En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 5 juni 2006

Av S - 5 juni 2006 19:15

Att man aldrig kan få vara nöjd och glad särskilt länge. :p Det har inte blivit så myckets krivande här den senaste tiden och det beror bl.a på att jag kämpat med min favorithane Playboy. För knappt en vecka sedan upptäckte jag att han inte mådde bra, han såg ruggig ut men jag kunde inte sätta fingret på vad som var fel. Jag vägde honom och upptäckte att han hade gått ner nästan 200g sedan sist jag vägde honom (iofs ett bra tag sedan men han är en stor hane som brukar ligga på runt 1300g och nu vägde han bara 1100). Lite senare på kvällen upptäckte jag att han verkade ha svårt att tugga. Dagen efter hade han rejäla problem och såg ut att få kväljningar så fort han fick in något i munnen men vissa saker verkade gå lättare än andra. Jag började stödmata med fortimel men innerst inne trodde jag att det var kört och jag ställde också in mig på att min favvogris nummer ett skulle vandra vidare ganska snart. Men efter någon dag med fortimelmatande och medicinering så såg jag en viss förbättring och sedan dess har det faktiskt bara gått bättre och bättre. Han har fortfarande svårt att tugga men det går lättare nu än för några dagar sedan så jag hoppas att han ska fixa det. Just nu sitter han och knaprar på persilja och broccoli. Ni kan väl vara snälla och hålla en tumme var för honom?Och så den andra bedrövelsen... Upptäckte imorse att min högdräktiga hona Fanta blödde från underlivet. Hon har två veckor kvar på dräktigheten så det är verkligen inget som borde blöda nu. :/ Det är mörkt brunrött och inte särskilt mycket men ändå, något knas måste det ju vara. Hon är iaf pigg och beter sig som vanligt, äter med god aptit osv. Kände också fosterrörelser åtminstone på ena sidan idag så jag hoppas att det bara är något ofarligt och att hon och bebisarna kommer att klara sig. Håll gärna den andra tummen för Fanta!Svarta pluttisarna är pigga som sjutton och idag poppade alla fyra runt i buren som små vidbrända popcorn. ;) De är mycket, mycket livligare än mina buffbebisar brukar vara. Intressant att se att det skiljer så mycket mellan oliak raser! Kan ju passa på och PR:a för lille hanen Blackjack som fortfarande är otingad. :)Igår satt jag länge och bara studerade Git och hennes döttrar. De blir 4 veckor på onsdag och diar fortfarande. Det ser så himla roligt ut för Git är en ganska liten hona (800g väger hon nu) och bebisarna väger runt 340g så ni kan ju tänka er hur det ser ut när två stycken trycker in sig under magen på stackars Git. ;) Hon ser väldigt obekväm ut med framtassarna raskt ut åt sidorna i luften. ;) Men dia får de göra ändå, hon tvättar dem t.o.m i rumpan fortfarande. Så härligt att se en riktig supermorsa in action. :) Inte trodde jag väl att galna Git som körde race i buren flera gånger om dagen skulle bli en sån hönsmamma!

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards