En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av S - 31 augusti 2011 16:45

Det händer grejer här hemma! Marsvinsrummet är nu färdigrenoverat och grisarna har fått flytta tillbaka in. Igår sålde jag stora burskåpet och köpte en ny liten vit Billy bokhylla med måttet 100*80 cm som Umami och Lucky Me nu bor i. De andra killarna bor just nu i gallerbur + Dillinglåda men Chokladbiskvi och Kokostopp flyttar ju snart och Musse ska få flytta ihop med tjejerna, kanske ikväll eller imorgon. Jag planerar att byta ut den stora bokhylleburen mot en Billy-hylla även där, fast en fullstor förstås, den är lite bredare och lite längre än nuvarande buren.


Lille Xhantus kommer tyvärr att få somna in ikväll, vi har fått tid kl 18.15. :-( Jättetråkigt och sorgligt men något är väldigt fel med lillkillen. Han står still i vikt (runt 320-330 gram) och har fått tillbaka symptomen i munnen så troligen finns det en grundorsak som varken jag eller veterinären kan hitta. Han hostar ofta till när han äter, verkar sätta i halsen, och han tuggar ansträngt så kanske är det kindtänderna som spökar. Han är nu 2,5 månad gammal och väger bara 330 gram, det är inte normalt alls så tyvärr får han somna in. Lilla pojken… :-(


Lucky Me fyllde hela 6 år i söndags! Jag glömde bort det då men kom på det igår så han fick en ny bur i födelsedagsprssent kan man säga. ;-) Han och Umami fick lite extra gott i form av persilja igår kväll också så han var nog nöjd med sitt sena födelsedagsfirande. :-) Lilla skruttgubben som faktiskt är riktigt pigg för sin ålder! Han är faktiskt det marsvin som levt längst hos mig, jag har inte haft någon 6-åring tidigare. Jag hoppas att han får hänga med ett tag till.


Med husplanerna händer ingenting just nu. Vi velar fram och tillbaka hur vi ska göra med lägenheten – försöka sälja eller inte. Det pratas om bostadskriser och det ligger ute många lägenheter på Hemnet, och många av dem är ”konkurrenter” till vår lägenhet. ”Vårt” hus är fortfarande ute på Hemnet och vi har inte hört något nytt från mäklaren vilket ju iofs är positivt eftersom det då inte har kommit in något högre bud än det som ligger.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards