En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

Fönsterbytet

Av S - 26 augusti 2010 08:46

Nu har de börjat med fönsterbytet i vår huslänga, ni vet det jag skrev om förut. Vi fick produktionsplanen i brevlådan igår och de kommer att komma till våran trappuppgång och vårat våningsplan vecka 38. Vilket är precis den veckan då Meya och Leanna är beräknade att föda. Jättebra timing alltså... *NOT* Det är tydligen två dagar avsatt för själva rivningen och montering av de nya fönstrena och sedan två dagar för listning/kompletteringsarbete. Så fyra dagar totalt kommer de att vara i lägenheten och böka runt + ytterligare en dag för montering av persienner vecka 39.


Som tur är kommer iaf fyra grisar att flytta under NM och ytterligare minst en innan fönsterbytet så då kommer jag att ha 12 vuxna, 1 halvstor bebis (Quinta) och 1 liten bebis (Selima) men två av de vuxna grisarna är alltså högdräktiga den veckan. Inte alls kul och jag vet inte hur jag ska lösa det. Vi har ju fönster i alla rum utom hallen och toaletten så det är väl kanske där jag får försöka portionera ut grisarna under dagarna när de är här och jobbar. Tänkte att de dräktiga honorna får bo på toaletten i gallerbur(ar) så kan man stänga dörren dit och hoppas på att det inte låter alltför mycket från rivningen. :-/ De andra grisarna får bo i transporter under dagarna och komma tillbaka till sina burar på kvällen/under natten. Det blir ett väldans flyttande för dem men jag hoppas att det ska gå bra. Känns iaf bra att jag inte kommer att ha massor av marsvin då. Och så kan man ju hoppas på att fönsterbytet blir försenat och hamnar veckan efter istället så att Meya och Leanna åtminstone hinner föda i lugn och ro innan de sätter igång.


Oroliga tankar så här på torsdagsmorgonen...

 
 
Felicia

Felicia

26 augusti 2010 12:36

Usch, jobbig situation. Har du ingen släkt, vänner eller liknande nära som kan ha Meya och Leanna bara den veckan? :-)

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

S

26 augusti 2010 12:40

Jo visst skulle det gå att lösa men det känns ju inte heller bra att behöva flytta dem när de är jättehögdräktiga. :-/ Jag skulle tippa på att det är ungefär samma stress som att ha dem hemma under fönsterbytet (men instängda på toaletten under dagtid) men om de är hemma kan jag iaf själv hålla koll på dem och sätta in eventuell stödmatning etc om det skulle behövas. Det ansvaret vill jag inte lägga på någon annan.

 
Ingen bild

Emilie

29 augusti 2010 22:48

Du kan ju få ha några grisar hemma hos mej om du vill. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards