela haklappen och det var rätt så trixigt att få till. Det blev inte så snyggt på baksidan men jag ska försöka få till det bättre på nästa. Övning ger ju färdighet. :-) Ganska stolt är jag ändå över mitt lilla verk. Sen får vi väl se om Jonas uppskattar presenten också, men det är bäst att han gör det med tanke på fasters slit. ;-)


 

Av S - 6 januari 2010 22:05

Igår var jag alltså på Kistamässan och ställde ut Krokas och Leanna. Det gick väl väldigt olika för de olika domarna kan man säga... I ena BIS:et fick båda 90p, Leanna vann klassen och fick cert medan Krokas då fick CK. I det andra BIS:et fick båda två 87p och inget mer förstås, Leanna vann dock även där klassen. Personligen så skulle jag nog sätta dem på 88 poäng kanske. Leanna har ju typen och kroppen men sina öronveck medan Krokas just nu är lång och slynglig men har snygga öron.


Krokas gav förresten många goda skratt igår... Han är ju helt galen den grisen. ;-) Så hanig så jag har aldrig sett något liknande. Helt obrydd om att sitta i utställningsburen var han också, han snurrade runt därinne, käkade hö, vilade, tittade på besökarna osv. Däremot var jag tvungen att sätta upp mellanväggar åt två håll i hans bur eftersom han blev alldeles till sig av Leanna på ena sidan ("Åhhhh, en tjeeeeej!") och en hane på andra sidan ("Kom igen då! Jag ska ge dig på moppo!").


Väl hemma igen så blev det till att genomgå den nya proceduren igen dvs virkona alla marsvin och transportburen och slänga alla handdukar mm i tvätten. Jobbigt när man kommer hem och helst bara vill slänga sig i soffan och ta det lugnt men samtidigt känns det tryggt efteråt att ha gjort det.


Nu dröjer det ända till mars innan det blir någon utställning för min del och då blir det dubbeln i Järbo så det är ju nära och bra.

Av S - 5 januari 2010 07:33

Nu bär det strax av till Kista, incheckningen börjar ju inte förrän kl 9.30 så det blev nästan sovmorgon. :-) Trevligt! Ute är det jättekallt just nu... -19 grader! Stackars marsvinen kommer att frysa i bilen innan den har blivit varm. :-/


Ska försöka komma ihåg att fota lite på mässan, det finns ju alt möjligt roligt där men jag brukar alltid vara så dålig på att fota. Nu har jag ju bara två djur att ställa (för två domare iofs) så lite fotande borde det hinnas med tycker jag.


Nu är det dags att stoppa in grisarna i transportburen! Vi ses!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards