En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

Iakttagelse

Av S - 20 augusti 2010 20:23

Iakttagelse vid utfodring av kvällsmaten: Vitkål går mycket bra att äta om man bor tillsammans med många andra grisar - har man däremot bara någon enstaka konkurrent om maten så sparar man vitkålen tills det verkligen krisar.


Denna iakttagelse gjorde jag precis nu när jag gav grisarna kvällsmat. I stora bokhylleburen bor just nu sju marsvin (varav två är bebisar). Det är egentligen för många men det funkar så bra så det får vara så tills en av småtjejerna flyttar hemifrån i samband med NM. Jag anpassar givetvis mängden grönsaker efter hur många grisar som bor i buren vilket innebär att det i bokhylleburen blir en rejäl hög med grönsaker. Men det verkar inte grisarna fatta. Det märks tydligt att de tror att det är stor konkurrens om maten och därför slänger de sig även på vitkålen vilket normalt sett brukar gå åt sist hos mina grisar. I burarna med färre grisar däremot är det ingen brådska alls med maten, man äter det gottaste på en gång och sparar resten till kristider, vilket ibland aldrig inträffar utan jag får slänga gammal sladdrig vitkål dagen efter. Ja se dessa djur... ;-p

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards