En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Ledsen och förtvivlad

Av S - 19 juni 2011 17:35

I eftermiddag ringde en styrelsemedlem från våran bostadsrättsförening på våran dörr och berättade att det har kommit in klagomål på att det luktar illa i trappen från våra djur (=marsvinen). Jahapp... Vad ska man säga... Jag är jätteledsen och har väldigt, väldigt svårt att tro att mina 14 marsvin skulle orsaka att det "luktar illa" i trappen. Jag städar burarna ofta, ca var 5:e dag och det enda jag kan tänka mig att det luktar är hö och spån i så fall.


Jag frågade hur personen som hade anmält var så säker på att lukten skulle komma från just mina marsvin och då erkände styrelsemedlemmen att det hade framkommit när de gjorde besiktning av våra nya fönster, alltså måste det vara någon som sitter i styrelsen som är den som har klagat eftersom det bara är de som har varit med på besiktningarna. Jag är rätt övertygad om att det inte handlar om någon dålig lukt i trapphuset utan snarare om att de har sett marsvinen inne i lägenheten och då har stört sig på att jag har, i allmänhetens ögon sett, många marsvin.


Så nu måste jag försöka sälja så många marsvin som möjligt. Det känns så hemskt och jag är så himla ledsen just nu.   Det verkar inte bättre än att SMF-369 Luneas är på väg att gå i graven.   

 
 
Ewa

Ewa

19 juni 2011 18:22

NÄJ!!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Anders

Anders

19 juni 2011 18:28

Men fy f-n vilka korkade och jobbiga människor det finns. Det är inte styrelsen som bestämmer sådant - de kan inte tvinga dig att göra dig av med några marsvin. Så stå på dig! Vill de prompt fortsätta bråka så får de väl göra en anmälan till Miljöförvaltningen. Jag har väldigt svårt att tro att de skulle bedöma det som en "olägenhet för människors hälsa". Hoppas att det löser sig, jag håller alla tummar jag kan!

http://astonsson.se

S

19 juni 2011 18:43

Nej, det är ingen som har kommit med det kravet men för min del känns det som att det bara är att lägga ner allt vad marsvin heter. Det känns jätteolustigt bara att bo kvar här nu. Och jobbigt att möta grannar i trappen. :-( Jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt för att få bort spån- och hölukten (för jag antar att det är vad som luktar, marsvinen i sig luktar ju inte illa), det luktar ju liksom oavsett om jag har två eller 14 marsvin. För helt utan marsvin kommer jag aldrig att vara, det är ett som är säkert!

 
Ingen bild

Ella

19 juni 2011 18:37

Näää gud så jätte tråkigt Sophie!!! Men stå på dig, ge inte upp på en gång, det är ju bara en persons åsikt och du vet och alla andra vet att det finns ju inget att klaga på!!!

 
Eivor Rönnholm

Eivor Rönnholm

19 juni 2011 20:20

Usch så jobbigt!
Men anklagelsen stämmer ju inte! Jag har ju varit hem till dig och det luktar absolut inte illa! Det är ju jättevälstädat hos marsvinen och jag kunde då inte känna någon lukt. Det måste ju vara någon som är sur eller avundsjuk som hittar på att det luktar ända ut i trapphuset! Stå på dig! Så här kan de ju inte göra! Men jag förstår att du verkligen mår dåligt av detta!

http://www.charmtrollets.se

 
Malin

Malin

19 juni 2011 22:16

Oj! Vad tråkigt! Hoppas du slipper göra dig av med din hobby! :(

http://www.wilmapalmen.blogg.se

S

19 juni 2011 22:25

Ja det är verkligen skittråkigt. :-( Jag har ju inget krav på mig att sluta med marsvinen men det känns som att det är enda lösningen om någon nu har hakat upp sig på just dem. Jag tror verkligen inte att det luktar i trappen, kan aldrig tänka mig att det skulle sprida sig så, men vad hjälper det. Någon har klagat. :-(

 
Felicia & marsvinsflickorna

Felicia & marsvinsflickorna

19 juni 2011 23:14

Nej, så kan de väl inte göra :(
Jag hoppas verkligen inte att du tvingas lägga ner, det vore fruktansvärt med så många fina och trevliga marsvin som du har och har fött upp!

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda

20 juni 2011 08:41

Sänder en STOR styrkekram från mig och Vide.
Hoppas verkligen att allt löser sig för dig. Tänker på dig!
Kram!

 
Ingen bild

Maria Larsson

20 juni 2011 10:29

Hej Sophie, Visa inte någon av grannarna att den illvillige grannen/styrelsemedlemmens falska anklagelse har påverkat dig det minsta. Man skulle kunna tro att de släppt in minderåriga barn i styrelsen då personen ifråga beter sig precis som en omogen avundsjuk unge. Vi är många som är på din sida och kan när som helst vittna till din fördel. Visst förstår jag att du mår dåligt av det, men du genomskådade genast bluffen. Tveka aldrig att använda mig som referent vad gäller dina djur och erat hem. Stå på dig, rid ut stormen genom att totalt ignorera den elaka människan med sina dessa falska anklagelser. Det enda sådana här bråkmakare vill är att skapa kaos, ex v att man ska bryta ihop eller börja snacka med grannarna om det. Tyvärr, sådana människor kommer alltid att finnas, det är bara att bita ihop, lättare sagt än gjort, men det är det enda man kan göra)-: Ps/ skriver mer konkret till din mejl /ds

 
Denise

Denise

20 juni 2011 11:33

Lille Vallmo sitter i knä här och förstår inte mycket, men jag är verkligen jätteledsen. Mamma berättade om anmälan alldeles nyligen, och hon har säkert ett mejl redan. I vilket fall tänker vi på dig - och var stark, Sophie! Sälj absolut inte marsvinen för att NÅGON stör sig på att du har dem. Den som klagat bor inte ens granne med dig - det är vad jag tror! Nästan säker på det. Det är bara skitsnack allt det där. :(

Man blir ju förbannad när man hör sånt här, en anklagelse som någon tagit ur tomma luften... Usch!

Själv har vi råkat ut för ungefär samma sak, där en kvinna som bodde nästan 10 mil ifrån oss anmälde oss för vanskötsel av våra djur.
I stort sätt var det därför att en "kompis" ville ha, men nekades en kaninunge av oss - och så ljög hon ihop en del historier om hur vi vanskötte våra djur istället. Hon hade ganska god kontakt med kvinnan, som alltså trodde henne. Väldigt, väldigt onödigt. :(

Djurskyddet knackade helt enkelt på dörren en dag, och turligt nog hade jag studiedag då många av våra djur var mer vana mig än mamma. I nattlinne fick jag alltså gå in till djuren, ta upp varje djur och visa dem vårt foder och allt sådant. De sade att de inte sett så välskötta djur på länge (mest för att de oftast besöker folk som inte sköter om sina djur särskilt bra). Men usch, det var jobbigt, tills det kom fram vem det var som anmält oss. Bara på grund av avundsjuka alltså!

Jag tror inte ens att HÖET och SPÅNET luktar i din trappuppgång, det är bara någon som stör sig på att du har mer än ETT djur.

Oj, det blev långt det här. Men vi tänker på dig! :)
Kramar från mig, mamma, Vallmo & CO. ;)

http://toxicfox.blogg.se

 
Denise

Denise

20 juni 2011 15:12

Näää fy vad tråkigt Sophie! :( Jag förstår hur du känner, men som du säger, två marsvin luktar som 14... Folk som varit hemma hos mig har alltid blivit så förvånade över att mina inte luktar nånting, det är ju bara hö och spån som luktar.

Hoppas du orkar samla kraft! Tänker på dig! Kram!

http://novastardust.bloggagratis.se

 
Pär

Pär

20 juni 2011 18:14

Hej, Jättetråkigt och dåligt att personen i fråga inte vågar stå för sin åsikt och prata direkt med dig. Jag är själv ordförande i en BRF och har mycket svårt att tro att det finns anledning för styrelsen att agera i ett sånt här fall. Det finns alltid folk som klagar på allt möjligt. Gör inget förhastat utan fortsätt som vanligt även om det känns olustigt just nu. Kontakta gärna mig om du vill ha tips på hur du som medlem kan göra och vilka rättigheter du har (dom är ganska stora faktiskt).

http://sundback.dyndns.org

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards