En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under juli 2006

Av S - 10 juli 2006 20:33

Idag fick jag hem spån igen, hade egentligen behövt köpa i lördags men då hade jag inte möjlighet att köpa något så några burar fick vänta tills idag. Nu är det iaf rent och fräscht i alla burar och jag hoppas att det kan få Madeira att föda. :)Har badat Opuz idag också så nu är han nästan helt klar inför helgen, ska bara trimma det sista och peta lite öron också. :) Han ska ju ställas ut även i petclass så därför behöver öronen få sig en genomgång. Pratade med Lena Wegerstål idag och Fanta, som jag ju har tagit ur avel pga flera kastade kullar, får flytta tillbaka till henne (uppfödaren) och skrota runt i hennes pensionärsflock. Lena vet att jag inte har så mycket plats så det är verkligen jättesnällt av henne.Fick hem Blazé idag också, han har varit iväg på en liten kärlekssemester. :) Blazé är en av mina stora favoriter bland grisarna, han är så nyfiken och tam och har världens sötaste tryne. :) Känns skönt att han är hemma igen, snart ska han och Humlan få gå ihop och göra bebisar. Hon ska ställas ut i pet i Edebo först bara.

Av S - 9 juli 2006 22:10

Idag har jag trimmat grisarna som ska med till Teckomatorp nästa helg. Leonora är så gott som klar och Opuz likaså. Lilla Qiana är det inte mycket man kan ta på eftersom hon fortfarande har bebispäls. Men Ruuben... Han är hemsk att trimma. Det är inte det att han har grov päls utan det faktum att han verkligen har myror i brallan och inte kan sitta stilla i ens två sekunder som gör att det blir så svårt. Har börjat trimma på balkongen och det underlättar lite, där ute är han inte riktigt lika stursk som inne.

Av S - 8 juli 2006 22:38

Idag har det äntligen varit lite svalare. Fast bara lite... :/ Har regnat och åskat till och från men istället för att rensa luften och ge en behaglig svalka efteråt så blev det snarare mer klibbigt och kvavt. Grisarna tycker att det är jobbigt, det märks, och på mornaran när jag lägger in de frusna kylklamparna i burarna så flockas alla kring dem och söker svalka. Känns iaf bra att kunna erbjuda dem det. Madeira är på dygn 66 nu så bebisarna kan komma närsomhelst, fast hon är knappt öppen alls än så det dröjer nog några dagar till. Hon är inte så stor och dte är först sista veckan man riktigt ser att hon är dräktig så ibland får jag för mig att jag har missat en parning och att hon har två veckor till kvar innan det är dags egentligen... Nåja, tiden får väl utvisa. Hon äter iaf och verkar må bra.

Av S - 6 juli 2006 21:22

Inte så mycket att rapportera om idag. Har sepnderat hela dagen i Stockholm och svettats halvt ihjäl medan grisarna har legat hemma och slappat bredvid sina kylklampar. Det är väl ungefär vad som har hänt idag. :p

Av S - 5 juli 2006 19:22

Idag har jag inhandlat sex stycken stora kylklampar så nu har jag till alla marsvinsburarna. :) Just nu ligger de dock i frysen i väntan på att frysas helt så grisarna får vänta lite. Cyklade också en sväng till IKEA och köpte lite små handdukar att vira in klamparna i. Hittade jättebraiga små handdukar på 30*30cm med en färgglad liten ögla i ena hörnet på bebisavdelningen, bara 29:- för 10 stycken! Som hittat! *gillar IKEA*Just nu springer Leonora och Rasmus på golvet. Det är kul att se hur Leonora liksom drar med Rasmus (som är nyinflyttad) på rundvandring precis som om hon visar var allting är. ;) "-Och här till höger har vi sopskyffeln, där kan man hitta godsaker ibland." "-Här borta är mattes skrivbord med datorn och där får vi inte vara egentligen..." osv. Och Rasmus hänger snällt efter och ser intresserad ut. ;)

Av S - 4 juli 2006 23:54

Fick ett jättebra tips idag av en kompis! Vira in en kylklamp i en liten handduk och stoppa i marsvinsburen. var förstås tvungen att prova och gissa om det var uppskattat! :) Grisarna flockades runt kylklampen och låg snart och vilade både på och bredvid den, man riktigt såg hur skönt de tyckte att det var med svalkan. Känns extra tryggt att ha i burarna med dräktiga honor i, och tycker de att det blir för kallt så går de ju bara därifrån. Hade bara tre kylklampar hemma så imorrn ska jag köpa fler så det räcker till alla burar.

Av S - 3 juli 2006 21:10

Idag fick grisarna mestadels timotejgräs till kvällsmat. Även lite skogsklöver och groblad slank med. Nu smaskas det för fullt i burarna. :) Har börjat nedräkningen inför Madeiras bebisars ankomst nu, idag är hon på dygn 61. ja, jag vet att det är alldeles för tidigt att börja vänta redan (marsvin är ju oftast dräktiga 68-70 dygn...) men jag kan inte låta bli. :) Det ska bli så spännande med saffronbebisar! :)Sötaste Karizma och hennes burpolare Ritari och Julia var ute på golvet ikväll och härjade runt. Karizma har blivit världens goaste nu när hon är dräktig. Kommer intassande till mig vid datorn och trampar runt på mina fötter. Och äntligen har jag fått en gris igen som pussas när man sätter fram ansiktet vid buren! :) Engla och Märta som numer är i marsvinshimlen var ju såna riktiga mysgrisar som pussades så fort man sträckte fram handen eller ansiktet eller var de nu kom åt. *saknar* Men nu är alltså Karizma på god väg, att hon sen är söt som socker gör ju att hon blir helt oemotståndlig när hon sätter upp trynet. :)

Av S - 2 juli 2006 23:19

Inte så mycket nytt att rapportera idag. Det är jättevarmt och skönt ute men grisarna ligger mest och vilar på dagarna. Har nu börjat ge dem enbart gräs, klöver, vickrar, gulvial, maskrosblad och groblad på kvällen som kvällsmat, ingen vitkål. Ikväll fick de iofs lite morötter också, mest för att de tycker att det är så gott. :)

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards