En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 1 maj 2006

Av S - 1 maj 2006 18:33

Idag fick grisarna gräs för andra gången den här säsongen. Första gången jag plockade var för ett par veckor sedan och då blev det inte mer än ett par strån i var men nu fanns det mer så de fick en näve var i burarna - gissa om det var populärt! Överallt hördes det nöjda kluckanden. :)I lördags var vi på utställning i Vingåker. Det gick jättebra och jag fick cert på alla rasjduren + silverkort på Karizma som jag ställde i pet. Dessutom blev Leonora BIR-Rjr, Karizma blev BIR-R och Bästa pet 5 och Lucky, som gjorde debut i klippt långhår, blev Bästa klippta långhår 3! Inte illa för att vara första gången i den klassen både för henne och för mig. :) Hon var så duktig så, skötte sig exemplariskt och blev inte ett dugg stressad av att resa. Imorse vaknade jag förresten av ljudet "tassar-går-på-golv" och när jag vände på mig i sängen så vem får jag se tassa omkring på golvet om inte Lucky. Hon hade hoppat ut ur buren (hon och Amabelle bor längst ner i ena burskåpet) och knatade rutn på egen hand. Jag har ingen aning om hur länge hon hade varit ute men hon verkade tycka att det var väldigt trevligt iaf. :)Jag sa också hejdå till Lolita och två av hennes bebisar i lördags. Lolita själv flyttade till Trollstugans uppfödning och där kommer hon att gå i avel. Det kändes jättejobbigt att släppa iväg henne men jag var tvungen eftersom det börjar bli trångt här hemma och Lolita egentligen var av "fel" ras för min del. Hos Pia vet jag att hon får det jättebra men jag kommer ändå att sakna min gräddbakelse jättemycket. Lille Nikolai flyttade till Marianne utanför Gävle, där kommer han att fås ällskap av flera andra marsvin och kelas mycket med. :) Lilltjejen Nanoushka fick flytta hem till Caroline och Jonna och där kommer hon att kelas med, ställas ut och gå i avel så småningom. Lillmatte Jonna fyllde dessutom år dagen till ära så Nanoushka fick flytta dit på hennes födeseldag. :)Idag har jag städat några burar och storstädat här hemma. dammsugit, torkat golv och dammat. Det behövdes verkligen... Ni anar inte hur mycket det dammar om spån och hö. :/ Tänk om man kunde ah ett eget rum åt grisarna - vilken lycka! Å andra sidan får man inte samma kontakt med dem då, nu har jag dem ju inpå mig hela tiden och det gör att de allra flesta är väldigt tama och trevliga och att ungar snabbt lär sig att människor inte är farliga.Nu ska jag släppa ut ett gäng grisar på golvet och sen ta upp engelskmannen Parsley för lite tämjning , han är fortfarande livrädd men vi jobbar på det, det ska nog bli marsvin av honom med så småningom. :)/S

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards